Marek Červený

Marek Červený | foto: Michal Klíma, MAFRA

Splněný sen. Motocyklový jezdec Červený vyrazil závodit do Macaa

  • 0
Východočeský motocyklový závodník Marek Červený se představí na letošním 63. ročníku Macau Grand Prix, prestižní motoristické události. V jejím rámci se pojede jubilejní 50. ročník motocyklového závodu, na jehož startu se scházejí světová esa z přírodních okruhů.

Má za sebou dvacet let úspěšné motocyklové kariéry, během které získal tituly mistra republiky, startoval v seriálech mistrovství světa třídy supersport i mistrovství Evropy v kategorii superstock. V posledních dvou letech navíc vyhrál ve třídě supersport seriál IRRC, neoficiální mistrovství Evropy na přírodních okruzích.

Na motocyklových okruzích toho Marek Červený zažil už dost, ale na svůj životní závod se vydal teprve včera. Nabral totiž směr Macao, kde bude příští týden startovat na prestižní Macau Grand Prix. „Tohle je pro mě splněný sen, vrchol toho, co jsem chtěl dosáhnout. Do Macaa mě to táhlo asi i víc víc než na Tourist Trophy,“ netají zkušený šestatřicetiletý závodník.

Marek Červený

● Východočeský motocyklový závodník, který se v posledních letech soustřeďuje na roadracing, což jsou závody na přírodních (či městských okruzích).
● Na přírodních okruzích v posledních sezonách závodí převážně v seriálu International Road Racing Championship (IRRC), kde se stal loni a letos šampionem ve třídě supersport do 600 ccm.
● Příští víkend bude závodit na prestižním Macau Grand Prix, kam na závod motocyklů letos dostalo pozvánku 28 jezdců, z nich většina patří na roadracingu k elitě.
● Marek Červený do závodu na městském okruhu dlouhém 6,2 kilometru vyrazí na motocyklu BMW týmu Heidger-Motorsport by Wepol, Safmetal. Je to motocykl třídy superbike, pro které je závod v Macau vypsán.
● V Macau se na start postaví závodníci z Velké Británie, Irska, Rakouska, České republiky, Portugalska, USA a Jihoafrické republiky, Bude mezi nimi i pět vítězů tohoto slavného závodu, chybět nebude ani obhájce prvenství Brit Peter Hickman. Scházejí se tam nejlepší z přírodních okruhů. Co jméno, to ikona tohoto sportu.
Do Macaa mě to táhlo asi víc než na ostrov Man na Tourist Trophy.

Závod v Macau je určitě výjimečný, čím pro vás?
Scházejí se tam ti nejlepší, kteří na těchto okruzích jezdí. Co jméno, to ikona tohoto sportu.

Také není lehké do startovní listiny se dostat...
Schvalovací proces je velmi těžký, postupujete vlastně takové těžké výběrové řízení, v němž promotér vybírá jezdce. Letos to bylo možná ještě těžší než v minulých letech, protože se přibíralo jen málo nových jezdců, volných bylo málo míst. Musím říct, že nebýt lidí, kteří mi v tomhle pomohli, včetně lidí z Autoklubu České republiky, tak bych tam jet nemohl. Za tohle jim patří můj velký dík.

Specifická je i závodní trať, městský okruh prakticky po celé délce ohraničený svodidly a mantinely, co tomu říkáte?
Většinou se setkávám s názorem, že je hodně nebezpečný a že na něm člověk nesmí udělat chybu. Já v tom ale moc velký rozdíl od podobných okruhů nevidím. Třeba když uděláte chybu v Hořicích, tak jste v baráku nebo v lese, v tom moc velký rozdíl není. Jde spíš o psychiku, aby si na to člověk zvykl.

Budete v Macau závodit poprvé, jaká byla příprava?
Mám trochu výhodu v tom, že si na nové okruhy zvykám poměrně rychle. Ale pochopitelně novinka to pro mě bude.

Nedávno v Macau závodil Michal Indy Dokoupil, vy nyní budete v jednom týmu s Němcem Didier Gramsem, s nímž se potkáváte v evropském seriálu IRRC. Sháněl jste podrobnější informace?
Sháněl, prohlížel jsem videa od některých závodníků, ale ono je to potom v reálu stejně trochu jiné, úplně přesný rozhled vám to nedá, což jsem si už několikrát vyzkoušel. Musím se s tím poprat, každý tam jednou jel poprvé, teď je to na mně.

Jedete s týdenním předstihem, kolik toho stačíte najezdit před závodem, který se jede příští sobotu?
Něco snad ano, i když na trať bychom se měli dostat až ve čtvrtek.

Proč tedy takový časový předstih?
Celý podnik, v němž velkou a možná i trochu hlavní roli hrají auta, je obrovskou show. I proto pořadatelé chtějí, abychom tam byli v předstihu, je prý připravena řada doprovodných akcí, jichž bychom se měli zúčastnit. Alespoň bude čas nachystat motorky.

V Macau budete závodit na superbiku, zatímco v posledních sezonách jste až na výjimky jezdil na slabším supersportu. Nebude s tím problém?
Já myslím, že ne. I když se to po těch letech nedá srovnat, protože vývoj motocyklů jde strašně rychle dopředu. Já jsem vlastně kdysi na litru už závodil. Než jsem se posunul do mistrovství světa šestistovkových supersportů, tak jsem jezdil Evropu na litrovém superstocku. A hlavně letos už jsem se na několika závodech na superbiku také svezl, něco najeto mám.

Důvodem k tomu byla i možnost, že budete přijat do závodu v Macau?
Hlavní byl ten, že se chci ve své kariéře posunout zase o kousek dál. V posledních letech jsem jezdil supersporty, dvakrát jsem vyhrál IRRC a nyní vnímám, že stejně jako je v mistrovství světa královskou disciplínou Moto GP, tady to jsou právě litrové superbiky. Ono se to nezdá, ale rozdíl mezi supersporty a superbiky je ohromný, výkon litru je neuvěřitelný. Na litrovém BMW, na kterém pojedu v Macau, jsem už něco najezdil, ale stále cítím, že se můžu zlepšovat.

Tak vás i v příští sezoně v seriálu IRRC uvidíme právě v superbicích?
Přesně tak, po těch letech, kdy jsem se věnoval supersportům, to zkusím výš.

Teď ale před sebou máte vysněné Macao. Může si člověk před závodem, v němž je nováček, dávat nějaký cíl?
Může, ale já si ho nedávám. Respektuju to, že pojedu poprvé a že vedle sebe budu mít taková jména. Jsem realista a nemá smysl si za takových podmínek nějaké cíle snad ani dávat. Pokusím se o maximum, ale vůbec si ani netroufnu odhadnout, jaké časy budu moci zajíždět. Rozdíly tam jsou malé, dvě vteřiny na více než šestikilometrovém okruhu budou dělat strašně moc.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž