Diskuse k článku

Hlava odlétla jako uťatá, liboval si Sauer. A Mariánský sloup šel k zemi

Zlomové události českých dějin s sebou často nesly i vlny odstraňování svědků minulosti. A podobně jako po roce 1989 mizely pomníky komunistické éry, také po vzniku Československa 28. října 1918 byla obětí přeměn řada památek na Rakousko-Uhersko a habsburský absolutismus. Jako skutečné či domnělé symboly národního ponížení padaly v tehdejší protikatolické náladě i barokní mariánské sochy i svatí Janové Nepomučtí. Tak 3. listopadu 1918 skončil i mariánský sloup na pražském Staroměstském náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70i16ř32í 89V64o96l74e26k 6691674133679

Už profesor V.V.Štech řekl: Husův pomník na Staroměstském náměstí je kupka hnoje se zapíchnutými vidlemi. Až i on zmizí, nebude už Staroměstské náměstí hyzdit žádná obluda.

0/0
9.11.2018 8:16

J36a56n 72P91u72l35e74c 4748517541435

Byla jiná doba, kdo v ní nežil, nemůže soudit. Mariánský sloup nebyl jen historickou památkou, pro mnoho lidí byl i symbolem násilné rekatolizace českého národa a habsburského útlaku.

+1/−1
8.11.2018 10:14

J84a22n 62K96i83s80z47a 6870751236443

Škoda, že v článku chybí dost zásadní zmínka o tom, jak ta horda barbarů, co spěchala strhnout ten Mariánský sloup, chtěla po cestě strhnout do Vltavy i Barokní sochy zdobící Karlův most.

A stržení Mariánského sloupu bylo předem připravené. Dav došel na náměstí, kde již byly nainstalované provazy a M.Horáková, akorát měla symbolicky navléci onu oprátku.

Psal se rok 1918.

Pro tento národ jsou příznačné jako osudové čísla osmičky. Nikdo to nebere v potaz, to že všichni iniciátoři a horliví bourači dopadli špatně, je další důkaz.

Jen by mě zajímalo, jak by lidé reagovali na to, kdyby tehdy těm vandalským prasatům se podařilo strhnout i sochy na Karlovém mostě.

Ano, vandalské prasata. Zničili architektonické dílo a odkaz předků jako poděkování za ochranu.

Dokud nebude sloup obnoven, nebude se této zemi dobře dařiti. To jsou slova několika osobností té doby. Dávno před tím, než přišel rok 1938.

0/−3
8.11.2018 8:36

F25r83a66n58t18i37š92e35k 85O22s31t86r54ý 4825781667453

Když ten sloup stál na vyznačeném poledníku, nic jiného mu nezbývalo než v poledne na něj vrhat stín.

0/0
7.11.2018 9:18

I52v89a28n 82J96i24r58e64š 6893322331708

Stržení symbolu dvou historických hanebností - katolicismu a Habsburků bylo pochopitelné a správné. Ti, kdo se snaží o jeho vzkříšení jsou zpátečníci nenávidějící lidský pokrok a lidskou svobodu.

+2/−1
6.11.2018 2:24

K35a82r90e15l 39E71n91d54l84e58r 3613390350695

Vždycky se najde nějaké hovado, které se musí tímto způsobem zviditelnit.

+2/0
4.11.2018 9:23

T76o36m13á34š 14J57a93n35e66č88k67a 4601465266300

To vůči Frantovi Sauerovi a Miladě Horákové není pěkné, oni to mysleli dobře.

0/0
7.11.2018 10:00

J16á27n 18B19a37d70i62o66v96s31k59ý 2179414626616

Stát vznikl davem. Taky to tak dopadlo.

+4/−4
3.11.2018 21:02

T83o88m20á15š 69V73l15k 4373926979110

dobrá věc se tenkráte stala. Českým stavům to sice život nevrátilo ale ohavnost je 100 let pryč a to je prima:-)

+5/−18
3.11.2018 18:25

J58a55n 86B80u35r24i96a29n 2273689924770

Čím to prosím bylo ohavné? Provedením, formou či významem?

+1/0
3.11.2018 18:53

T88o52m55á30š 85V25l93k 4303336719980

Už třeba tím vyobrazením té Artemis :-P

+2/−2
3.11.2018 19:37

I91v46a11n 38J84i66r54e42š 6293972321108

Odpověď je jednoznačná - významem!

+1/0
6.11.2018 2:25

K88a60r68e38l 60N16o81v16á73k 4139636950177

následky si neseme dodnes:-/:-/

+4/0
4.11.2018 7:38

S50t55a46n44i24s19l57a12v 35R11o64s40e92c73k56ý 9275759561769

Zlí jazykové tvrdí, že u toho byla i Milada Horáková, nevíte někdo, jak to doopravdy bylo?

+2/−2
3.11.2018 17:20

J59a67n 88B74u52r95i95a97n 2323829484330

Říká se to, ale nejspíš je to blbost. Viz:

http://veritas.evangnet.cz/mariansky-sloup

Ale je fakt, že to nejspíš nikdo nemůže stoprocentně vyvrátit ani potvrdit.

+1/0
3.11.2018 18:51

L18i50b32o12r 59P79o38l65á11k 8244594423

Vždyť by ji bývalo bylo pouze 17 let.

+3/0
3.11.2018 18:57

I24v33a23n 51J58i79r80e72š 6473322121438

Oni tenkrát byli sedmnáctiletí už dospělí, kteří se museli umět o sebe postarat a ne jako ty dnešní rozmazlení, ubrečení feťáčkové.

+1/0
6.11.2018 2:20

T93o37m69á86š 47J59a88n22e59č57k68a 4441945516730

Právě proto, byla drobná a žebřík ji unesl, mohla vylézt až nahoru a navléct Paně Marii oprátku. Někteří v tom viděli jistou symboliku.

+1/−2
7.11.2018 9:58

P78e52t48r36a 37H64e38l94i23k40a93r83o72v49a 9348984937974

Tady je na to téma blog, autora neznám, cituje údajně spisovatele Jaroslava Durycha. Dle něj bylo Horákové v té době 16 let a svržení sloupu se aktivně zúčastnila

https://berwidbuquoy.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=400178

+2/−1
3.11.2018 22:27

I73v31a78n 17J89i42r98e79š 6643142531468

To netvrdí zlí jazykové, to je historická skutečnost.

+1/−1
6.11.2018 2:16
Foto

J81i85ř23í 40H63a50v25e67l69k37a 3479283920384

A jsme zase u toho. Místo abychom ctili to co udělali naši předci jak pozitivního tak negativního tak hledáme obhajobu ničitelům.

Už stržení Fronty na maso byla chyba. Byl to pomník lidské hlouposti kterou bychom si měli nadále připomínat jinak na ni zapomeneme.

Každý monument který budujeme odpovídá době a rozpoložení toho co ve společnosti v té době rezonovalo. Naopak ničení je výsledkem výbuchu náhlé vášně. Škodlivé a dočasné.

Podle této diskuze bych se domníval že většina lidí schvaluje ničení náhrobků zrušení svatyní na blízkém východě a roztrhání gigantických postav Budhů v Afgánistánu.

Jsem pro obnovu památky a to především proto abychom si uvědomili že tou etapou naše společnost již prošla a nemusí se k ní nadále vracet stačí jen vzpomínat.

Dtto ale platí k ostatním památkám včetně těch nacistických orlic.

+6/−2
3.11.2018 16:51

T15o88m29á97š 85M75o50r72a64v84č22í87k 3527666373525

"Podle této diskuze bych se domníval že většina lidí schvaluje ničení náhrobků zrušení svatyní na blízkém východě a roztrhání gigantických postav Budhů v Afgánistánu."

Panna Marie mi nevadí, Buddha mi nevadí.......

"Už stržení Fronty na maso byla chyba."

Stržení sochy masového vraha mi taky nevadí

"Jsem pro obnovu památky a to především proto abychom si uvědomili že tou etapou naše společnost již prošla"

Potom vyvstává i otázka, zda-li byste byl i pro obnovu sochy Stalina. Jen pro zajímavost.

Píšu to jen proto, abyste nemusel spekulovat, co si tady myslí diskutující.

0/0
3.11.2018 18:38
Foto

M66i14r31o21s12l68a17v 80S93t71e12i36n42e33r 2446220800906

Vracet se zpět a stavět Stalina znovu je nesmysl, měl tam stát blob jakéhosi architekta a také se to naštěstí zhatilo.

Pokud někde však něco ještě stojí, třeba i v depozitáři, je lépe to ukázat a případně doplnit informační tabulkou. Císař Josef, jenerál Radecký, Julda Fulda, Kléma, Havel, každý měl svoji dobu a o té je třeba i vědět.

+1/−2
4.11.2018 13:14

K14a46r65e29l 57N10o97v66á13k 4259836100307

iniciátoři nedopadl dobře:-/

+5/−2
3.11.2018 10:07

P21e98t35r21a 68H63e62l89i64k18a69r81o86v24a 9238244647314

Iniciátoři dopadli všichni blbě. Franta Sauer se prý před smrtí vyzpovídal a svržení sloupu velmi litoval.

+3/−1
3.11.2018 22:36

K19a27r69e11l 88N62o81v39á60k 4279706260907

ano přinesl to tehdejší tisk, je možné dohledat

+2/0
4.11.2018 7:41

M26i30l94a28n 73V36o45l55e95k 5699753446319

Víte co? Nekecejte do toho našim předkům. Vás dráždí srp a kladivo, je dráždily symboly katolické státní moci.

+10/−20
3.11.2018 9:23
Foto

R47a93d97i27m 50K82r24o49u31t18i64l 7880491676949

Přesně. Po bitvě je každý generál, máme tu odstup od této události celé jedno století a včíl machrujem.

+7/−6
3.11.2018 9:41

S46t92a32n34i90s52l38a16v 23K28r20e41j23c20a88r 6327516363614

Ano, sto let Československa není jen těch prvních dvacet, ale i ty další jež zažili a prožili už otcové a my! Vláda Zápotockého, Novotného, Husáka ! Samozřejmně byly politické ideologické věci, ale zároven i věci úspěchů a obdivu. V době budování socialismu byly úspěchy na Expech, kulturních festivalech a přehlídkách. Nebyl tedy jen Rejcin a Ondráček - ale i arch. Hubáček, Kinoautomat , ! Nebyl jen a pouze Stalinův pomník a Nové Lidice. Většina vašich rodičů se na této době podílela, at aktivně nebo pasivně. Redaktorů a vedoucích medií pod dozorem Rudého Práva zde nebylo málo.

+2/0
3.11.2018 11:31

M93a26r91e71k 21P24e93c45h 9778177539845

Ano. Máte prvadu. Odstup jednoho století by nám už konečně mohl dovolit nahlédnout souvislosti. Zboření sloupu bylo barbarství, F.Sauer byl ožrala a flákač.

+10/−1
3.11.2018 15:06

M57a70r79e96k 38P34e12c72h 9318767849465

Asi trochu rozdíl, ne?

0/0
3.11.2018 15:08

M70i87l66a53n 73V45o49l32e11k 5549853636399

Pro koho? Pro vás nebo pro naše předky?

0/0
3.11.2018 18:55

I40v11a73n 26M82a60r97e50k 6834198922

Není to jen minulost. I v současnosti u nás existuje celkem hodně Frantů Sauerů . . . . Viz s velkým humbukem odstraňování či dehonestování některých soch. Rv

+15/0
3.11.2018 8:52

M68a18r86e18k 65K10l43u24f28a 3638464194506

Třeba mladej Špinar ;-D;-D

0/0
3.11.2018 21:18

K71r67y92š70t82o96f 89L26a16n60í87k 1129100285455

spis by se melo odstranit to ohavne sousosi, ktere tam stoji.

+4/−9
3.11.2018 1:41

V22l54a15d68i23s50l70a23v 47Ž98i47d90e60k 3268550510

To sousoší je dosti kýčové, ale lid ho miluje.

0/−4
3.11.2018 8:01

M32a44r73t81i68n 41Š43k13o74ř67e30p10a 2255264344686

Asi schytám hodně mínusů, ale je pro vás i strhávání nacistických orlic z budov projevem vandalství? Já jen že bych se velmi nerad dočkal doby, kdy se najde nějaký myslitel, který s tím přijde.

+12/−22
3.11.2018 0:28

L19u27k17á66š 74H43o18f32m35a55n 1473644242836

Myslim si, ze mezi strhnutim Marianskeho sloupu a nemeckymi orlicemi he celkem rozdil. Skoda, ze ho nevidite.

Mariansky sloup byl sice symbolem habsburske vlady v ceskych zemich a porazky na Bile hore, ale Habsburkove tu pak vladli skoro 300 let, spravovali to tu pres urcite mouchy docela radne a za jejich vlady se staly ceske zeme relativne bohatym a vlastne i pomerne svobodnym regionem.

Zatimco hitlerovske Nemecko prislo jako okupacni sila, zotrocili cesky narod ve valecnem prumyslu, vyvrazdili statisice lidi a ani se moc netajili tim, ze zbytek po valce bud odsune na Sibir, nebo rovnou vyvrazdi.

+27/−9
3.11.2018 0:42

O49n54d91ř22e88j 64Š18i66m29e66k 5123822337488

Mariánský sloup byl ale postavený jako poděkování Panně Marii, že se Praha ubránila Švédům. To až za Národního obrození se rozšířil mýtus, že Mariánský sloup vznikl jako symbol Habsburků k vítězství nad Čechy... Bohužel do dneška se tenhle hloupý mýtus drží...

+36/−3
3.11.2018 1:52

T67o11m80á14š 94V72l33k 4393266399350

uctívání p. Marie je proti křesťanskému Bohu a slouží bohu tohoto světa. Tedy satanu.

0/−9
3.11.2018 18:27
Foto

M96i75r64o64s60l74a67v 69S65t44e94i54n76e61r 2206840690716

Nesmysl. Ženské symboly jsou o mnoho starší, než Panna Marie, už třeba ta Věstonická Venuše, ale i římská Venuše je už Panně Marii velmi podobná. Katolická církev zkrátka použila starší předlohu, aby zachytila to uctívání ženskosti a mateřství do vlastních pravidel. Ostatně řada dalších náboženství má velmi podobné feministické symboly, zřejmě jsou užitečné.

K záměně toho mariánského sloupu došlo přirovnáním k tomu trochu pozdějšímu, v Mnichově. Tam totiž na místě, kde je dnes zpráva o Papežovi WojtyŁovi byla tabulka, děkující Panně Marii za vítězství nad českými kacíři. WojtyŁa přišel vhod, aby se ta tabulka mohla nenápadně odstranit. Touto dobou tam totiž potkáváte houfy těch kacířů z Čech.

0/0
4.11.2018 13:00
Foto

A25n54n85a 77V10e65s16e87l45á 2810898446

Na to, že zdejší diskutéři spěchají do diskuse, přestože nedokážou přečíst celý článek a čtou pouze titulky, už jsem si skoro zvykla.

Skutečnost, že zdejším diskutérům zjevně působí problém i shlédnutí krátkého videa, je přece jen poněkud překvapivá...

+2/−2
3.11.2018 3:45

P80e52t21r 18M92u90n84z36a13r 1375761859566

Tak to já naopak chápu, že se jim na zdejší videa nechce koukat. Pokud to jde, radši si dám práci s nalezením originálního videa na TyTrubce.

+6/0
3.11.2018 6:28
Foto

R83a13d50i16m 45K34r16o87u44t70i61l 7730851906939

YouTube se překládá ve smyslu "Ty (sám) vysíláš (vysílej)". Tube je americký hovorový výraz a označuje telku, bednu.

0/0
3.11.2018 9:08

S91e45i30d81l 91P64e78t87r 1651411785294

Když se rozdával smysl pro nadsázku/sarkasmus/ironii se na Vás asi nedostalo, že?:-)

0/0
3.11.2018 9:13
Foto

R49a88d28i13m 45K92r85o25u39t13i60l 7680951426599

"Radši si dám práci s nalezením originálního videa na TyTrubce."

Tam není sarkasmu, ironie a ani nadsázky ani za mák. Kde jste byl vy, když se rozdávala schopnost nadsázku/ironii/sarkasmus rozpoznat?;-)

0/−2
3.11.2018 9:39

M77a12r15t71i67n 84Š96k90o41ř74e12p98a 2655894204156

Ještě větší škoda je, že vy nevidíte v mém původním příspěvku, že tam není vůbec nic o tom, že bych tam říkal, že v tom rozdíl není. Berte to tak, že jsem nastražil velmi primitivní pastičku, vy jste se snadno chytil. Zkrátka jde o to, že žijeme v dobách, kdy vítězný režim strhává pro něj nevhodné sochy. S okupací máte rozhodně pravdu. Jen si tak říkám, že díky R-U jsme si tu nesměli vládnout sami. A jestli tohle není svého druhu okupace... No a s tím, jak to v dobách R-U bylo přes 'určité mouchy docela řádné...'. Nebylo. První světová válka byl ten poslední hřebík do rakve R-U, která se rozpadávala sama. Císař Franz Josef I. byl dokonce pyšný na to, že je poslední státník starého ražení. To totiž velmi přesně odráželo stav nejen v českých zemích - svět se měnil, R-U toho nebylo schopné a ani ochotné.

0/0
3.11.2018 11:07

M85a63r42e50k 18P56e14c30h 9938657519155

Pán je filosof zřejmě. A ještě nám nastražil pastičku. ;-D

+2/0
3.11.2018 15:19

E73d41a 83S88t15á49r49e84k 6156714822866

To mne baví jak se v poslední době objevují adorace na Habsburky. Vždycky si pak říkám co by na takové komentáře říkali takový Jungmann, Palacký, Borovský či Rieger. Asi by se docela divili, že se vlastně měli dobře a jen to nechápali.

+1/−1
3.11.2018 14:18

J89a21n 26P97e72t34á11k 7285477703847

Tak Borovský se v Brixenu měl na státní útraty materiálně docela dobře, i plicní choroba mu prý výrazně ustoupila. Jen hrozně strádál duševně, protože byl vytržení ze svého prostředí. A Palacký myslím napsal, že “My nemít Rakousko, museli bychom si ho vymyslet”. Asi abychom si mohli furt na něco stěžovat.

+2/0
4.11.2018 2:16

Najdete na iDNES.cz