Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Podívejte se, jak Facebook zkresluje realitu. Vybírá to, co se vám líbí

Věci, které na Facebooku vidíte, tam nejsou jen tak náhodou. Sofistikovaný algoritmus je vybral, protože by se vám mohly líbit. Může to vést k omezenému vidění reality. Připravili jsme pro vás video, které názorně ukazuje, jak fungují „facebookové brýle“, skrze které se díváme na realitu.

Největší sociální síť Facebook používá přes 1,5 miliardy lidí. V Česku má Facebook přibližně 4,5 milionu uživatelů (alespoň tolik lidí v ČR ukazuje facebookový nástroj pro správu a cílení reklamy). Většina lidí přistupuje na Facebook alespoň jednou denně, a to i díky nástupu chytrých mobilních telefonů (zdroj: statistiky Facebooku z října 2015).

Zvláště na mobilu vám Facebook nemůže zobrazit všechny příspěvky od lidí a stránek, které sledujete. Nevešly by se na displej, ani kdybyste listovali hodinu.
Facebook proto musí vybrat ty nejzajímavější příspěvky, aby zaujal netrpělivé uživatele i na malé mobilní obrazovce. Jedině pak se budete rádi vracet, naučíte se spouštět facebookovou aplikaci několikrát během dne a vytvoříte si návyk.

Jak se Facebook učí, co jste zač

Aby Facebook nabízel uživatelům to, co chtějí vidět, musí je co nejlépe poznat. Pomocí sofistikovaných algoritmů proto do detailu analyzuje vše, k čemu má díky digitální povaze služby přístup.

Základem jsou samozřejmě lidé, které si přidáte do přátel, a stránky, které na Facebooku označíte tlačítkem „To se mi líbí“. Tím to ovšem zdaleka nekončí.
Facebook ví, které konkrétní věci jste lajkovali, pod jakými příspěvky diskutujete, jaké máte záliby, jaké obrázky se vám líbí, se kterými přáteli nejčastěji komunikujete a kde se právě nacházíte. To všechno se projeví v tom, co na Facebooku uvidíte a co vám naopak zůstane skryto.

Při vybírání příspěvků Facebook analyzuje, co se vám líbí a nelíbí, kdo jsou vaši přátelé a jak s vámi komunikují, na jaké fotky se díváte a jak dlouho nebo jak komentujete ostatní příspěvky.

Při analýze vašich návyků jde však Facebook ještě mnohem dále: sleduje třeba to, jak dlouho zíráte na fotku vaší nové lásky, jaké máte vzdělání, co se vám nelíbí a řadu dalších věcí, které si o sobě nejspíš ani neuvědomujete.

Příspěvky pečlivě vybrané pro vaši pohodu

Někteří lidé si myslí, že když se přihlásí na Facebook, vidí prostě přehled všech příspěvků od kontaktů a sledovaných stránek v chronologickém pořadí, ale tak to už dávno není. Když si pustíte Facebook, algoritmus automaticky vybere ten obsah, který má největší šanci zaujmout právě vás. Třeba proto, že je oblíbený mezi vašimi přáteli. Nebo jde o příspěvek osoby, na jejíž fotku jste včera koukali neobvykle dlouho.

A samozřejmě jsou zde i příspěvky, za které firmy nebo jednotlivci zaplatili. Tento sponzorovaný obsah se také dostane na vaši obrazovku. Podvědomě jste si zvykli, že Facebook vám nabízí, co máte rádi. Pro inzerenty je tato možnost vetřít se do vaší pozornosti o to lákavější.

Je zcela logické, že Facebook nabízí uživatelům vysoce personalizovaný obsah. Zvyšuje tím svou oblíbenost a také příjmy z reklamy. Výsledkem je však určitým způsobem přizpůsobená a nevyvážená reprezentace reality.

Svět viděný přes Facebook: polarizovaný a zjednodušený

Podobá se to situaci, kdybyste se bavili s kopiemi vás samotných. Samozřejmě, že si budete notovat. Sociologové a psychologové označují podobné situace termíny jako potvrzovací zkreslení a komnatě ozvěn (více o komnatě ozvěn v našem rozhovoru se sociologem Zygmuntem Baumanem).

Studie o Facebooku a názorové pluralitě
Backstrom, et al. (AAAI, 2011)„Lze (matematicky) modelovat, jak uživatel rozprostírá svou pozornost mezi jednotlivé sociální interakce, a návrháři (sociální sítě) pak mohou ušít na míru obsah přímo podle preferencí daného uživatele...“
Kramer, et al. (PNAS, 2014)„Když jsme uživatelům Facebooku omezili počet zobrazených pozitivních příspěvků, psali tito uživatelů méně příspěvků a více příspěvků negativních.“ (více o této kontroverzní studii)
Bakshy, et al. (Science, 2015)„Individuální volba hrála při vyhledávání stejnorodého (nepluralitního) obsahu větší roli, než algoritmus řazení zpráv.“
Del Vicario et al.,(PNAS 2016) „Informace týkající se některých narativů, třeba konspiračních teorií nebo zpráv o vědě, se na Facebooku šíří skrze homogenní a polarizované komnaty ozvěn.“

Vybírat si spíše informace, se kterými souhlasíme, je přirozená lidská tendence. Na Facebooku je tento trend akcentovaný a přitom skrytý, což často vede k polarizaci názorů nebo šíření nepravdivých informací.

Neznamená to, že Facebook neprezentuje realitu nebo znemožňuje komunikaci. Ale je dobré pamatovat si, že svět je přes facebookové brýle trochu jiný než ve skutečnosti. A že tyto brýle nám Facebook vytváří na míru, abychom na něm strávili ještě více času. Tak nezapomeňte modré brýle občas sundat a opustit návykové pohodlí oné virtuální komnaty ozvěn.

Podívejte se také na přednášku o Facebooku na AV ČR z roku 2012:

Autor:
  • Nejčtenější

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte s upgradem na Windows 11? Tyto informace byste měli vědět

Nejnovější verzi operačního systému Windows 11 přijímají uživatelé po celém světě. Přestože nikdo není nucen na novou...

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za bouřky jděte dovnitř, před bleskem ochrání také les. Hlavně si nelehejte

Premium Letní bouřka umí rozehrát fascinující show. Blesky srší k zemi, rozsvěcují oblohu. Hlavně si dejte pozor, abyste byli...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Na ruské ambasádě v Praze byla trollí farma, říká expert na dezinformace

Rozstřel Podle Františka Vrabela ze společnosti Semantic Visions bylo možné v informačním prostoru již před vpádem Ruska na...

Úřad vydal seznam prvních prodejen léčiv, které musí zmizet z internetu

Už tento pátek by měly z našeho internetu zmizet webové stránky, které nabízí nelegální léčiva. Jejich seznam vydal...

Jak online a zdarma vydolovat text z obrázku či PDF

Optické rozpoznávání znaků (OCR) slouží nejen pro převod obrázků obsahujících texty do podoby umožňující pozdější...

Nová komunitní online mapa má pomoct ukrajinským uprchlíkům u nás

Komunita vývojářů Česko.Digital a startup Mapotic vyvinuli společně komunitní mapu pro ukrajinské uprchlíky Umapa....

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 1. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...