Velká podívaná, ale na chabých základech

  • 1
Norisring - Po pátém podniku v Norimberku dosáhlo mistrovství Německa cestovních vozů (DTM) poločasu sezony. Co předvedl rok 2007 nejsledovanějšího šampionátu cestovních vozů Evropy nového? V zásadě žádnou revoluci. Na čele tabulky se usídlil pětinásobný mistr Bernd Schneider a série stále ještě trpí svým velkým problémem: účastní se jí pouze dvě značky.

Přesto se pořadatelé celé Evropy o DTM takřka perou. Výborně stylizovaná show na trati a mimo ni, bohatě dotovaná penězi Mercedesu a Audi, přitahuje pravidelně až 100.000 diváků na danou trať a miliony k obrazovkám.

Mistrovství si ovšem musí nechat líbit tlustý otazník za otázkou ohledně své sportovní hodnoty. Po odchodu značky Opel museli páni Haug (Mercedes) a Ullrich (Audi) sáhnout hluboko do kapsy, aby šampionát vůbec zachránili. „Nasazeným hvězdám“ na nových vozech smějí dělat „křoví“ bohužel zejména piloti, kteří našli kokpit jen z finančních či politických důvodů.

Se stárnoucími velkými jmény rázu Mika Häkkinena a Bernda Schneidera se tedy mohou měřit „protekční děti“ kvalit Mathiase Laudy, Martina Tomczyka a Daniela la Rosy nebo „ženy do počtu“ Vanina Ickx a Suzie Stoddart. Obě účastněné značky používají DTM i jako „parkoviště svých juniorů“, pro které nezbylo místa v zajímavějších sériích: Gary Paffett, Jamie Green, Paul di Resta (Mercedes) a Lucas Luhr s Mikem Rockefellerem (Audi) by jistě radši jezdili v GP2, nebo dokonce F1...

Manipulovat do jisté míry výsledky napínavých závodů tedy není pro manažery obou rivalů příliš těžké. Dle vzoru NASCAR se jim ovšem podařilo režírovat pět zajímavých podniků. Úvodu v Hockenheimu kralovali před 100.000 diváky piloti Audi Ekström a Tomczyk.

Závod byl zastíněn jednou z nejtěžších nehod historie DTM. Rekordní vítěz Le Mans, Tom Kristensen se roztočil na trati a soupeři jej torpédovali za vysoké rychlosti. Dán a Francouz Premat skončili v nemocnici, brzy se ovšem mohli vrátit za volant.

Mistrovství pokračovalo senzací v Oscherslebenu, kde nečekaně vyhrál Paffett (jezdec, který se již viděl v kokpitu Hamiltonova McLarenu) před dalším juniorem, úřadujícím mistrem Evropy F3, di Restou – oba na starších vozech!

Následoval „skandál z Lauzitze“: tento zmařený podnik na EuroSpeedwayi by DTM ze svých análů jistě nejraději škrtlo. Za neutralizace (opět zdraví NASCAR) ztratil ředitel Roland Bruynseraede zcela přehled a zamotal pořadím tak, že se svaz DMSB rozhodl rozdat jezdcům jen poloviční body. Vítězství „tažného koně č.1“ Häkkinena bylo sice dobré pro PR, zodpovědní DTM ale Bruynseraeda hned na to vyhodili.

Červnový výlet šampionátu do Velké Británie na příliš krátkou klubovou verzi Brands Hatch vyhrál Schneider před Tomczykem a minulý víkend se DTM těšilo na svůj každoroční klenot: závod na „městském okruhu“ Norisring.

Statisícová návštěvnost rok od roku jistá a od „Jamese Bonda“ (Rogera Moora) až po pop-hvězdičky rázu DJ Ötziho se na závody příjde podívat každý, kdo chce být viděn. A DTM opět nezklamalo. Od havárií, přes spektakulární stopy v boxech, až po zajímavé souboje nadráze nabídlo vše, nač se přišli podívat. Náramě se hodilo, že se z vítězství radoval nový sunnyboy mistrovství, Kanaďan Bruno Spengler a že se „Altmeister“ Schneider druhým místem vyšvihl do vedení tabulky.

Víkend snů pro Mercedes-Benz? Jen na první pohled. Mercedes teď vede na vítězství 4 : 1 a to jistě není rivalovi Audi milé. Připravme se tedy od příštího závodu na „těsné vítězství“ Audi – vedení Mercedesu si přeci nerozzlobí jediného soupeře. Pokud by totiž bossové v Ingolstadtu přišli na nápad, investovat své reklamní miliony jinde, praskla by DTM přes noc jako mýdlová bublina.

Celková tabulka DTM po pěti závodech:
1. Bernd Schneider, Mercedes       25,5 b.
2. Mattias Ekström, Audi                 24 b.
3. Matin Tomczyk, Audi                   20 b.
4. Bruno Spengler, Mercedes         17 b.
5. Gary Paffett, Mercedes               16,5 b.
6. Paul di Resta, Mercedes              16 b.
7. Jamie Green, Mercedes              10,5 b.
8. Mika Häkkinen, Mercedes            10 b.   

Tom Kristensen se postaral o nehodu roku. Teprve na Norisringu se vrátil do kokpitu.

Mathias, syn slavného Nikiho Laudy, má v DTM co dělat, aby udržel svůj vůz na trati.

Stojí Schneider před ziskem šestého titulu mistra DTM?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž