Za české zastoupení společnosti Google nám odpovídala Taťána le Moigne, Country Business Manager, Google Czech Republic.
Kdy Google vstoupil do ČR a co to konkrétně znamenalo?
Google využívají čeští uživatelé již od samého začátku a vyhledávání v češtině funguje již také několik let. Aktivně jsme však na náš trh vstoupili přesně před rokem, kdy jsme tu otevřeli českou pobočku. Vstup Googlu do Čech
znamenal především navázání přímého propojení mezi českými uživateli a Googlem, důkazem čehož je celá řada služeb a produktů, které mohou nyní používat lidé v češtině. Zjednodušeně lze říci, že naším cílem je přinést
více Googlu do Česka a také více Čechů do Googlu.
Kolik zaměstnanců má Google v ČR? Co je náplní jejich práce?
Česká pobočka má dnes 3 zaměstnance: Taťánu le Moigne (Country Business Manager), Lukáše Morávka (Business Relationship Manager) a Kateřinu Holcmanovou (Country Marketing Manager). Češi však pracují v Googlu po celém světě, ať už v Dublinu, v Curychu nebo v centrále v americkém Mountain View.
Jedním z posledních nových zaměstnanců v největším evropském vývojovém středisku v Curychu je product manager Jaroslav Bengl, který se mimo jiné
podílí na vývoji Google Maps.
Jakými úspěchy byste se chtěli pochlubit?
Za jedenáct měsíců se nám povedlo představit na českém trhu jedenáct nových služeb, to znamená každý měsíc jednu službu, což považujeme za obrovský
úspěch. I v rámci Googlu tak patříme mezi trhy s nejrychlejší lokalizací produktů a služeb, což nás opravdu těší a je to dobrá zpráva především pro uživatele.
Naši lidé mají obecně blízko k technickým novinkám a k využívání technologií a rádi si sami upravují služby podle svého. Je to patrné především z kladných reakcí na náš nový iGoogle, tedy možnost upravit si vzhled hlavní stránky
Google.cz tak, aby obsahovala funkce, které člověk opravdu využije. iGoogle je opravdu praktická věc a uživatelé mají na výběr ze spousty miniaplikací, které mohou mít na své domácí stránce Google, včetně přehledu zpravodajství iDNES. Lidé nejčastěji používají Google k vyhledávání, ale v poslední době stále roste zájem o poštu Gmail a nedávno uvedený balík kancelářských online aplikací Google Apps.
Velký zájem vzbuzuje samozřejmě unikátní atlas světa Google Earth. Český uživatel má dnes opravdu dobrý výběr a je pouze na něm, pro jakou službu se rozhodne.
Jak tento rok hodnotíte?
Jako dobrý start. Máme jasný cíl, kterým je orientace na uživatele. Kromě soukromých uživatelů se zaměřujeme i na firmy. Nabízíme jim například produkt GSA (Google Search Appliance), který umožní větším firmám rychle a
efektivně prohledávat velké objemy dokumentů, ať už interních nebo externích. Google jim dodává hardwarové i softwarové vybavení. V této oblasti spolupracujeme se společností AutoCont, která naše firemní řešení
nabízí zákazníkům.
A plány do dalších let? Na co se můžeme v nejbližší době těšit?
Google své plány samozřejmě má, ale samozřejmě o nich nikdy nehovoří dopředu. :-) Jedno je však jisté. Připravujeme uvést na náš trh české verze dalších klíčových produktů, takže je stále na co se těšit. Do budoucna se budeme i nadále snažit, aby technologické novinky z laboratoře Googlu dorážely co nejdříve
také k našim uživatelům. S tím souvisí i naše snaha o posílení vývojového týmu českými talenty. Příští rok bude v české pobočce také ve znamení rozvoje přímých obchodních aktivit. Právě z toho důvodu v současné době
hledáme vhodné kandidáty pro rozšíření českého obchodního týmu.
Svěříte nám nějaká konkrétní čísla? Jako třeba počet dotazů denně/celkem, počet českých blogů na blogger.com, počet inzerentů/poskytovatelů AdSense?
Google obecně tyto informace nezveřejňuje nikde na světě. Ale například na počty uživatelů služby Blogger jsme opravdu pyšní, máme tu dokonce víc bloggerů než v mnohem větších zemích. Nárůst uživatelů vidíme i v reklamních produktech, zvláště u řešení Google AdSense, tedy reklamního systému, do kterého se může přihlásit každý majitel webové stránky, třeba i blogger, a
bezpracně vydělávat na reklamě umístěné na svých stránkách.
Děkujeme za rozhovor, Všechno nejlepší!
Za týden do Prahy zavítá již druhý viceprezident Google, pan
Douglas Merrill. Na jeho přednášky v Praze a Brně jsou zváni nejen studenti, ale i zájemci o věci okolo vyhledávacích technologií, kolem nichž se budou přednášky točit především. Více
zde.
Odkazy: