Evropané již nemusí závidět americkým hudebním fanouškům možnost stahování placené hudby z internetu. Do Británie totiž dorazila hudební on-line knihovna Napster.
Ve čtvrtek byla v Británii neočekávaně spuštěna služba placeného stahování hudby. Nestojí za ní žádný velký label, ba ani Apple, který v Americe provozuje nejpopulárnější knihovnu iTunes, ale společnost Roxio. Ta před lety koupila krachující Napster, který do té doby sloužil pro výměnu copyrightem chráněných materiálů a po loňském úspěšném vstupu na americký trh spouští Napster 2.0 jako první hudební on-line obchod v Evropě.
Britský Napster nabízí na 700 tisíc hudebních skladeb tzv. velké pětky - pěti největších hudebních vydavatelství (BMG, Sony Music Entertainment, EMI, Warner Music Group a Universal Music Group). Posluchač tak v katalogu nalezne snad všechny nové hity, které budou doplněny skladbami mnoha dalších, menších labelů.
Ceny nabízených skladeb jsou na první pohled stejné jako za velkou louží. Rozdíl je však v tom, že v USA je obvyklá cena za song 0,99 dolaru, v Británii za libru a devět penny. Při dnešním kurzu je to téměř jednou tolik. Diference je o to podivnější, že cenu necelý dolar si drží ve Státech i tamní Napster. Na druhou stranu, evropská služba umožňuje měsíční předplatné ve výši 9,95 libry, za které lze stahovat neomezené množství skladeb. Ty lze následně poslouchat až na třech různých počítačích. Pokud si však soubory bude chtít posluchač také vypálit, zaplatí za každý z nich další 0,99 libry. Stejnou částku stojí uložení hudebního souboru na přenosné zařízení.
V současné době je možné zdarma využít sedmidenní zkušební lhůtu na to, aby si každý vyzkoušel, zda mu bude Napster 2.0 sympatický či nikoliv.
Pro uživatele služby připravilo Roxio také on-line hudební magazín a další možnosti využití Napsteru. Ten nabídne k poslechu například 10 rádií či hitparádu. V létě má přibýt možnost propojení Napsteru s televizí. Poslouží k tomu Windows Media Center PC od Microsoftu a dálkový ovladač, pomocí něhož bude možné jednoduše pouštět skladby z Napster Music Library, se kterou se TV propojí.
Napster vypálil rybník Applu s jeho službou iTunes. Mělo se totiž za to, že obě služby budou spuštěny až v létě, neboť udělení licence pro on-line hudební obchod je mnohem složitější než v případě Spojených států. Napster věří, že získá alespoň část z původních 60 miliónů uživatelů, iTunes zase může doufat, že opožděný start vykompenzuje jeho popularita za mořem. Ostrouhaly také další služby - zejména Rhapsody, která měla být spuštěna ve druhém čtvrtletí letošního roku a zábavní gigant Time Warner, jenž spuštění placené knihovny rovněž plánoval na stejnou dobu.
Lze tak očekávat litý boj, do kterého se jistě časem přidají také ostatní služby. Pro uživatele to může do důsledku znamenat jedno a to zlevňování skladeb a další inovace, kterých v konkurenčním prostředí bude jistě nemálo.