Český autokrosař Václav Fejfar podobný scénář absolvoval v první polovině dubna, na jeho konci bylo vítězství v úvodním podniku mistrovství Evropy divize I tzv. plechových aut, který se jel v Portugalsku. Jezdec z Lužan u Jičína navázal na dvě loňská vítězství v této divizi, v níž začal závodit právě v minulé sezoně.
Předtím byl dlouhá léta špičkovým jezdcem divize III, Nejprve ve slabší třídě do 1 600 ccm a poté v silnější do 4 000 ccm. Také v nich získal v závodě mistrovství Evropy prvenství a je tak prvním autokrosařem, jemuž se podařilo alespoň jednou vyhrát ve všech třech divizích.
Prý to bylo vaše jubilejní patnácté vítězství v závodě mistrovství Evropy. Je to pravda?
Asi ano, protože jsem si tento údaj také někde přečetl. Ale já to nepočítám, pro mě taková statistika nemá smysl. Já jezdím na závody se co nejvíce bavit s tím, abych zajel co nejlepší výsledek, ale ne abych si čárkoval, kolikrát jsem kde vyhrál.
Přesto asi máte vítězství, na která vzpomínáte více než na ostatní. Mezi která patří to z Portugalska?
Mezi ta obzvláště těžká. Šlo o první závod sezony, kdy člověk nemá tušení, s čím se setká. Vyhrávat není nikdy jednoduché, ale v této době je to snad ještě těžší, protože získat sponzory a dát dohromady kvalitní auto je snad ještě těžší než dřív.
Příprava vašeho závodního auta prý byla ve dnech před odjezdem do Portugalska hodně hektická.
Tato informace souhlasí. Fabii i autobus, se kterým jsme pak do Portugalska jeli, jsme dodělali ve čtvrtek a za chvíli jsme bez nějaké zkoušky vyrazili.
To jste ani nevěděli, jestli je provozuschopné a můžete závodit?
Ale ano. Měli jsme však jen čas na to zkusit, zda zatáčí a jestli fungují brzy. Pak jsem si na asfaltu vyzkoušel jeden start, auto jsme naložili, osprchovali jsme se a jeli jsme.
Poslední dny jste pracovali často i v noci, nepřipouštěli jste si, že byste třeba auto nestihli připravit tak, aby bylo schopné závodit?
Snad ani ne, i když to bylo hodně narvané. Však taky u nás byl jeden z našich fanoušků, který nám přijel pomoct nakládat a když jsme auto naložili, poplácal mě po zádech a řekl: "To můžete stihnout jen vy." Ale já jsme tomu věřil a hlavně věřím svým mechanikům. Některé věci se sice řešily na poslední chvíli, ale oni jsou důslední a auto bylo připravené na sto procent.
Neřekne si člověk po takovém zápřahu, že příští rok musí začít dřív, aby se nemusel na poslední chvíli tak honit a nervovat?
To se snad ani nedá, opakuje se to každý rok. Ale pozor, není to jen v mém případě. Když se budete se závodníky o tom bavit, tak vám každý řekne, že mu před prvním závodem týden chybí. Skoro bych řekl, že jde o nepsané pravidlo. Snad každý si říká, co všechno by ještě rád změnil, ale pak jede na první závod bez změn. Shodou okolností jsme večer před závodem s některými ze soupeřů na toto téma narazil a když jsme o tom mluvili, začali se smát, byli na tom stejně jako my.
S čím jste měli letos před prvním závodem největší problémy?
I tady je to vždycky stejně. Aby všechno fungovalo tak, jak má, aby se člověk nemusel v závodě s něčím trápit. V tom mám štěstí na mechaniky, je to výborná parta, která ví, co já od auta očekávám, jak mi všechno vyhovuje.
Letos se jim to podařilo dokonale, v Portugalsku jste vyhrál.
A hlavně jsem jezdil dlouho bez problémů. Dařilo se mi v úvodních kvalifikačních jízdách, takže jsem třetí ani nemusel jet, a také finále jsem začal dobře.
V něm jste si brzy vypracoval velký náskok, ale do cíle jste dojel jen těsně před Rusem Makarovem. Proč?
Protože po třetím kole se povolila páska od turba a najednou mi tři sta koní výkonu motoru uteklo někde do vzduchu. Naštěstí jsem měl po prvních třech kolech hodně velký náskok.
O týden později jste ale ve Španělsku své vítězství už nezopakoval.
Tam už jsem takové štěstí neměl. Praskl mi tam řetěz v převodovce. Musel jsem si ho půjčit a mohl jsem závodit, bohužel se mi nepodařilo vyjet výhodné místo na start finále. Přesto jsem odstartoval slušně, jenomže v první zatáčce se mi při srážce pokazilo řízení a bylo po závodě. Ale to je sport, s tím se musí počítat. Naštěstí výsledky byly trochu jiné než v Portugalsku, takže i když jsem v průběžném pořadí klesl, nikdo mi výrazně bodově neutekl.
Mistrovství Evropy má přestávku, vy byste mohl jet v následujících dvou víkendech závody, které jsou součástí mistrovství republiky. Pojedete?
Ne, letos je vynecháme, přece jen se vzhledem k finanční krizi peníze shánějí hůře, soustředíme se na Evropu.
To se neobjevíte ani v Nové Pace na vaší oblíbené trati?
Možná ano, ale spíše to pojedu jako test, určitě ne celý závod. Hned ve středu po tomto závodě máme naplánovaný odjezd do lotyšské Bausky a potřebujeme mít auto v pořádku.