Václav Pech během Souboje mistrů v Sosnové

Václav Pech během Souboje mistrů v Sosnové | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Rallyeový závodník Pech kvůli novému vozu i vesluje

  • 0
Po loňské sezoně se rozhodl pro rázný krok, své mitsubishi vyměnil za speciál. Mini John Cooper Works s motorem 1,6 turbo má sice nižší výkon, ale je lehčí, ovladatelnější a se skvělým podvozkem. Pilot Václav Pech už miníka naostro vyzkoušel na lednové rakouské Jänner rallye, teď od pátku se s ním poprvé představí v českém mistráku na domácí půdě Valašské rallye.

"Konkurence je obrovská, ale věříme, že jsme o něco rychlejší než loni s mitsubishi. Být do třetího místa by bylo fantastické," přemýšlí 35letý Plzeňák. Jeho auto bude na Vsetínsku budit pozornost. Aby ne. Na světě totiž zatím jezdí jen šestnáct těchto speciálů.

Proč jste se pro nový vůz vůbec rozhodl?
S mitsubishi jsme byli už na konci cesty. Tři roky jsme jezdili proti speciálům S 2000, a i když mě strašně bavilo jet trochu horším autem proti nim a zkoušet jim jakžtakž konkurovat, když přišla nabídka od firmy Invelt, využili jsme ji. Mini se po čtyřiceti letech vrátilo do rallye, pan Jirovec se do něj zamiloval, chtěl ho mít jako první ve východní a střední Evropě a oslovil nás. Nejdřív jsem byl skeptický vůči motoru 1.6 turbo pouze s třicítkou restriktorem, takže jsme ho testovali na podzimních rallyesprintech. A viděl jsem, že jedu rychleji než s mitsubishi.

Předminulý týden jste absolvovali třídenní testy. S jakými pocity?
Je to pro mě něco úplně nového, vůz reaguje na každou změnu nastavení tak, že to jezdec pozná. Dřív jsme museli jít třeba cestou maximálního přitvrzení a pak jsme slevovali. Tady je 38 možností nastavení tvrdosti vozu a každý jednotlivý stupeň je na autě jezdecky poznat. Specifikum této čtyřkolky pak je, že nemá střední diferenciál. Po třech dnech testů a asi 150 ostrých kilometrech, což je v podstatě jedna česká soutěž, jsme udělali strašně druhů nastavení a máme hodně poznámek, na jakém povrchu se jak auto chová. Jezdili jsme za Zbirohem i v uklouzaném lese… hodně nám to dalo a můžu říct, že už o autě hodně vím. Navíc máme nejnovější poznatky od technika vyrábějící firmy, tahle komunikace funguje perfektně.

Je tedy oproti mitsubishi velký rozdíl i v řízení?
Ano. Doteď jsem jezdil s velkými, robustními auty, na nichž byl dominantní motor. Teď jde vývoj dopředu a motory jsou slabší, pružnější, ale auto je celkově lehčí a má lepší jízdní vlastnosti. Jede se víc ve stopě, nesmí se smykem, protože jak tenhle vůz nemá výkon motoru, strašně ztrácí a musí se znovu rozjíždět. Také do zatáček se nastupuje větší rychlostí, protože v zatáčce není podpora motoru. Se silným autem, když přidáte v zatáčce, drží vás v ní síla motoru a táhne za předními koly. U slabšího vozu to projíždíte jakoby setrvačností. Zase ale víc drží podvozky.

Už se dá říct, že jste si na nový vůz zvykl?
Jde to postupně, po WRC vozu to je pro mě asi nejdelší zvykání. Kdybych vás svezl, budete při brzdách omdlévat, jaké je tam přetížení, v zatáčkách nejste schopná držet hlavu ani ruce. Spolujezdec také říká, že se nikdy v závodním autě tak neunavil, protože díky podvozku jsou v něm odstředivé síly mnohem větší. I když jste zapasovaní v sedačce, musíte držet tělo, ruce, hlavu. Je to nápor i na fyzičku.

Trénujete tedy nějak speciálně fyzičku?
Začal jsem hodně veslovat na trenažéru, to mě chytlo.

Jaké typy rychlostních zkoušek vám tedy budou vyhovovat?
Zatím bych byl radši, aby bylo sucho a auto jsem mohl ještě víc poznat. Na suchu je totiž procento chyby menší, můžete se do toho víc opřít a auto poznávat v maximálních hodnotách. Když ale bude pršet, nenadělám nic, budeme se s tím muset poprat všichni.

Do letošní sezony jste s Mini Cooperem vstoupili pátým místem celkově a druhým v českém mistrovství na lednové Jänner rallye v Rakousku. Byl jste spokojen?
S umístěním stoprocentně, ale s jezdeckým výkonem už méně. Měl jsem opravdu málo naježděno na sněhu, byli jsme vůbec první na světě, kdo s tímto autem jel na sněhu. Švédská rallye se totiž jela až tři neděle po nás. Takže jsme auto nastavovali teoreticky. Teď už vím, co mělo být jinak.

Jak se na váš nový vůz dívá česká konkurence?
Zatím jsou v klidu, věří, že jim s motorem 1.6 nemůžeme stačit. Já ale doufám, že jsme o trochu rychlejší než s mitsubishi, takže se jim zas o něco přiblížíme. V motoru máme handicap asi 40 koní, ale zas máme fantastický podvozek, který je podle mého ze speciálů S 2000 úplně nejvyvinutější.

V pátek startuje Valašská rallye. Sedí vám rychlostní zkoušky na Valašsku?
Myslím, že sedí, po 18 letech v české rallye znám všechny soutěže a už vím, jak se na ně připravit. Domácí prostředí sice hraje pro Krestu s Valouškem, ale to pro nás zase bude hrát v dubnu na Šumavě. Valaška je specifická tím, že se střídají hodně rychlé a široké asfalty s úzkými horskými cestami. Ze širokého asfaltu najednou odbočíte na neudržovanou cestu, která je rozbitá, úzká a posypaná štěrkem po zimě. Musíte na to mít nastavené auto a musíte přizpůsobit tempo. Na té rozbité cestě se třeba brzdná stopa prodlužuje oproti čistému asfaltu až jednou tolik. Je třeba mít všechno zaznamenáno v rozpisu.

S jakým umístěním tedy budete spokojený?
Těžko říct. Konkurence je velká, soupeři pojedou na továrních vozech. Kopecký, Hänninen, Kresta, Valoušek, všichni jsou natěšení a připravení. Rád bych, abych mohl říct, že jezdecky jsem pro úspěch udělal všechno a vyhnuly se nám technické problémy. Pak umístění nemůže být špatné. Do třetího místa by to byl obrovský úspěch.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž