Od pátku ve Spa pršelo
Od prvního dne Grand prix Belgie se jezdci i týmy seriálu formule 1 potýkali s deštěm. V pátek po polední nebyl okruh pod všudypřítomnou vodou ani vidět. Všichni vyčkávali v boxech, až proudící živel trochu opadne. Po více než půlhodině druhého tréninku se na dráhu vydali první odvážlivci.
Hned v prvním kole ale třetí jezdec Red Bullu Liuzzi rozmlátil svůj monopost o bariéru, a trénink byl definitivně u konce. To znamenalo problémy pro pár jezdců včetně Fernanda Alonsa, kteří do úvodní hodinovky určené pro testování vozů nenastoupili, a v pátek se tedy vůbec nedostali na dráhu.
V sobotu ale Renault ukázal, že ve Spa bude více konkurenceschopný než v předchozích podnicích. Smůlu měl Fisichella. Podle analýz techniků by jeho motor, který nebyl v pořádku už v Monze, celý závod nevydržel a musel být vyměněn. Ital tak ztratil deset míst na startovním roštu.
Kvalifikace proběhla na suché dráze. Stejné podmínky pro všechny znamenaly triumf Mclarenu. Překvapivý mohl být pouze fakt, že Montoya těsně porazil Räikkönena a připsal si druhé pole position sezony. Jen s mírnou ztrátou za stříbrnými šípy zůstali Trulli a Alonso, kterým patřila druhá řada na startu.
Michael Schumacher začínal ze třetí řady vedle bratra Ralfa. Několikrát v rozhovorech zmínil přání, aby při vlastním závodě pršelo. Věřil, že na mokru by mu jeho řidičské schopnosti a pneumatiky Bridgestonu do extrémních podmínek přinesly umístění na stupních vítězů.
Start se Räikkönenovi nevyvedl
V neděli dopoledne opět bičovala dráhu v Ardenách průtrž mračen. Už v deset hodin bylo jasné, že se na suchu nepojede. A to ještě podle předpovědi mělo v druhé polovině závodu opět pršet. Týmy proto postavily na rošt vozy s pneumatikami do mokra nebo do přechodných podmínek.
Po zhasnutí červených světel trochu zaváhal Räikkönena a do úvodní vlásenky La Source zajížděl se špičkou monopostu o pár centimetrů za Trullim. Na výjezdu se ale ukázala převaha Mclarenu nad Toyotou a Fin si druhé místo z kvalifikace udržel. Vpředu mezitím pohodlě všem poodjížděl Montoya.
Na pátou pozici za Alonsa se protáhl s rudým autem Michael Schumacher, hned za něj poskočil z desáté pozice na startu Takuma Sató, který odsunul nejen Ralfa Schumachera na osmé, ale i svého týmového kolegu Buttona na sedmé místo.
Do závodu nastoupily překvapivě skvěle připravené Toyoty. Trullimu se sice podle očekávání mclareny vzdalovaly, ale Ital zároveň poodjížděl čtvrtému Alonsovi. Vzadu Ralf Schumacher přejel Buttona a atakoval Satóa. Hned za ním se posunoval k bodům Giancarlo Fisichella. Zároveň více vpředu Michael Schumacher začal dorážet na Fernanda Alonsa.
Safety car zamíchal pořadím
Radikální řez za děním na trati přineslo jedenácté kolo. V prudkém kopci na výjezdu z Eau Rouge dostal Fisichellův Renault smyk a neovladatelný monopost se na mokré dráze rozstříštil o bariéru.
Vedení závodu vyslalo z pit lane okamžitě safety car, a všichni jezdci až na Villeneuva ze Sauberu (a obě Minardi, které už v boxech byla, protože jela kvalifikaci s minimálním množstvím paliva) zamířili do boxů k dotankování a výměně pneumatik.
Pár jezdců risklo vyjet na osychající dráhu s pneumatikami do sucha, ale tím se připravili o cenné vteřiny. Sató, Button, Webber, Pizzonia, Michael Schumacher, Trulli a Coulthard hned v úvodních zatáčkách zjistili, že na drážkovaných gumách nemají šanci a ve 13. okruhu byli zpátky v boxech pro intermediate.
Když po 13. kole safety car zamířilo do boxů, největší radost měli Ralf Schumacher, který poskočil na třetí pozici před Räikkönena a Villeneuve, který byl druhý. Kanaďan ovšem při restartu zaspal a prohnali se kolem něj Ralf Schumacher i Räikkönen. Alonso kontroloval situaci z pátého místa.
Japonec sundal mistra světa
O pár kol později nespolehlivý Sató sundal desátého Michaela Schumachera. Při dobržďování do zatáčky byl Japonec z týmu B.A.R.-Honda na brzdy příliš měkký a zezadu do bývalého mistra světa vrazil.
Poté se ještě jejich monoposty zahákly do sebe předními křídly. Naštvaný Němec rychle vyskočil z kokpitu a přiběhl k Satóovi, lehce ho plácl do přilby a od plic mu vyložil, co si o jeho způsobu jízdy myslí. "Nevím, jakou terapii Sató podstupuje, ale evidentně to nepomáhá. Brzdil tak pozdě, že v žádném případě nemohl zatáčku vybrat," zuřil později Schumacher.
V osmnáctém kole měl po nadějích David Coutlhard. Jeho motor cosworth hustým kouřem oznámil, že má dost. V té době se výborně jedoucí Ralf Schumacher dotáhl za vedoucího Montoyu a čekal na jeho chybu. Toyota si v té chvíli začala dělat naděje na vítězství. Mokrá dráha ji seděla nejvíc ze všech týmů.
Ale stejně jako u Trulliho to japonský tým takticky nezvládl. Ralf Schumacher zajel ve 24. kole do boxů a nazul pneumatiky do sucha. Ihned vylétl z dráhy a už o kolo později byl zpět pro intermediate. Spadl až za Karthikeyana z Jordanu.
V Toyotě mohou vinit jen nedomyšlenou strategii, jinak by Ralf a možná i Trulli stáli na stupních vítězů. Svou rychlostní převahu potvrdil Ralf Schumacher v závěru nejrychlejším kolem závodu.
Diváky hodně pobavil souboj Villeneuva jedoucího jako jediného jezdce na jednu zastávku a Inda Karthikeyana. Kanaďan s těžkým autem nebyl o moc rychlejší, a Karthikeyan ho předjel. Za pár zatáček mu ale šampion z roku 1997 manévr poměrně nebezpečným způsobem vrátil. Jezdec Jordanu se nezalekl a v další zatáčce se natlačil zpět před Villeneuva. Zarputilý pilot Sauberu ho však vytlačil z dráhy a Ind přeskákal do další zatáčky v plné rychlostí přes trávu. Auto ale nepoškodil.
Montoya dělá prostor pro triumf Räikkönena
Pak přišla ke slovu nepovolená, na první pohled zřetelná, i když neprokazatelná a tudíž nepotrestatelná týmové strategie Mclarenu. Vedoucí Montoya začal zpomalovat a Räikkönen se mu postupně dotáhl až za zadní křídlo. Předjíždění nebylo třeba riskovat. Do boxů měl jet o dvě kola později, a to bylo na posun na vedoucí pozici více než dostačující.
Ve 32. kole Alonso naposled tankoval a ztratil na mclareny další vteřiny. O kolo později navštívil mechaniky Montoya a ve 35. kole zabočil do pit lane Räikkönen. Pohodlně se vrátil na prvním místě. Ve stejném okruhu skončil závod pro Jarna Trulliho, který se potkal s bezpečnostní bariérou.
V závěru ještě oba williamsy a Barrichello přezuli na suché pneumatiky, ale to na jejich umístění už nic nezměnilo. Dopředu se dral v posledních kolech závodu hodně rychlý Button. Šest kol před cílem si poradil s Barrichellem a řítil se za třetím Alonsem. V cíli mu k němu chyběly čtyři vteřiny.
Pizzonia sundal druhého Montoyu
Ve 41. kole získali Alonso a Renault dva body k dobru. Pomohl jim náhradník Williamsu Pizzonia., který byl na pneumatikách do sucha v závěru mnohem rychlejší než druhý Montoya a ačkoli byl o kolo zpět, Kolumbijce dojel a dostal se na jeho úroveň. Montoya se však před zatáčkou vrátil do ideální stopy a došlo ke srážce. Oba vozy byly mimo hru. Kolumbijec se zarazil s autem o bezpečnostní bariéru a po vystoupení z kokpitu bylo z jeho gest patrné, jak je zklamaný. Šéf Mclarenu Dennis se po závodě pustil do týmu Williams, že zbytečným přezouváním na suché pneumatiky nadělal problémy.
Alonsovi tak k zisku titulu mistra světa stačí, když dokončí v Brazílii na třetím místě. V Belgie ale při něm stálo zas jednou štěstí. Michael Schumacher, Ralf Schumacher i Button byli rychlejší a s největší pravděpodobností by ho porazili. Prvního jmenovaného ale sundal Sató a další dva ztratili spoustu času kvůli předčasnému nazutí pneumatik na suchou dráhu. Podobným případem byl i Trulli, který po startu jezdil třetí.
Williams se mohl radovat alespoň ze čtvrtého místa Marka Webbera. Ferrari potěšil pátý Barrichello a Villeneuve díky jediné zastávce slavil šestou pozici, kterou uhájil o méně než dvě desetiny vteřiny. Ralf Schumacher ho v závěrečné zatáčce málem předjel.
Podruhé v sezoně bodoval tým Jordan, a tentokrát ve zcela regulérním závodě. Na mokré dráze žluté monoposty kvůli pneumatikám Bridgestone neztrácely. Třetí z Indianapolisu Monteiro porazil překvapivě Kliena z Red Bullu i Massu ze Sauberu. Portugalec si v mistrovství světa připsal jeden bod za osmé místo.
Výsledky závodu:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1h30:01,295 |
2. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +28,394 |
3. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +32,077 |
4. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +1:09,167 |
5. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +1:18,136 |
6. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +1:27,435 |
7. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +1:27,574 |
8. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +1 kolo |
9. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +1 kolo |
10. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +1 kolo |
11. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +1 kolo |
12. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +2 kola |
13. | Robert Doornbos | Nizozemsko | Minardi | +3 kola |
14. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +3 kola |
15. | Antonio Pizzonia | Brazílie | Williams | +4 kola |
16. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +10 kol |
17. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +26 kol |
18. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +31 kol |
19. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +31 kol |
20. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +34 kol |
Pořadí mistrovství světa:
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 152 |
2 | McLaren | Velká Británie | 146 |
3 | Ferrari | Itálie | 90 |
4 | Toyota | Japonsko | 80 |
5 | Williams | Velká Británie | 59 |
6 | B.A.R. | Velká Británie | 31 |
7 | Red Bull | Rakousko | 27 |
8 | Sauber | Švýcarsko | 17 |
9 | Jordan | Velká Británie | 12 |
10 | Minardi | Itálie | 7 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE