Ve světovém kalendáři je jen jedna jediná ryze sněhová soutěž - Udeholm Swedish Rally, tak se oficiálně jmenuje druhý díl letošního mistrovství světa. Podnik s centrem ve švédském Karlstadu startuje v pátek, ale posádky se s rychlostními zkouškami seznamují ode dneška.
Švédské soutěži vládly v posledních sezonách vozy Peugeot 206 WRC. Dva poslední ročníky vyhrál Grönholm, jednou Rovanperä. Jenže "dvěstěšestky" jsou už pro tovární tým minulostí. V úvodním podniku sezony nasadil nový model 307 WRC a vozy hned dojely na bodovaných místech.
Šéf stáje Peugeot Sport Corrado Provera věří, že nový model uspěje i švédském ledu a sněhu. "Testy před Švédskem dopadly dobře. Auto je konkurence schopné a podle všeho také spolehlivé. Ovšem nic není předem rozhodnuté, do Švédska míříme ve vší skromnosti," uvedl Provera.
Seveřanům tradičně při Udeholm Rally šlape na paty Španěl Carlos Sainz, který tady byl už čtyřikrát druhý. "Všichni čekáme na historický okamžik, až někdo z Jižanů vyhraje v království sněhu a ledu. Samozřejmě, že bych to byl nejraději já. Auto na to mám," prohlásil Sainz, který jede s Citroënem Xsara WRC.
Do boje o body do Poháru konstruktérů se pustí stejně jako v Rallye Monte Carlo pětice továrních týmů. Zatímco Citroën (jezdci Loeb, Sainz), Peugeot (Grönholm, Loix) a Subaru (Solberg, Hirvonen) nehlásí změny v sestavě, Ford nasazuje k Märtinovi jako týmovou dvojku Fina Janne Tuohina. Podobně postupuje Mitsubishi (jedničkou týmu zůstává Panizzi), které rovněž sáhlo po specialistovi na sníh Kritianu Sohlbergovi, který je také z Finska.
Ve Švédsku bude chybět nejen tovární stáj Škoda Motorsport, která ohlásila, že se do MS vrátí až v červnu v Řecku, ale na startu nebude ani jedna ryze česká posádka. Přesto se jedna česká vlaječka objeví na blatníku vozu Hyundai Accent WRC. V roli spolujezdce slovenského pilota Jozefa Béreše bude zlínský Petr Starý.
Béreš se postaral o jedno z největších překvapení Rallye Monte Carlo, když ji dokončil na devátém místě. Podnik ve Švédsku ale považuje devatenáctiletý pilot za mnohem náročnější než úvodní rallye seriálu MS. Ví o čem mluví, startoval tady už před rokem se speciálem Toyota Corolla WRC.
"Velký pozor si musíme dát na sněhové bariéry okolo cest rychlostních zkoušek. Dá se sice o ně opřít ve chvíli, kdy je to potřebné, ale musím si dát pozor, abych o ně nezachytil přední částí auta. Pak následují okamžitě hodiny. Nebezpečné jsou také horizonty, přes které se skáče opravdu daleko a vysoko," řekl Béreš.
Bérešův start zajišťuje plzeňská stáj ProRacing International. Slovenský mladík nastoupí s vozem, který byl vloni připraven v továrním týmu Hyindai pro Schwarze. "Vůz dostal před Švédskem nový motor a převodovku. Při nastavení podvozku budeme vycházet z loňských zkušeností Freddyho Loixe. Doladit podvozek nám pomůže Kenneth Ericsson," vysvětlil manažer ProRacingu Marek Šilhánek.
Švédská Rallye startuje slavnostně ve čtvrtek v 19 hodin. Ovšem ostrý start do první etapy čeká jezdce v pátek v 6.30 hodin. Úvodní část obsahuje pět rychlostních zkoušek. Druhá etapa je na pořadu v sobotu od 5.30 a jezdci pojedou osm měřených úseků. Závěrečná část odstartuje v neděli rovněž v 5.30 a na soutěžící čeká šestice erzet. Cíl podniku bude okolo 15.40 hodin.