Před závodem na Silverstonu to bylo dvacet bodů, po něm vede Sebastian Vettel o jediný. Lewis Hamilton byl, stejně jako v posledních letech, na domácím okruhu zcela bezchybný, zatímco jeho úhlavní sok měl problémy.
Německý závodník Ferrari přišel o třetí místo již na startu, když ho předjel Max Verstappen s vozem Red Bullu. Pomalejšího soupeře nemohl dlouho předjet a Hamilton spolu s Kimim Räikkönenem v čele mu ujížděli. Zároveň se zezadu blížil Valtteri Bottas s druhým strojem Mercedesu, který po penalizaci startoval až devátý. Vettel se před Verstappena dostal až během zastávek v boxech.
V závěru závodu trápili většinu jezdců sjeté pneumatiky, ale do boxů museli jen tři - Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen a Max Verstappen. Nizozemec ale neztratil tolik času, protože se jednalo o bezpečnostní zastávku, oba jezdci Ferrari mířili k mechanikům s defekty. Přičemž Vettel musel po ráfku objet nejdelší kus dráhy a propadl se až na sedmé místo.
„Myslím, že to nešlo předvídat. Vypadalo to v pohodě, navíc Kimi měl o pět šest kol čerstvější gumy. Takže nás to dost překvapilo,“ přidal Vettel. „Mohl to být lepší víkend, ale určitě to není katastrofa. Auto jelo dobře, hlavně v zatáčkách. Celkově bylo nastavení dobré,“ dodal.
Dvaatřicetiletý Hamilton jel od začátku vlastní závod a vyhrál s náskokem 14 sekund. Velkou cenu Británie ovládl počtvrté za sebou, spolu s triumfem z roku 2008 zvítězil na okruhu v Silverstonu celkově popáté a vyrovnal rekord krajana Jima Clarka a Francouze Alaina Prosta. Dnes neměl na dráze za celý závod jediného soupeře, po startu začal poodjíždět a až do cíle si jel svůj závod. „Možná to tak vypadalo, ale nikdy to není jednoduché. Díky všem divákům za podporu, s kterou nás tlačí celý víkend vpřed. Valtteri Bottas jel také skvěle a dnes to je úžasný den pro náš tým.“
Navíc dal vítězstvím ráznou odpověď kritikům, kterým se nelíbilo, že si před závodem vzal dva dny volna a odjel s přáteli na řecký ostrov Mykonos. „Nevidím důvod, proč někdo zpochybňoval moji přípravu. Moje výsledky snad mluví samy za sebe,“ prohlásil trojnásobný mistr světa.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Valtteri Bottas si od startu polepšil o osm míst. Větší postup zaznamenal v Británii jen Daniel Ricciardo, který začínal po závadě v kvalifikaci z poslední řady. „Jsem za ten výsledek šťastný, nebylo to jednoduché po startu z devátého místa. Ale měli jsme perfektní strategii a nakonec jsme díky defektu Kimiho měli i štěstí. Děkuji všem za podporu,“ uvedl Fin.
„Štěstí stálo při nás, protože Ferrari mělo velkou smůlu,“ uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff. „Nás to potkalo v předchozích závodech s ochranou hlavy a tak dále. Takže si myslím, že na konci sezony se to všechno vyrovná,“ řekl.
Kimi Räikkönen se hned po startu přetlačoval s agilním Verstappenem, poté ale kroužil po dráze osamocen na druhé příčce. O tu ho připravil až smolný defekt těsně před cílem.
„Myslím, že jsme z auta dostali maximum, mercedesy přece jen byly dnes o něco rychlejší. Na konci závodu přišla ta nešťastná situace, levá přední pneumatika se doslova rozsypala a mohl jsem dojet alespoň na stupních vítězů. Bohužel Sebastian měl ty samé problémy o kolo později. Nejsme s dnešním závodem moc spokojeni, ale pořád je to lepší než nic.“
Diváky dostalo do varu drama před cílem
Po zhasnutí červených světel se diváci na okruhu vůbec nenudili a největší zásluhu na tom měl Max Verstappen. Nizozemský pilot prolétl kolem Vettela a začal útočit na Räikkönena. Finský jezdec v těsném souboji v několika zatáčkách druhou příčku uhájil, ale Verstappen se dokázal udržet třetí před Vettelem.
Bojovalo se také na dalších pozicích. Esteban Ocon ze sedmé příčky přeskočil v první zatáčce týmového kolegu Sergia Péreze a dovolil si také na Nika Hülkenberga s vozem Renault. Ten si to ale nenechal líbit a v krásném souboji se vrátil před soupeře v růžovém voze. Týmu Force India okruh Silverstone tolik nesedl a nebyl tolik nebezpečný jako v některých předchozích závodech, kdy jeho jezdci bojovali se zástupci Red Bullu.
V čele se ustálilo pořadí Hamilton - Räikkönen - Verstappen - Vettel, ale už ve druhém kole vyjížděl na dráhu safety car. Jezdci týmu Toro Rosso se střetli v boji o pozici za hranicí první desítky a Daniil Kvjat nakonec neudržel auto ve stopě a vrazil do vozu Carlose Sainze. Španěl se zdemolovaným autem skončil, Kvjat musel k opravě do boxů, navíc dostal penalizaci za nepovolený návrat na trať a následné způsobení kolize. Přesto v závěru závodu dokázal vybojovat alespoň patnáctou příčku.
