Po kvalifikaci úvodního závodu sezony formule 1 vypadalo nepravděpodobně, že by si mohl na trofej pro vítěze sáhnout někdo jiný než jezdec stáje Red Bull, v Melbourne však padl další důkaz, že ve formuli 1 není nikdy nic jasné.
Na pódium sice stoupali tři mistři světa, ale úřadující mistr světa Sebastian Vettel stál na nejnižším stupínku. Výš než on byl jeho loňský úhlavní sok Fernando Alonso s vozem Ferrari a trochu nečekaně také Kimi Räikkönen, který dál potvrzuje, že do formule 1 se v roce 2012 vrátil jako komplexní, zkušený a stále velmi rychlý jezdec.
Třetí pilot celkového pořadí loňského šampionátu startoval ze sedmé příčky, ale už na startu naznačil, že je připravený dokonale. Hned se protáhl na páté místo a ve druhém kole předjel Lewise Hamiltona. Ze čtvrté příčky se vydal stíhat duo jezdců Ferrari a Sebastiana Vettela. Druhý závodník kvalifikace Mark Webber první metry nezvládl a šance na stupně vítězů ztratil již v úvodním kole.
Co přineslo Räikkönenovi vítězství? Jednoznačně fakt, že jeho Lotus méně opotřebovával pneumatiky než vozy největších favoritů. Ať už to bylo citlivým a plynulým řidičským stylem Fina, nebo nastavením jeho monopostu, vydržel na dráze vždy déle než Alonso nebo Vettel, a proto si mohl dovolit měnit obutí pouze dvakrát, zatímco Alonso, Vettel a další přezouvali hned třikrát.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Poprvé šel Räikkönen do vedení ve 24. kole před svou druhou zastávkou a po přezutí mu stačilo pouze čekat, až všichni ostatní zamíří k mechanikům pro čtvrtou sadu pneumatik. Když ve 40. okruhu zabočil do pitlane i Alonso, bylo v podstatě rozhodnuto. Räikkönen se rychle vypořádal s Adrianem Sutilem, který s vozem Force India ještě na poslední zastávku čekal a s náskokem osmi vteřin před španělským jezdcem Ferrari mířil za triumfem.
Australskou suverenitu potvrdil Fin v závěru nejrychlejším kolem a poté si již užíval nečekaně povedený vstup do sezony, který je pro Lotus o to cennější, že těsně před jejím začátkem přišel o hlavního sponzora a řeší vážné finanční trable. "S vítězstvím jsme velmi spokojeni, ale je to jen jeden závod. Čeká nás ještě hodně práce, protože naším cílem je vyhrát titul mistra světa," uvedl viditelně spokojený finský vítěz. Alespoň 20 Grand Prix dokázal vyhrát jako patnáctý jezdec v historii a nedělním vítězstvím vyrovnal bilanci krajana Miky Häikkinena, dvojnásobného mistra světa.
Räikkönen vybojoval se svým zlato-černým monopostem druhý triumf po loňském návratu do formule 1. V Austrálii vstoupil vítězně do šampionátu i v roce 2007, na jehož konci v barvách Ferrari slavil titul.
Spokojeni byli také právě ve Ferrari. Předpoklad z tréninků, že bude Red Bull jasně rychlejší, se nepotvrdil a Alonso položil dobrý základ pro boj o vytoužený třetí titul mistra světa. "Kimi jel fantasticky, mají dobré auto a musím mu pogratulovat. Dnes jsem na něj neměl," uznale pokyvoval na stupních vítězů dvojnásobný šampion Alonso. "Máme na začátku sezony výrazně lepší vůz než před rokem, skvěle se s ním pracuje a pryč jsou problémy s ovladatelností. Míříme hodně vysoko."
V závodě se ukázalo, že nervozita vedení Red Bullu při testech nemusela být jen hraná. Webber nestačil vůbec a Vettel byl nakonec rád za třetí místo. "S výsledkem jsem spokojený, i když po vítězství v kvalifikaci jsme měli vyšší očekávání," přiznal usměvavý již trojnásobný mistr světa Vettel. "Ale jako vstup do sezony je třetí místo dobré."
Dalším závodem sezony F1 je již za týden Velká cena Malajsie.
Start naznačil, kdo bude hvězda
Kimi Räikkönen na startu nezářil, ale využil chyb soupeřů. Ze sedmé příčky se protáhl kolem dvou jezdců a natlačil se na zadní křídlo čtvrtého Lewise Hamiltona, kterému s vozem Mercedes nevyšel útok na duo Ferrari před ním.
Z prvního místa tradičně bezchybně poodjel Sebastian Vettel, za ním se vyvezl po pravé straně cílové rovinky Felipe Massa s Ferrari, a brzo se tam objevil i Fernando Alonso, kterému stačilo pár zatáček, aby se vypořádal s Hamiltonem. Jejich souboje jsou tradičně ozdobou formule 1, Mercedes však na Ferrari zatím nemá a možná ani mít nebude.
Kromě Webbera pokazil start také Romain Grosjean. Druhý jezdec Lotusu byl v kvalifikaci osmý, ale vypadl z desítky a do cíle se nedostal výš než na desátou, poslední bodovanou příčku. Francouz vybojoval prodloužení smlouvy s týmem až v závěru loňské sezony a možná již teď v Lotusu litují, že mu dali důvěru. Srovnání s Räikkönen nesnesl v Austrálii v žádném z parametrů.
Alonso potvrdil, že nejlepší začátky závodu jsou jeho doménou a brzo si poradil také s týmovým kolegou Felipem Massou. Šel na druhé místo a po chvíli zjistil, že je stejně rychlý jako Vettel v čele. Povzbuzen možná trochu nečekanou informací netrpělivě čekal na úvodní zastávky v boxech. Ty však nic nerozhodly.
Nové měkké pneumatiky, které jezdci používají v kvalifikaci na jedno rychlé kolo, mají totiž extrémně krátkou životnost. Zastávky v boxech začaly v pátém kole a dokonce i Kimi Räikkönen byl již v devátém u mechaniků. Vettel zamířil na výměnu dříve než jeho největší soupeři a díky tomu si udržel vedení.
Nečekanou hvězdou závodu byl navrátilec Sutil
Po prvních pitstopech se objevila nečekaná hvězda závodu. Adrian Sutil začínal na tvrdých gumách, proto vydržel na trati mnohem déle než všichni jeho soupeři a postupně se propracoval až do vedení. Jedenáct kol před cílem však musel jezdec stáje Force India zatočit do boxů pro měkkou sadu, protože jezdci musejí i letos vystřídat v závodě oba typy pneumatiky Pirelli, a na ní velmi rychle ztrácel rychlost. V cíli byl rád, že uhájil sedmé místo před týmovým kolegou di Restou.
Druhé zastávky v boxech probíhaly již od dvacátého kola. Alonso, který kroužil za Sutilem, Vettelem a Massou na čtvrtém místě, nechtěl již déle ztrácet čas "ve vláčku" a jel pro nové pneumatiky. Byla to skvělá volba, Vettel přezouval o kolo později, ale zároveň s ním zamířil do boxové uličky i lídr Sutil, trochu ho zbrzdil a to stačilo, aby se Alonso protáhl před své soupeře.
Španěl byl před Massou i Vettelem, s Räikkönenem se však nemohl srovnávat. Fin nezajížděl zázračné časy, ale soustředil se na stav svých pneumatik. Dělal to tak dobře, že vydržel na trati o plných 14 kol déle než Alonso, a když ve 35. okruhu zamířil k mechanikům. bylo zřejmé, že je to naposledy. Jel si pro vítězství.
Räikkönenovi soupeři jen pár kol po jeho druhé zastávce měnili obutí potřetí, takže bylo zřejmé, že ani těsně před cílem nebudou mít gumy v lepším stavu a tedy nezískají rychlostní převahu. Finovi zbývalo jen se vypořádat se Sutilem, který zvolil podobnou taktiku, bohužel pro něj však v opačné gardu s měkkými gumami nakonec, takže v závěru výrazně odpadl.
Deset kol před cílem se mohlo chvíli zdát, že se ještě bude bojovat o vítězství, Alonso se Räikkönenovi přiblížil na čtyři vteřiny, poté však zjistil, že mu opotřebované gumy více nedovolí, a začal pro změnu ztrácet.
Bylo rozhodnuto a Kimi Räikkönen ve vítězném kole radostně mával fanouškům z kokpitu. Mistrovství světa má nečekaného lídra a favorité z Red Bullu nové důvody k zamyšlení. Kromě silného Ferrari je teď bude v noci strašit blonďatý, málomluvný Fin.
1. | Räikkönen | Lotus-Renault | 1h30:03,225 min. |
---|---|---|---|
2. | Alonso | Ferrari | + 12,451 vt. |
3. | Vettel | Red Bull-Renault | + 22,346 |
4. | Massa | Ferrari | + 33,577 |
5. | Hamilton | Mercedes | + 45,561 |
6. | Webber | Red Bull-Renault | + 46,800 |
7. | Sutil | Force India-Mercedes | + 1:05,068 min. |
8. | Di Resta | Force India-Mercedes | + 1:08,449 |
9. | Button | McLaren-Mercedes | + 1:21,630 |
10. | Grosjean | Lotus-Renault | + 1:22,759 |
11. | Pérez | McLaren-Mercedes | + 1:23,367 |
12. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 1:23,857 |
13. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 1 kolo |
14. | Bottas | Williams-Renault | + 1 kolo |
15. | Bianchi | Marussia-Cosworth | + 1 kolo |
16. | Pic | Caterham-Renault | + 2 kola |
17. | Chilton | Marussia-Cosworth | + 2 kola |
18. | van der Garde | Caterham-Renault | + 2 kola |
19. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | DNF-40 kol |
20. | Rosberg | Mercedes | DNF-26 kol |
21. | Maldonado | Williams-Renault | DNF-25 kol |
22. | Hulkenberg | Sauber-Ferrari | DNF-1 kolo |
1. | Räikkönen | 25 b. |
---|---|---|
2. | Alonso | 18 |
3. | Vettel | 15 |
4. | Massa | 12 |
5. | Hamilton | 10 |
6. | Webber | 8 |
7. | Sutil | 6 |
8. | Di Resta | 4 |
9. | Button | 2 |
10. | Grosjean | 1 |
1. | Ferrari | 30 |
---|---|---|
2. | Lotus | 26 |
3. | Red Bull | 23 |
4. | Mercedes | 10 |
5. | Force India | 10 |
6. | McLaren | 2 |