První československé letadlo Bohemia B-5 se stěhovalo z Plzně do Prahy

  0:05aktualizováno  0:05
VIDEO: - 10. srpna roku 1919 přelétlo definitivně první letadlo vyrobené v novém Československu, Bohemia B-5, z domovského letiště Plzeň – Bory na pražské kbelské letiště, kde potom létalo až do konce své aktivní letecké kariéry v roce 1923.

Letoun byl téměř zničený po havárii, při níž se v sobotu 17. května 1919 zřítil z přibližně čtyřiceti metrů. Během pádu v troskách zahynul pilotní žák Josef Klíbr, který seděl na předním sedadle dvoumístného stroje. Pilot Rudolf Polanecký na zadním sedadle byl jen lehce zraněný.

V hangáru výrobce „Sdružení Bohemia“ se ihned pustili do opravy zničeného letadla a po šesti týdnech bylo znovu připravené k létání. Bohemia B-5 potom v Plzni létalo při různých příležitostech. Letadlo například zachytil fotograf 6. srpna 1919. kdy vzlétalo ze svého domovského plzeňského letiště k aeroplánu Caproni Ca 33, který potom doprovázelo celý den ve vzduchu. 

A 10. srpna 1919 s ním pilot Polanecký odletěl z Plzně na letiště Praha – Kbely, kde sloužilo až do roku 1923. V Praze byl letoun používaný k pořádání komerčních vyhlídkových letů. Za okruh nad letištěm Kbely platili zájemci 80 až 100 korun, let nad Prahou stál 250 až 300 korun. Někdy se stroj vydával i na delší cesty do Mladé Boleslavi nebo Poděbrad. Býval také používaný pro shoz reklamních materiálů.

Širší veřejnosti se letadlo představilo na První letecké výstavě v pražském Klementinu, konané od 12. do 16. listopadu roku 1919. O 99 let později mohli rekonstruovaný letoun Bohemia B-5 obdivovat návštěvníci výstavy ke sto letům republiky na Pražském hradě. Už dříve, v devadesátých letech minulého století, byl motor letounu NAG Wright k vidění v hlavní dopravní hale Národního technického muzea na pražské Letné.

V současné době se rekonstruovaný stroj nachází v místech, kam odletěl právě onoho desátého srpna 1919, tedy na kbelském letišti, respektive ve sbírkách Leteckého muzea, které se zde nachází.

V seriálu Před 100 lety připomínáme obrazem události z domova i ze světa, které se odehrály na den přesně před sto lety. Vzpomínáme na osobnosti z politiky, kultury i sportu. Popisujeme průběh válek, zrod revolucí i formování států. Zachycujeme úspěchy i nezdary klíčových postav historie, objevy a vynálezy.

Autor:

Před 100 lety v jiný den

13
srpen
1919

Nejzajímavější

Lidovky.cz

Nejčtenější

Miliony uživatelů řeší problémy s Windows 10. Někomu i zrudla obrazovka

Aktualizace Windows 10

Kontrola aktualizací Windows se v poslední době Microsoftu nedaří tak, jak by měla. Nové aktualizace přinášejí řadě...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Kdy ani ochranný oblek nepomůže. Co dokáže granát nebo zákeřná motýlí puma

Podívejte se s námi k pyrotechnikům PČR

„Pokud mě uvidíte utíkat, snažte se mě předběhnout.“ Vtip, který laika pobaví, ale z pohledu pyrotechnika je otřepaný a...

Proč byli někteří dinosauři tak velcí? Měli něco, co savci ne

Jedním z evolučních důvodů gigantických rozměrů sauropodů byla pasivní obrana...

Největší suchozemští tvorové všech dob, pravěcí sauropodi, byli výrazně větší než všechna zvířata, která známe z naší...

Podílel se na revolučním objevu. Teď se bojí, jak ho veřejnost přijme

Samuel Sternberg se podílel na objevu nástroje na editaci genu (CRISPR)

Geneticky modifikované děti jsou nezodpovědný, hloupý experiment, myslí si Samuel Sternberg. Americký genetik, který se...

Další z rubriky

Před 100 lety se definitivně završil rozpad habsburské monarchie

Před 100 lety se završil rozpad habsburské monarchie

Konečným stanovením poválečných poměrů na území někdejšího habsburského soustátí se zabývala v letech 1919 až 1920...

První waldorfskou školu nechal před 100 lety otevřít výrobce cigaret

První waldorfkou školu nechal otevřít výrobce cigaret

Před 100 lety se děti začaly učit v první takzvané waldorfské škole. Otevřeli ji v německém Stuttgartu.

Od granátů k autům. Před sto lety vyjely z továrny první citroëny

Od granátů k autům. Před 100 lety vyjely první citroëny

André Citroën uspěl ve světě průmyslu nejprve jako výrobce ozubených kol a dělostřeleckých granátů. Krátce po konci 1....

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz