Mercedes se po pauze v kanadském Montrealu, kde dramatický závod vynesl na první Daniela Ricciarda ze stáje Red Bull, vrátil na příčky, které mu vzhledem k výkonnosti jeho velmi povedeného monopostu sezony 2014, náleží.
Závod jsme sledovali on-line |
Mercedes v osmém závodě sezony vybojoval šestý double, ale teprve druhý v pořadí Rosberg - Hamilton. Německý pilot ale letos ještě neskončil hůře než druhý a vede průběžnou klasifikaci před Hamiltonem už s náskokem 29 bodů. V Rakousku se v seznamu vítězů zařadil za slavného krajana Michaela Schumachera, který vyhrál poslední dva závody v letech 2002 a 2003.
Auto je stále nejrychlejší ze všech v seriálu formule 1, ale atmosféra v týmu houstne. Lewis Hamilton se poté, co se vysoukal z kokpitu, netvářil na stájového zrovna přívětivě. Z kamarádů jsou hlavně soupeři a klidnější a rozvážnější Nico Rosberg má navrch. Dál zvyšuje svůj náskok v čele šampionátu, což nemůže nejlepší britský jezdec současnosti přenést přes srdce.
„Byl to skvělý závod a jelo se mi dobře. Sice jsem v některých částech závodu měl trochu problémy s vozem, ale celkově bych to hodnotil jako povedený závod. Jsem rád, že jsem zvýšil vedení v mistrovství světa. Čeká nás domácí závod a bylo by super získat další double a potěšit našel lidi v továrně,“ zakončil zmínkou a nadcházející Velké ceně Británie Nico Rosberg. Tým Mercedes totiž staví svůj vůz v Anglii.
Ve stáji Williams se mísil smutek s nadšením - finský závodník Valteri Bottas vybojoval své premiérové stupně vítězů a Felipe Massa skončil hned za ním. To znamená pro ekipu nejstaršího týmového šéfa Franka Williamse nejlepší výsledek sezony. Ale po vítězném double v kvalifikaci se čekalo víc.
Na krátkém rakouském okruhu suverénně dominovaly vozy s motory Mercedes. Kromě zástupců týmů Mercedes a Williams se dostaly na body také oba zástupci stáje Force India a Dán Magnussen s McLarenem. S motorem od německého výrobce tak nebodoval pouze jediný závodník - jedenáctý Jenson Button.
Výbornou práci odvedl na pátém místě Fernando Alonso, který opět suverénně porazil týmového kolegu Kimiho Räikkönena. Ten jakoby bez zájmu dokroužil závod na desátém místě.
S vozem stále ještě mistrovské stáje Red Bull bodoval pouze Daniel Ricciardo. Po vítězství v Kanadě před čtrnácti dny jde ale i u něj o výrazný ústup ze slávy. Hůř na tom byl však jeho týmový kolega Sebastian Vettel, který opět neviděl šachovnicový prapor.
Po nepovedené kvalifikaci a 13. místě na startu potkaly německého pilota už ve druhém kole technické potíže, kvůli kterým se propadl na úplný chvost pole. Jeho vůz se pak znovu rozjel, ale zhruba v polovině závodu Vettel poškodil přední křídlo při pokusu o předjetí Sebastiana Guttiéreze a po opravě v boxech jej krátce poté vedení týmu odvolalo z trati. V osmém závodě sezony obhájce titulu už potřetí nedojel do cíle.
Myšlenky na obhajobu titulu jsou pryč, šance má Vettel již pouze v teoretické rovině. V celkovém pořadí již ztrácí na vedoucího Rosberga více než sto bodů, takže ani čtyři vítězství za předpokladu, že by jeho soupeř ani jednou nebodoval, by ho do čela nevynesla.
Williamsu začátek závodu vyšel, poté dominoval Mercedes
Navzdory tomu, že vozy stáje Mercedes startovaly do závodu ze druhé řady, což znamenalo jejich letošní nejhorší kvalifikační výsledek, byli Nico Rosberg a Lewis Hamilton největšími favority. Což nakonec beze zbytku potvrdili. Monoposty Williamsu se jim sice vyrovnaly v rychlosti na rovinkách, ale v zatáčkách jsou mercedesy stále o něco lepší a lepší je také práce jejich mechaniků a stratégů, což jim dává výhodu při zastávkách v boxech.
Jak dlouho se udrží Felipe Massa a Valteri Bottas v čele závodu? To byla největší otázka před startem. Začátek Velké ceny zvládli oba jezdci Williamsu skvěle. Bývalá dvojka Ferrari si bez problémů podržela první příčku. Massův stájový kolega Valteri Bottas to měl o něco složitější, když v první zatáčce prohrál s Nikem Rosbergem, který měl ze třetí příčky na výhodnější straně dráhy o něco lepší odpich. Netrvalo však dlouho a protlačil se zpět. To byl také jediný úspěšný předjížděcí manévr mezi piloty Mercedesu a Williamsu v celém závodě. Jinak se rozhodovalo v boxech.
Za zmínku stojí start Lewise Hamilton, který po dvou chybách v závěrečné části kvalifikace startoval do závodu až devátý. V prvních zatáčkách však prolétl na páté místo a ve druhém kole si vychutnal jakoby bezbranného Fernanda Alonsa. Fenomenální začátek závodu ho vynesl o pět míst a zpackaná kvalifikace byla okamžitě zapomenuta.
Tlaku favorizovaných pilotů Mercedesu odolávali Massa s Bottasem jen zhruba do poloviny délky závodu. Vítěz kvalifikace Massa přišel o vedení již při první zastávce v boxech, kterou vůbec nezvládl. Rosberg s Hamiltonem byli u svých mechaniků o něco dříve a výhody pár kol navíc na nových gumách dokázali bez zbytku využít. Pár desetin vteřiny jim přidal i fakt, že technici z Mercedesu jsou při výměně pneumatik dlouhodobě o pár desetin rychlejší.
Felipe Massa se propadl nejen za Rosberga, ale také za Hamiltona. Na dráhu se z boxů vrátil těsně před Britem a jeho útoku v další zatáčce neměl šanci na pneumatikách, které ještě nenabyly provozní teploty, odolat. Mistr světa ze sezony 2008 šel na pohled velmi lehce před Brazilce.
Valteri Bottas dokázal udržet druhou příčku a Hamiltonovi po návratu na dráhu nedal šanci, naděje na to, že ho porazí, si mohl však dělat pouze do druhých výměn pneumatik. Při nich Williams opět ztratil. Ačkoliv jel k mechanikům hned poté, co kola vyměnili zástupci Mercedesu, zcela jednoznačně spadl za Hamiltona. Felipe Massa se trojici vpředu nestáhnul, naopak se mu přiblížil Fernando Alonso s vozem Ferrari. Španěl se dokonce mohl pokusit na Massu před cílem zaútočit, ale zase tak rychlé letošní Ferrari není.
Po druhých pit stopech se už v čele ocitly oba mercedesy, poté co Bottas neudržel druhé místo za Rosbergem. Nikdo další už ale piloty Williamsu neohrozil, jen Massa musel v závěru dávat pozor na dotírajícího Španěla Fernanda Alonsa z Ferrari. Rosberg v čele závodu rovněž nemusel čelit žádnému vážnému útoku Hamiltona.
Pár kol před cílem se mohlo zdát, že Lewis Hamilton týmového kolegu na prvním místě dostihne, dokonce se dostal tak blízko, že mohl použít systém otevřeného zadního křídla DRS. Ale také Rosberg měl v zásobě ještě nějaké zbraně, mohl naplno využít elektronických systému vozu a nedovolil Hamiltnovi nic, co by ho mohlo stát vítězství.
Protože týmu McLaren se stále nedaří a pomalý Jenson Button neměl ani na body, dalším, kdo dokáže využít vlastností motorů Mercedes, je Force India. V Rakousku byl vidět zejména Sergio Pérez, který po startu ze čtrnáctého místa vydržel na dráze třicet kol. Dlouho proto vedl a díky výborné strategii porazil jindy lepšího týmového kolegu Nica Hülkenberga a připsal si nejrychlejší kolo celého závodu.
V Rakousku se nedařilo B-týmu domácího Red Bullu, italskému Toro Rosso. Oba jeho jezdce vyřadily závady na brzdách. Jean-Eric Vergne stihl zajet do boxů, ale Daniil Kvjat ulomil při nehodě kolo. Dostal se však tak daleko od trati, že nemusel vyjet zpomalovací vůz. Návrat do Rakouska se formuli 1 vydařil, jen snad závod samotný mohl přinést trochu větší vzrušení.
Mistrovství světa F1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Británie na Silverstonu.
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 1h27m54.967s |
---|---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1.932s |
3. | Valtteri Bottas | Williams | +8.172s |
4. | Felipe Massa | Williams | +17.358s |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | +18.553s |
6. | Sergio Pérez | Force India | +28.546s |
7. | Kevin Magnussen | McLaren | +32.031s |
8. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +43.522s |
9. | Nico Hülkenberg | Force India | +44.137s |
10. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +47.777s |
11. | Jenson Button | McLaren | +50.966s |
12. | Pastor Maldonado | Lotus | +1 kolo |
13. | Adrian Sutil | Sauber | +1 kolo |
14. | Romain Grosjean | Lotus | +1 kolo |
15. | Jules Bianchi | Marussia | +2 kola |
16. | Kamuj Kobajaši | Caterham | +2 kola |
17. | Max Chilton | Marussia | +2 kola |
18. | Marcus Ericsson | Caterham | +2 kola |
19. | Esteban Gutierrez | Sauber | +2 kola |
20. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | DNF-59 kol |
21. | Sebastian Vettel | Red Bull | DNF-34 kol |
22. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | DNF-24 kol |
1. | Nico Rosberg | 165 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 136 |
3. | Daniel Ricciardo | 83 |
4. | Fernando Alonso | 79 |
5. | Sebastian Vettel | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | 59 |
7. | Valtteri Bottas | 55 |
8. | Jenson Button | 43 |
9. | Felipe Massa | 30 |
10. | Kevin Magnussen | 29 |
11. | Sergio Pérez | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | 19 |
13. | Romain Grosjean | 8 |
14. | Jean-Eric Vergne | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 4 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
1. | Mercedes | 301 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 143 |
3. | Ferrari | 98 |
4. | Force India/Mercedes | 87 |
5. | Williams/Mercedes | 85 |
6. | McLaren/Mercedes | 72 |
7. | Toro Rosso/Renault | 12 |
8. | Lotus/Renault | 8 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |