Okruh? Ano, ale motory nesmí řvát

formule, Alonso - Fernado Alonso ze stáje Renault v čele Britské Grand Prix v Silverstone. | foto: Reuters

18 2006
Malešice - Stavbě sportovního centra se závodním okruhem za 2,2 miliardy korun, který má za tři roky vyrůst v průmyslové zóně v Malešicích, může zlomit vaz ortel pražských hygieniků. Pokud budou závodní auta příliš hlučná, skončí celý projekt v koši. Okruh totiž musí splňovat přísné hlukové limity.

"Nestačí nám, že budou výpočty hlučnosti v pořádku v projektové dokumentaci. Jakmile při kolaudaci naměříme příliš mnoho decibelů, stavba nebude schválena," varuje hlavní pražský hygienik Vladimír Polanecký.

Podle odborníků však není problém závodní dráhu účinně odhlučnit. "Osvědčené jsou protihlukové valy v kombinaci s betonovými bariérami. Pokud jsou nejbližší domy 1,5 kilometru daleko, neměl by se jejich obyvatel hluk příliš dotknout," míní Josef Janota z odboru ochrany prostředí magistrátu.

Hluku mají zabránit stromy

Souhlasí s ním i dopravní odborník Petr Moos. "Určitě se musí počítat s výsadbou vysoké zeleně, která je nejlepší hlukovou bariérou. Radnice by si také měla pohlídat, aby tréninkový a zkušební provoz na okruhu nebyl permanentní," řekl Moos s tím, že hluková zátěž při automobilových závodech je sice veliká, ale krátkodobá. "Je přijatelnější bydlet v blízkosti závodní dráhy, kde se jednou za čas jezdí závody, než u frekventované silnice," dodal.

Má být v Praze závodní okruh?

V metropoli by v budoucnu mohl vyrůst okruh pro závody rychlých aut a motorek. Myslíte si, že by měl okruh v Praze vůbec vzniknout? Co by mohl přinést hlavnímu městu a Pražanům?

Karel Janák, režisér: Proč ne? Ve chvíli, kdy to zaplatí někdo jiný než lidé, a ve chvíli, kdy se z toho místa, které je příšerné, stane nějaké centrum všeho dění, tak já jsem rozhodně pro.

Marta Kubišová, zpěvačka: Byla bych spíše pro to, aby se nejdříve peníze použily na dořešení pražské silniční situace a do parkovišť. Jako žena se bez formule 1 obejdu, bez parkovišť ale nikoliv.

Zdeněk Schwarz,  ředitel pražské záchranné služby: Pokud to skutečně nebude stát Prahu ani jednu korunu, tak jsem pro. Pražanům a i celé republice by okruh přinesl prezentaci státu ve světě a možná i finanční zdroje.

Libuše Šmuclerová, manažerka: Pokud by investorem byla soukromá společnost, pak by to rozhodně bylo pro město přínosem. Praha by se stala ještě větší turistickou atrakcí a přišla k dalšímu zdroji peněz.

Kromě hluku může nové sportoviště přinést i komplikace v dopravě. V rámci projektu se totiž počítá s výstavbou stadionu pro deset tisíc diváků, kde patrně najdou domov hokejisté pražské Sparty, bude tady fitness centrum, obrovský autosalon a luxusní hotel.

Jenže - stačí si představit dopravní zácpy, jež v Brně způsobují významné automobilové nebo motocyklové závody. Ty tu hostí zdejší Masarykův okruh. "Obec je při takových akcích úplně ucpaná auty, ta parkují, kde se dá," potvrzuje starosta nedalekých Popůvek Milan Norek. "Policie je však už na takové akce připravená a dobře je zvládá," míní starosta sousedního Žebětína Vít Beran.

Policisté totiž zpravidla odklání dopravu jen do jednoho pruhu dálnice D1, jež prochází přímo kolem závodiště. Druhý pruh se pak promění v obrovské parkoviště.

Radnice Prahy 10, která projekt podporuje, doufá, že dopravní problémy nové závodiště nepřinese. "Lokalita je velmi dobře dopravně dostupná. Nehledě k tomu, že v těsném sousedství je stanice metra i železnice. Za tři roky by navíc měla být dokončena i jihovýchodní část silničního okruhu kolem Prahy," řekl starosta Milan Richter.

"Pokud bude tato část okruhu dokončena, tak se doprava ani v době konání závodů nezkomplikuje. Pokud nikoli, tak by okolní ulice takový nápor neunesly," doplnil ho šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.

V areálu se však musí vybudovat velkokapacitní parkoviště. Podle Moose by plánovaná výstavba sportovního areálu mohla dokonce práce na Pražském okruhu urychlit. Nové sportoviště by mělo podle starosty Richtera navíc zvýšit cenu pozemků a nemovitostí a přinést řadu pracovních příležitostí pro místní obyvatele.

