První problémy Zuckerbergova impéria začaly ve středu 13.3.2019 kolem čtvrté hodiny odpoledne a postihly všechny služby z rodiny Facebooku, tedy Facebook, Messenger, WhatsApp a Instagram, problémy hlásili i uživatelé virtuální reality Oculus Rift.
Problémy některým uživatelům přetrvávají i po pětadvaceti hodinách, jak ale informovala společnost Facebook na Twitteru, příčinu se podařilo identifikovat a vyřešit a systémy se nyní zotavují.
Na vině byla chybná úprava konfigurace serverů. Obnova plné funkčnosti všech postižených služeb by měla proběhnout v příštích hodinách.
Největší výpadek v historii
Pro někoho bylo nedostupné již přihlášení do aplikace, pro jiné jen některé funkce - například u WhatsAppu bylo nejčastěji zmiňováno nefunkční odesílání obrázků. Kolem čtvrté hodiny odpolední 14.3.2019 se podle vývojářů třetích stran, se začaly věci „vracet k normálu“.
Podle všeho byly za vším technické problémy, spekulace o cíleném útoku na servery již včera zástupci Facebooku vyvrátili. Pro komunikaci přitom využívali konkurenční síť Twitter. Níže uvedený post však byl i po 20 hodinách posledním oficiálním prohlášením, které firma k výpadku poskytla. K tomu došlo až po více než 25 hodinách, viz. aktualizace v úvodu článku.
Ukvapenější byl tým Instagramu, který oznámil obnovení dostupnosti zhruba po dvanácti hodinách. To se však nakonec ukázalo jako předčasné.
Všechny postižené služby měly ještě v průběhu čtvrtka (14.3.) podle aktuálních dat služby Downdetector i reakcí nespokojených stále problémy.
Silně klesající počet hlášení v USA nebyl způsoben zlepšením dostupnosti služby, ale pozdní noční hodinou. Jakmile se Spojené státy probudily do nového dne, začal počet hlášení výpadků opět růst.
Na výpadku Facebook zatím například prodělávají inzerenti. Služba jich má přes šest milionů. Nepřichází sice o peníze přímo, protože, ty si Facebook bere, až když je dosaženo dohodnutého cíle (počtu zobrazení, atd.), ale pokud reklamou cílili na nějakou časově přesně danou událost nebo omezenou nabídku, uživatelé se o ní nemuseli kvůli výpadku dozvědět.
Naopak, existují firmy, které na výpadku služeb Marka Zuckerberga vydělaly nebo to alespoň hlásí. Zakladatel komunikační služby Telegram, Pavel Durov oznámil, že během 24 hodin jim díky nefunkčnímu Messengeru přibyly tři miliony nových uživatelů.
Velká firma, velké problémy
Výpadek služeb dává naplno ochutnat problém, kdy je více konkurenčních služeb provozováno jednou firmou na nejspíše stejné infrastruktuře nebo stejném softwarovém prostředí. Uživatel tak aktuálně nemůže nahradit nefunkční komunikaci přes Messenger pomocí WhatsAppu nebo místo stávkujícího Facebooku přesměrovat publikum na Instagram. Takto v případě nouze nezbývá než pro komunikaci oprášit například konkurenční Skype, nebo se k publiku obracet pomocí Twitteru.
Další komplikací je využívání facebookového přihlášení do jiných služeb - což je dnes zcela běžné. Nemožnost přihlásit se do Facebooku tak snadno přeroste do problémů s přihlášením do jiných služeb.
Nemalé budou i finanční ztráty, Facebook patří spolu s Googlem mezi největší reklamní platformy na světě.
Druhý největší výpadek
Zatím největší výpadek Facebooku nastal v roce 2010, kdy nefungoval dvě a půl hodiny. Tehdy šlo o selhání automatizovaného systému pro kontrolu konfiguračních hodnot (blog Facebooku, anglicky), který po nestandardní chybě spustil řetězovou reakci, pro jejíž ukončení bylo nutné odpojit systémové databáze (tedy vlastně vypnout celou službu) a následně vše uvést do funkčního stavu.
Aktualizováno: Doplnili jsme informace o aktuálním stavu.