"Když jsem do něj stoupnul poprvé, byl jsem asi šílený," říká jeden z nejlepších českých jezdců Lukáš Fiala. Přesto radí: "Ideální závodník nesmí být jen blázen. Musí u jízdy přemýšlet, mít to v hlavě v pořádku. A musí být dobrý hokejista a lyžař."
Stačí si jen přečíst parametry dráhy a je vám jasné proč. Koryto měří 365 metrů, má třicetiprocentní sklon a čtyři jezdci se na pět metrů široké dráze řití i sedmdesátikilometrovou rychlostí. Pro srovnání: třeba rychlobruslařka Sáblíková jede při sprintu o patnáct kilometrů pomaleji.
Red Bull Crashed IceAkce se koná v sobotou 7. února v Praze na Vyšehradě od 17 hodin. Vstupenky v síti ticketstream.cz stojí 250 korun a ve čtvrtek večer jich bylo ještě na pět set. Dráha měří 365 metrů, spotřebovalo se na ni 20 tisíc litrů vody, tloušťka ledu je 20 centimetrů. Pojede 120 jezdců, kteří prošli kvalifikacemi. Mezi nimi jsou i čtyři ženy, exhibiční závody si zkusí i hokejisté Martin Straka, Petr Nedvěd a Dominik Hašek. |
Hokejový brankář Dominik Hašek, který se zúčastní jedné z exhibic, přiznává: "Nebál jsem se, ale když jsem to viděl teď v televizi, mám mrazení." Jeho sobotní soupeř zpěvák Sagvan Tofi raději vyrazil uzavřít speciální pojistku pro případ zranění, z pojišťovny však odešel s nepořízenou.
Tenhle závod je totiž vážně masakr. Vymyslel ho na konci 90. let rakouský fotograf Stefan Aufschnaiter tak, že prostě na bruslích sjel bobovou dráhu. V roce 2000 se pak první koryto postavilo v centru Stockholmu. Jak? Nejdřív si dráhu vymodelujete na počítači, pak přijde na řadu ocelová konstrukce, dřevěné podpěry a plechy, na které mobilní mrazničky vyrobí led. "V Praze nám to trvá deset dní," říká stavitel Joachim Poeltzl.
Sám tvrdí, že vyšehradský sráz je jeden z nejtěžších, které dělal. Kvůli památkovému území totiž musel dráhu vměstnat do úzkého pruhu. "Respektujeme, že je Vyšehrad kulturní památka. Proto nechceme, aby přišlo dvacet třicet tisíc lidí a všechno kolem se zpustošilo," tvrdí organizátor Ivan Krákora.
I proto se poprvé v historii na Red Bull Crashed Ice prodávají vstupenky a stojí 250 korun. Vítěz vyhraje auto za 300 tisíc korun, další berou desítky tisíc korun. I proto, že tuhle trasu sjedou jen opravdoví odvážlivci. A blázni.