Ve čtrnáctém kole přišel asi nejzajímavější souboj závodu. Rychlejší Vettel zaútočil na třetího Verstappena, ten se dokonce projel únikovou zónou, ale vrátil se na dráhu opět na úrovni jezdce Ferrari a svou pozici udržel. Sportovní komisaři to posoudili jako závodní souboj a naštěstí pro všechny diváky do boje na dráze nezasahovali.
Zoufalý Sebastian Vettel, kterému poodjížděla vedoucí dvojice a zezadu se na něj zase dotahoval Veltteri Bottas, zkusil ještě párkrát předjet Verstappena. Bylo to však bez efektu, a tak se rozhodl pro změnu strategie a již v devatenáctém kole zajel k mechanikům pro nové pneumatiky. Dostal se díky tomu před Verstappena, který stavěl o kolo později, ale musel na těch samých gumách odjet 32 kol. A to se koncem závodu ukázalo jako příliš velká porce. Na Silverstonu přední gumy extrémně trpí a nevydržely.
Mezitím se ze zadních pozic úspěšně posunoval vpřed Daniel Ricciardo, který po závadě motoru v kvalifikaci začínal závod z poslední řady. Ještě před výměnou pneumatik se posunul do desítky nejlepších a předjížděl své soupeře velmi snadno. Na Silverstonu nemohl žádný z týmu, kromě Mercedesu a Ferrari, Red Bullu konkurovat.
Nakonec z toho bylo skvělé páté místo, když se před cílem prohnal i kolem Nika Hülkenberga ze stáje Renault. „Myslím, že to bylo možné maximum. Další kluky už jsem dojet nemohl. Od začátku až do konce jsem musel bojovat, takže jsem si závod skvěle užil,“ prohlásil australský pilot.
Ve 43. kole se Valtteri Bottas dotáhl na Sebastiana Vettela a začal na jeho třetí místo útočit. Němec neměl šanci, Fin vezl na autě mnohem novější pneumatiky a v kombinaci se silným motorem Mercedes měl jasnou rychlostní převahu. Na druhý pokus se prohnal kolem lídra šampionátu a vydal se stíhat jeho týmového kolegu.
Tři kola před cílem kroužil Kimi Räikkönen po dráze na druhé pozici, Sebastian Vettel byl čtvrtý a nevypadalo to, že by se až do cíle cokoliv měnilo. Potom se ale ukázalo, že přední gumy na Silverstonu opravdu hodně dostávají zabrat. Na Ferrari Kimiho Räikkönena praskla opotřebovaná levá přední pneumatika a Fin musel do boxů. Měl štěstí, že to bylo až v druhé polovině kola, neměl to k mechanikům daleko a vrátil se na dráhu za svým týmovým kolegou.
V té době inženýři týmu Red Bull usoudili, že stejné nebezpečí hrozí i Maxi Verstappenovi a povolali Nizozemce k výměně pneumatik. Stejný tah už nestihli ve Ferrari, kolo před cílem praskla pneumatika na voze Sebastiana Vettela. Než německý jezdec stihl dojet do cíle, propadl se nejen za Räikkönena a Verstappena, ale také za Nika Hülkenberga. Sedmá příčka znamenala, že se jeho vedení v čele mistrovství světa ztenčilo na pouhý jeden bod.
Mistrovství světa F1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Maďarska.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h21:27.430 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +14.063 sek. |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +36.570 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | +52.125 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +1:05.955 min. |
6. | Nico Hülkenberg | Renault | +1:08.109 min. |
7. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1:33.989 min. |
8. | Esteban Ocon | Force India | +1 kolo |
9. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
10. | Felipe Massa | Williams | +1 kolo |
11. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
12. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
13. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
14. | Marcus Ericsson | Sauber | +1 kolo |
15. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Lance Stroll | Williams | +1 kolo |
17. | Pascal Wehrlein | Sauber | +1 kolo |
18. | Fernando Alonso | McLaren | DNF |
19. | Carlos Sainz | Toro Rosso | DNF |
20. | Jolyon Palmer | Renault | DNS |
1. | Sebastian Vettel | 177 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 176 |
3. | Valtteri Bottas | 154 |
4. | Daniel Ricciardo | 117 |
5. | Kimi Raikkonen | 98 |
6. | Max Verstappen | 57 |
7. | Sergio Perez | 52 |
8. | Esteban Ocon | 43 |
9. | Carlos Sainz | 29 |
10. | Nico Hulkenber | 26 |
11. | Felipe Massa | 23 |
12. | Lance Stroll | 18 |
13. | Romain Grosjean | 18 |
14. | Kevin Magnussen | 11 |
15. | Pascal Wehrlein | 5 |
16. | Daniil Kvjat | 4 |
17. | Fernando Alonso | 2 |
18. | Jolyon Palmer | 0 |
19. | Marcus Ericsson | 0 |
20. | Stoffel Vandoorne | 0 |
21. | Antonio Giovinazzi | 0 |
1. | Mercedes | 330 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 275 |
3. | Red Bull/Renault | 174 |
4. | Force India/Mercedes | 95 |
5. | Williams/Mercedes | 41 |
6. | Toro Rosso/Renault | 33 |
7. | Haas/Ferrari | 29 |
8. | Renault | 26 |
9. | Sauber/Ferrari | 5 |
10. | McLaren/Honda | 2 |