Facebook rozšířil možnost kupovat přátelům narozeninové dárky. Zatímco v roce 2007 uvedl možnost nákupu virtuálních maličkostí (dolar za kus), nyní jde o dárky naprosto reálné. Přátelům a známým můžete na narozeniny, a vlastně i kdykoli jindy, poslat naprosto reálný dárek:
- Facebook doporučí, komu dát dárek. Navrhne i jaký dárek.
- Vyberete dárek (v nabídce jsou sladkosti, plyšáci, dárkové kupony, hrníčky a desítky dalších).
- Rozhodněte, zda jde o veřejný dárek (všichni se dozvědí, že jste jej daroval), nebo dárek soukromý.
- Zaplatíte dárek (pomocí kreditní karty), případně můžete zvolit možnost dodatečného zaplacení (až poté, co obdarovaný dárek schválí).
- Obdarovaný dostane okamžitě oznámení o dárku, dárek rozbalí a zvolí si, na jakou adresu má být dárek doručen (darující dostane upozornění o rozbalení dárku).
- Facebook odešle dárek na adresu obdarovaného (v případě digitálních dárků je možné dárek rovnou stáhnout například do telefonu).
Je zřejmé, že čím více údajů o sobě lidé vyplní, tím lépe dokáže Facebook doporučit dárky. Do budoucna by mohly přibýt i funkce podobné Amazon Wishlist, což bude samozřejmě záležet i na tom, jak rychle se Facebooku přihlásí výrobci a prodejci dárků.
Na výběr jsou zatím plyšáci, kupóny, sladkosti nebo kosmetika
Funkci přivítali zejména akcionáři (akcie krátce po oznámení stouply o šest procent, více v článku na TechCrunch). Dokážou si totiž spočítat, že prodej fyzických dárků může výrazně napomoci příjmům Facebooku. Ty se v minulém roce pohybovaly kolem miliardy dolarů a dárky by je mohly navýšit až o desítky procent. Zároveň Facebook získá řadu dodatečných dat, konkrétně čísla kreditních karet darujících a adresy obdarovaných, které opět může využít k rozšíření znalostí o uživatelích.
Není potřeba připomínat, že zatímco někteří uživatelé funkci jistě přijmou nebo dokonce přivítají, pro jiné to bude ukázka toho, jakým způsobem Facebook přispívá k narušení osobního soukromí, ať už jenom tím, že cílí reklamu na základě až podezřele přesných informací a kritérií (více v našem předchozím článku o soukromí na internetu). Funkce dárků se zatím rozjíždí pouze v USA.
Hledání nových zdrojů peněz: data, reklamy a dárky
Facebook dlouhodobě hledá nové zdroje příjmů, od svého vstupu na burzu ještě mnohem intenzivněji. Obecně se mluví o tom, že spolu s přesunem uživatelů z počítačů na mobil je současný model, založený na reklamách, nepříliš výhodný. Místo například sedmi cílených reklam se tak na mobilu může zobrazit jen jedna nebo dvě. A ochota na ně klikat na malém displeji může být nižší.
Jedním ze způsobů, jak toto omezení obejít, je vytvoření sítě reklam na jiných stránkách, podobně jako to udělal Google s AdSense. Facebook už v tomto směru učinil první pokusy se serverem Zynga (viz článek na TechCrunch).
Spekuluje se dokonce o tom, že by z Facebooku mohly reklamy zcela zmizet, tedy pokud by se povedlo tyto příjmy nahradit rozsáhlou reklamní sítí, která by při cílení reklam těžila z informací, které lidé svěří Facebooku. Dárky a další obchodování s reálným zbožím pak může při výhodně nastavených provizích znamenat významné rozšíření působnosti a výdělečnosti této miliardové sociální sítě.