Hluk ze závodů, to bude pro Prahu oříšek

P r a h a, B r n o - V Praze bude stát jen městský okruh, a nikoli trať se světovými parametry. Žádná konkurence tak Masarykovu okruhu neroste, je přesvědčena výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová. "Brněnský okruh je motocyklový, na kterém se jezdí mistrovství světa, a tak to také zůstane," říká Ulmanová.

O motocyklech se nemluví, ale investor by rád přetáhl do Prahy závod DTM, tedy německý šampionát cestovních vozů, či závod formulí A1 GP.
Takových závodů pořádáme asi pět. A jestli bude A1 úspěšnější v Praze než v Brně, si netroufám tvrdit. Máme dennodenní provoz na okruhu, který je vyprodaný. Kdybychom měli okruhy dva, tak je máme také vyprodané.

Máte na brněnském okruhu problémy s hlukem?
Ano, sice jsme na okraji města a v lesích, ale hluk musíme pečlivě hlídat. V Praze nebudou mít podle mého názoru takové problémy s prašností, ale s hlukem určitě. To bude oříšek. Třeba konkrétně DTM jsou nejhlučnější závody ze všech. U nás probíhají měření v okruhu i mimo okruh a vždycky se modlíme, abychom nepřekročili hranici. Máme s tím sami neustálé problémy.

Co proti nadměrné hlučnosti děláte?
V současnosti na východním konci areálu budujeme speciální protihlukové bariéry, dále jednáme s Lesy České republiky, abychom mohli zahustit porost. A i na příští rok chystáme celou řadu dalších opatření. Navíc okruh přispívá jako odškodné okolním obcím do pokladny milionovými částkami.

A ještě více peněz by do městského rozpočtu přinesly formule 1. Myslíte si, že někdy F1 v České republice pojedou?
F1 je zbožné přání spousty lidí. Ale uvažujte: jedna velká cena se jede v Maďarsku, druhá v Německu. Tři závody vedle sebe je nesmysl. Navíc pořadatelé na F1 příliš nevydělají, poplatky za organizaci i vstupné jsou astronomické. Navíc i brněnská trať by musela odpovídat vysokým nárokům na bezpečnost a i brněnský okruh by musel projít řadou změn.

Jak velké jsou investice do těchto závodů?
Když se motocyklové závody pohybují v desítkách milionů, u formule ještě jednu nulu přidejte.                                                                                Bohdana Jarošová

Autoři:

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Další sparťan ve Slavii. Budu to mít složitější než jiní, tuší Hovorka

Fotbalový obránce David Hovorka pózuje se slávistickým dresem. Do Edenu...

VIDEO Už během jara se proslýchalo, že na něj mají v Edenu spadeno. „Věděl jsem o tom, bavili jsme se s...

Jablonec do Arménie, či Makedonie. Boleslav do Kazachstánu, nebo Gruzie

Jablonečtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu po utkání Evropské ligy v...

Jablonečtí fotbalisté ve 2. předkole Evropské ligy narazí na soupeře z Arménie, nebo Severní...

Kristýna Plíšková zaskočila sestru Karolínu, teď vyzve Strýcovou

Kristýna Plíšková (vpravo) porazila v Birminghamu své dvojče Karolínu.

Souboj dvojčat Plíškových na trávě v Birminghamu vyhrála Kristýna, světovou trojku Karolínu zdolala...

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

VIDEO Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal...

Další rána pro Ineos, ve Švýcarsku skončil Thomas. Etapu ovládl Viviani

Britský cyklista Geraint Thomas na trati 19. etapy Tour de France

Po vážné nehodě Chrise Frooma postihla stáj Ineos další rána. Obhájce prvenství na Tour, velšský...

Další z rubriky

Nesměli jsme se nikde flákat, popisoval vítěz Hustopečské rallye

Sandra Pokorná během Rally Hustopeče

Loni z Hustopečí odjížděl zdeptaný, když jeho Ford Focus WRC zcela strávily plameny a škoda se...

Milík: První jízda super. Všechno další vyhodit do popelnice

Václav Milík na pražské Grand Prix.

Špatné starty a absence závodnického štěstí v rozhodujících okamžicích byly podle českého...

Jakešova smůla na Rallye Hustopeče. Sahal po stříbru, ale odstoupil

Miroslav Jakeš a Petr Machů se Škodou Fabií R5 na trati Rallye Český Krumlov.

Radost a štěstí se během chvilky změnily v pocity obrovského zmaru. Ještě v cíli poslední...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz