Facebook dal velkým firmám přístup i k vašim jménům a soukromým zprávám

  9:20aktualizováno  9:20
Microsoft, Amazon, Spotify a další velké firmy měly přístup k soukromým údajům uživatelů Facebooku. A to i poté, co Facebook po letošních skandálech přístup třetích stran radikálně omezil.

Facebook sdílel s velkými firmami soukromá uživatelská data. | foto: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

Po dobu několika let měly velké firmy, Microsoft, Amazon, Spotify, Netflix a další, zvláštní přístup k datům uživatelů Facebooku. A to i k takovým, která lze opodstatněně považovat za soukromá, kupříkladu k obsahu zpráv, které si lidé zasílají prostřednictvím platformy Facebook Messenger. S informací přišel deník The New York Times. Celkem šlo o více než 150 firem.

Firmy se zvláštním přístupem

Těmto firmám dal Facebook speciální přístup k datům uživatelů

„Tento privilegovaný přístup šel nad rámec toho, co firmy potřebovaly k integraci Facebooku,“ uvádí zpráva NYT vycházející z interních dokumentů společnosti Facebook. Vyplývá z nich například to, že společnosti Spotify a Netflix měly možnost analyzovat obsah soukromých zpráv.

Firma Spotify uvedla, že si nebyla tohoto speciálního přístupu vůbec vědoma. Netflix uvedl, že přístup do zpráv použil pouze k tomu, aby svým uživatelům umožnil sdílet oblíbené filmy a seriály s přáteli přes Facebook Messenger.

Společnost Yahoo zase měla přístup k příspěvkům vašich přátel a společnost The Times (vydavatel NYT) k seznamu přátel a to i v případě, že byl neveřejný. Společnost Apple pak měla od Facebooku speciální oprávnění k přístupu k uživatelským datům, konkrétně k telefonnímu číslu uživatele nebo plánovaným akcím (Apple uvedl, že o tomto speciálním přístupu nevěděl).

Firma Microsoft měla přístup k datům 400 milionů uživatelů Facebooku v roce 2009, včetně aktuální polohy uživatele nebo jejich náboženského vyznání. Tato praxe skončila až v roce 2014.

Ale ještě v roce 2017 mohly firmy jako Sony, Amazon nebo Microsoft získat e-mail lidí jen na základě informace o tom, s kým se přátelí. Microsoft uvedl, že o této funkci věděl, ale nepoužíval ji.

Vše bylo s povolením uživatele, brání se Facebook

„Řekněme to jasně. Žádný z našich partnerů neměl přístup k datům bez toho, aby jim k tomu lidé nedali svolení,“ uvedl ve své reakci Facebook. Uvádí dále, že tento speciální přístup velkých firem k datům uživatelů měl opodstatnění, umožňoval funkce jako sdílení nebo prohlížení doporučení od přátel. Například sdílení dat s vyhledávačem Bing od Microsoftu umožnilo podle Facebooku lepší personalizaci výsledků vyhledávání.

„Většina těchto funkcí již nefunguje,“ uvedl také Facebook. „Vypnuli jsme instantní personalizaci, kterou využíval Bing, a v dubnu 2018 jsme rozvázali některé vztahy s výrobci hardwaru a s platformami.“ Facebook připomíná, že „partneři museli od uživatelů získat svolení.“ Ale to podle expertů, které oslovily NYT, nebylo vždy srozumitelné nebo explicitní.

Autor:
 

Nejčtenější

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Televizor jako roleta: nové LG se po vypnutí sroluje do podstavce

LG Signature OLED TV R je prvním televizorem, který se po vypnutí sroluje do...

Ve vypnutém stavu je to televizní stolek s vestavěným soundbarem, po zapnutí se z něj vyroluje 65" OLED obrazovka. Nový...

U Sony mi nacpali mikrofony do uší a já pochopil nadšení slavného rapera

360 Reality Audio

Hudební hvězda Pharrell Williams přišel na tiskovou konferenci Sony na veletrhu CES podpořit nový projekt 360 Reality...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Už brzy bude mít den „25 hodin“. Trendy, které vás potěší, ale i vyděsí

Přímé přenosy jsou extrémně oblíbené od té chvíle, kdy Facebook funkci Live....

V Česku jsou to zatím jen slova, která plní titulky technologických i zpravodajských webů. Letos se však řada z nich...

Další z rubriky

Tipy na zajímavé weby: tvorba moderních on-line dotazníků

Ilustrační foto - formuláře

Naklikáním vytvořit grafický dotazník, a tak snadno zjistit třeba názor z lidu, umožní služba Click4survey.cz. Položit...

Hity, které přežily: výběr nejlepších článků Technet.cz za rok 2018

Muskův kabriolet Tesla Roadster s figurínou Starman se vznáší ve vesmírném...

Elon Musk, rudý Měsíc a Stephen Hawking. Co mají společného? Kromě vesmíru také to, že tato témata v roce 2018...

Šéf Googlu tvrdí, že nyní neplánuje spuštění vyhledávače v Číně

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

Již několik měsíců se spekuluje, že by se společnost Google mohla se svým vyhledávačem vrátit na čínský trh, ale se...

Najdete na iDNES.cz