"Nestačí nám, že budou výpočty hlučnosti v pořádku v projektové dokumentaci. Jakmile při kolaudaci naměříme příliš mnoho decibelů, stavba nebude schválena," varuje hlavní pražský hygienik Vladimír Polanecký.
Podle odborníků však není problém závodní dráhu účinně odhlučnit. "Osvědčené jsou protihlukové valy v kombinaci s betonovými bariérami. Pokud jsou nejbližší domy 1,5 kilometru daleko, neměl by se jejich obyvatel hluk příliš dotknout," míní Josef Janota z odboru ochrany prostředí magistrátu.
Hluku mají zabránit stromy
Souhlasí s ním i dopravní odborník Petr Moos. "Určitě se musí počítat s výsadbou vysoké zeleně, která je nejlepší hlukovou bariérou. Radnice by si také měla pohlídat, aby tréninkový a zkušební provoz na okruhu nebyl permanentní," řekl Moos s tím, že hluková zátěž při automobilových závodech je sice veliká, ale krátkodobá. "Je přijatelnější bydlet v blízkosti závodní dráhy, kde se jednou za čas jezdí závody, než u frekventované silnice," dodal.
Má být v Praze závodní okruh?V metropoli by v budoucnu mohl vyrůst okruh pro závody rychlých aut a motorek. Myslíte si, že by měl okruh v Praze vůbec vzniknout? Co by mohl přinést hlavnímu městu a Pražanům? Karel Janák, režisér: Proč ne? Ve chvíli, kdy to zaplatí někdo jiný než lidé, a ve chvíli, kdy se z toho místa, které je příšerné, stane nějaké centrum všeho dění, tak já jsem rozhodně pro. Marta Kubišová, zpěvačka: Byla bych spíše pro to, aby se nejdříve peníze použily na dořešení pražské silniční situace a do parkovišť. Jako žena se bez formule 1 obejdu, bez parkovišť ale nikoliv. Zdeněk Schwarz, ředitel pražské záchranné služby: Pokud to skutečně nebude stát Prahu ani jednu korunu, tak jsem pro. Pražanům a i celé republice by okruh přinesl prezentaci státu ve světě a možná i finanční zdroje. Libuše Šmuclerová, manažerka: Pokud by investorem byla soukromá společnost, pak by to rozhodně bylo pro město přínosem. Praha by se stala ještě větší turistickou atrakcí a přišla k dalšímu zdroji peněz. |
Kromě hluku může nové sportoviště přinést i komplikace v dopravě. V rámci projektu se totiž počítá s výstavbou stadionu pro deset tisíc diváků, kde patrně najdou domov hokejisté pražské Sparty, bude tady fitness centrum, obrovský autosalon a luxusní hotel.
Jenže - stačí si představit dopravní zácpy, jež v Brně způsobují významné automobilové nebo motocyklové závody. Ty tu hostí zdejší Masarykův okruh. "Obec je při takových akcích úplně ucpaná auty, ta parkují, kde se dá," potvrzuje starosta nedalekých Popůvek Milan Norek. "Policie je však už na takové akce připravená a dobře je zvládá," míní starosta sousedního Žebětína Vít Beran.
Policisté totiž zpravidla odklání dopravu jen do jednoho pruhu dálnice D1, jež prochází přímo kolem závodiště. Druhý pruh se pak promění v obrovské parkoviště.
Radnice Prahy 10, která projekt podporuje, doufá, že dopravní problémy nové závodiště nepřinese. "Lokalita je velmi dobře dopravně dostupná. Nehledě k tomu, že v těsném sousedství je stanice metra i železnice. Za tři roky by navíc měla být dokončena i jihovýchodní část silničního okruhu kolem Prahy," řekl starosta Milan Richter.
"Pokud bude tato část okruhu dokončena, tak se doprava ani v době konání závodů nezkomplikuje. Pokud nikoli, tak by okolní ulice takový nápor neunesly," doplnil ho šéf dopravních policistů Pavel Švrčula.
V areálu se však musí vybudovat velkokapacitní parkoviště. Podle Moose by plánovaná výstavba sportovního areálu mohla dokonce práce na Pražském okruhu urychlit. Nové sportoviště by mělo podle starosty Richtera navíc zvýšit cenu pozemků a nemovitostí a přinést řadu pracovních příležitostí pro místní obyvatele.
Hluk ze závodů, to bude pro Prahu oříšek P r a h a, B r n o - V Praze bude stát jen městský okruh, a nikoli trať se světovými parametry. Žádná konkurence tak Masarykovu okruhu neroste, je přesvědčena výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová. "Brněnský okruh je motocyklový, na kterém se jezdí mistrovství světa, a tak to také zůstane," říká Ulmanová. O motocyklech se nemluví, ale investor by rád přetáhl do Prahy závod DTM, tedy německý šampionát cestovních vozů, či závod formulí A1 GP. Máte na brněnském okruhu problémy s hlukem? Co proti nadměrné hlučnosti děláte? A ještě více peněz by do městského rozpočtu přinesly formule 1. Myslíte si, že někdy F1 v České republice pojedou? Jak velké jsou investice do těchto závodů? |