Pilotovi Tomečkovi chybí štěstí

Kopřivnice - Když se ho optáte na tatru či Dakar, probudí se v něm malý kluk. Rozzáří se mu oči, netrpělivě se zavrtí na židli a začne nadšeně vyprávět. Okamžitě cítíte, že před vámi sedí člověk, který těmito pojmy žije. Tomáš Tomeček je tvrdý chlapík, patří mezi favority nejdelšího a nejnámahavějšího automobilového závodu světa - Rallye Total Dakar.

 Až se na konci prosince postaví s tatrou na start soutěže, bude, vedle ruského vozu Kamaz, největším protivníkem uznávaného šestinásobného vítěze kategorie kamiónů Karla Lopraise. "Rivalita je obrovská," přiznává Tomeček. V roce 1995 přitom rallye spolu s Lopraisem, ještě jako navigátor, vyhrál.

Jednatřicetiletý automobilový konstruktér začal závodit na počátku devadesátých let s Tatrou 805. "Populární kačenu jsem si upravil na závody truck trialu," vypráví Tomeček. Roku 1994 přešel na Tatru 815 "kraba" a získal s ní 4. místo v ME. To vše už jako zaměstnanec kopřivnické automobilky. "Dostal jsem od nabídku pracovního místa. Řekl jsem ano, ale jen pokud mě vezmou do soutěžního týmu."

Stalo se. Dva roky poté jel Dakar a jako spolujezdec ho vyhrál. Africký maratón pak absolvoval jako navigátor ještě dvakrát: Roku 1996 dojel jako druhý, v devadesátém osmém byla posádka přepadena a vůz ukraden.

Několikrát se zúčastnil Transylvania Trophy, nejnáročnější terénní soutěže v Evropě, připomínající slavnější Camel Trophy. Jel Dubajskou rally, několik závodů kamionů v Brazílii a Rusku, a v roli navigátora i Rallye Paříž - Peking. Zkušeností i úspěchů má přehršel, spokojen ale není. Touží zvítězit na Dakaru i za volantem.

"Chybí mi trošku štěstí," tvrdí. Jako pilot se o to v Africe pokusil už čtyřikrát. Před třemi lety skončil mezi kamiony na třetím místě, předloni v lednu dokočíroval tatru do cíle jako čtvrtý, minule odstoupil pro poruchu z prvního místa.

"Už se na závod těším. Pojedu rychleji a můžu si i trošku zadivočit." Tomeček bude muset, kromě řízení, zvládnout i funkci šéfa týmu BR Petrobras Lubrax, za který kromě obou Tater pojede i Mitsubishi Pajero  a dva motocykly Honda.

Protože hlavní sponzor celého týmu je brazilský, je ve startovní listině, stejně jako v uplynulých dvou ročnících, uveden na prvním (řidičském) místě závodní tatry navigátor André Azevedo, který bude vůz pilotovat jen při některých spojovacích etapách. Podruhé pojede třetí muž v kabině mechanik Jaromír Martinec. Doprovodnou tatru bude řídit Petr Vodák, který poveze dva mechaniky česko-brazilského týmu.

Tomáš Tomeček


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž