Proč? "Už zvolit optimální pneumatiky bude alchymie," vysvětluje Václav Pech, úřadující mistr republiky a favorit závodu. "Univerzální guma, která by byla rychlá na všech površích, tedy suchu, sněhu i ledu, neexistuje. Bude tedy velice důležité vybrat správné obutí." Pech ví, o čem mluví. V lednu vstoupil vítězně do letošního mistrovského seriálu, když vyhrál rakouskou Jänner rallye.
Ta se jela na sněhu a jezdci na vozy obouvali pneumatiky s hroty. "Teď to bude nejspíš jiné. Na Valašsku sice napadlo snad deset centimetrů sněhu, zatím ale nevím, jestli je na všech cestách. A navíc se počasí mění každým dnem a hodinou," hlásil včera závodník Euro Oil-Čepro týmu cestou z Plzně do Valašského Meziříčí.
Kromě výběru nejvhodnějších pneumatik bude také oříškem napsat co nejlépe rozpis. Tedy plán trasy, podle kterého spolujezdec naviguje jezdce. "To bude hodně obtížné. Zase kvůli počasí. Dá se předpokládat, že na silnicích v otevřené krajině bude sucho, na lesních úsecích zase namrznuto a do toho může být leckde i sníh. A odhadnout, kde v lese čeká třeba ledová plotna, může být rozhodující."
Pech se svým spolujezdcem Uhlem dnes a zítra spolu s ostatními absolvují na Valašsku seznamovací jízdy.
Ty pro ně budou mimořádně důležité nejen kvůli "najetí" trati. Do závodu jdou totiž s úplně novým Mitsubishi Lancer EVO IX. "Zatím jsme ho testovali jen krátce, vypadá dobře," pochvaluje si plzeňský jezdec. "Naše vítězné mitsubishi z Rakouska už mělo své odjeto. Závodní vůz vydrží asi 500 kilometrů rychlostních zkoušek," vysvětluje.
Pech s Uhlem už Valašskou rallye dvakrát vyhráli. Na nejvyšších stupních stáli v letech 2003 a 2005. "Hattrick by byl pěkný," usmívá se pilot. "Ale letos bude obrovská konkurence, přibyly další speciály. Vyhrát může deset posádek."
A koho Pech staví v okruhu kandidátů na vítězství nejvýš? "Romana Krestu. Pojede v domácím prostředí, bude hodně silný." Valašská rallye startuje v pátek odpoledne. Druhá etapa se jede v sobotu, vítěz bude znám po sedmnácté hodině.