Andreas Mikkelsen

Andreas Mikkelsen | foto: Škoda Media Services

Barumku znám a chci ji vyhrát, plánuje šampion IRC Mikkelsen

  • 0
Než jej v polovině loňského ročníku přibrzdil defekt, dorážel na vedoucího Jana Kopeckého. I proto vstupuje norský pilot Andreas Mikkelsen do letošní Barum Czech Rally Zlín sebevědomě. Chce vyhrát.

"Před rokem jsem měl ze svého výkonu dobrý pocit. Věřím, že na něj navážu," podotkl před pátečním startem 23letý Mikkelsen, který řídí Škodu Fabii S2000 v barvách britského importéra.

Jeho optimistická slova rozhodně nezní jako vychloubání. Soutěž dobře zná, je tady už počtvrté. K tomu dorazil jako úřadující šampion IRC a lídr letošního pořadí. Navíc před týdnem obsadil na světové Německé rallye sedmé místo.

Mikkelsen očima Romana Kresty

"Když jsem s ním jezdil, jeho přístup i možnosti byly velkolepé. Už tehdy jsem říkal: Počkejte, přijde doba a on bude na špici. Ta doba přichází, i když možná malinko později, než jsem čekal. Ale je to dané tím, že rychle vyletěl, měl něco dokázat a pak měl vážnou nehodu. Navíc se potřeboval naučit rozpis, protože jezdil soutěže, které znal. Auto ovládat umí. Je na něm poznat, že je seveřan, rychlost má v sobě. Klidně jednou může být mistrem světa."

Poznámka: Jako všichni seveřané vyrostl Andreas Mikkelsen na šotolině. V šestnácti jej proto Roman Kresta učil jezdit na asfaltu.

Posloužila vám světová soutěž jako příprava na barumku?
Jasně, spolu s úterním testováním na Zlínsku. Dlouho jsem nezávodil na asfaltu, takže jako příprava to bylo perfektní. Navíc závod nám vyšel skvěle. Sedmé místo celkově a třetí v power-stage (poslední test soutěže, za který nejlepší tři dostávají speciální body - pozn. aut.) jsou vynikajícími výsledky.

V IRC i v mistrovství světa řídíte fabii, ovšem pokaždé v jiném týmu. Liší se vaše vozy?
Jsou úplně stejné. Malinký rozdíl je pouze v tlumičích, protože oba týmy využívají jiného výrobce.

S jakými představami jste dorazil do Zlína?
Jsem připravený vyhrát. Už loni jsem zajížděl dobré časy a dlouho se držel Jana Kopeckého. Jeho a Juha Hänninena považuji za největší soupeře. Určitě to bude zajímavý boj.

V IRC vedete s velkým náskokem. Je pro vás důležitější získat další body a přiblížit se titulu, nebo ve Zlíně preferujete jenom vítězství?
Mým hlavním cílem je obhájit titul v IRC, takže body jsou důležité. Ale udělám všechno pro to, abych ve Zlíně vyhrál.

Můžou do boje o stupně vítězů promluvit také účastníci českého šampionátu?
Roman Kresta je velmi rychlý jezdec. Loni si hlídal domácí pořadí, takže nejel na maximum. Letos asi bude rychlejší. Je tu i Václav Pech s mini a další dobří jezdci. Ale přece jen si myslím, že mými hlavními soupeři budou Kopecký a Hänninen.

Vizitka Andrease Mikkelsena

Norský soutěžní jezdec se narodil 22. června 1989. Začínal s lyžováním, patřil do mládežnických reprezentací. Po zranění zkusil motokros. V 17 letech získal řidičský průkaz a začal jezdit rallye. Ve své době byl nejmladším jezdcem v historii, který bodoval v mistrovství světa. V roce 2008 byl pátý na Švédské rallye. V posledních dvou sezonách řídí Škodu Fabii S2000 týmu Škoda UK, který se účastní šampionátu IRC. V roce 2011 jej vyhrál, druhého Jana Kopeckého předstihl o 1,5 bodu. Letos míří za obhajobou. Patří mezi kandidáty na místo v továrním týmu Volkswagen, který bude v příštím roce jezdit mistrovství světa s modelem Polo WRC. Pod křídly německé značky letos startuje ve světovém šampionátu, kde rovněž řídí fabii. O víkendu v Německu dojel sedmý. Jeho navigátorem je Ola Floene.

Kresta vás před pár lety zaučoval na asfaltu. Jak na to vzpomínáte?
Byl to můj první asfaltový test s Focusem WRC. Bylo mi šestnáct, byl jsem jeho spolujezdec. (úsměv) Roman mi dal rady a tipy, jak na něm jezdit. Naučil jsem se od něj hodně.

Od té doby jste nasbíral spoustu zkušeností. Můžete mu dnes něco poradit i vy?
Asi ne. On je opravdu velmi dobrý jezdec na asfaltu a já se na něm pořád učím.

Na barumku jste přijel počtvrté. Jak se vám líbí?
Je to moje oblíbená soutěž v IRC, mám to tady rád. Vládne tu fantastická atmosféra. Všude je hodně lidí, kteří fandí zvláště Škodě. Pro jezdce, který v ní jede, je to super. Ale těším se i na své fanoušky, kteří mě provázejí na každé soutěži.

Co považujete na soutěži za nejtěžší?
Pokud prší, povrch je kluzký a neustále se mění přilnavost. Některé úseky jsou zase zničené, což zvyšuje náročnost, ale to mi nevadí.

Ve Zlíně si můžete zajistit druhý titul šampiona IRC v řadě. Tušíte, co vás čeká pak?
Pojedu tolik soutěží IRC, kolik bude potřeba, abych obhájil titul. V mistrovství světa mě čekají všechny závody vyjma nejbližšího ve Walesu.

V letošní sezoně jste jediným pilotem, který pravidelně závodí v obou seriálech. Zkuste je srovnat.
Úroveň IRC na asfaltu je vynikající. Kopecký, Hänninen, Basso nebo Bouffier jsou velmi rychlí. Na šotolině záleží na konkurenci, úroveň zvedají starty Hänninena. V mistrovství světa, pokud se bavíme o vozech S2000, určuje úroveň Ogier. Je velmi rychlý.

Vítěz několika světových soutěží Ogier stejně jako vy jezdí ve fabii pod křídly Volkswagenu. Nelákal jste ho do Zlína?
Doufal jsem, že přijede, ale myslím si, že to nevyjde.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž