Navigátor Škody: Od hokeje k rallye

Auckland - Především jezdcům patří v rallye sláva. Jejich navigátoři zůstávají v ústraní, ačkoli jsou pro úspěch veledůležití. Úloha spolujezdce spočívá v přípravě a čtení poznámek o trati soutěže. K úkolům navigátora patří také kontrola dodržování daného programu rallye, především správných příjezdů na všechna časová stanoviště. A nejen to. Spolujezdec pilota Škody Motorsport Toniho Gardemeistera Paavo Lukander vypráví o své profesi i o tom, jak byl profesionálním hokejistou.Rallye Nový Zéland - Portrét Any Goniové - Portrét Tiny Thörnerové

"Spolujezdec je totiž zodpovědný rovněž za informování týmu o volbě pneumatik, množství paliva a také za podávání zpráv týkajících se pravidel a nařízení. Musí být i dobrým psychologem. Je-li kolega za volantem ve špatné náladě, je jeho úkolem jej povzbudit. V případě rozčilení musí zase spolujezdec svého partnera uklidnit," říká Lukander.

Paavo Lukander je spolujezdcem Toniho Gardemeistera od roku 1995, tedy od doby, kdy mladý Fin svoji jezdeckou kariéru odstartoval. Předtím, než jednačtyřicetiletý rodák z Valkealy vstoupil do světa motorismu, živil se jako profesionální hráč ledního hokeje.

„Poté, co jsem skončil s hokejem, jsem hledal něco vzrušujícího,“ říká Lukander. „Přítel mi nabídl zkusit si jednu rallye s Tonim. Soutěž se nám vydařila a oba jsme si přitom užili hodně zábavy. Po několika dalších soutěžích, které jsme spolu absolvovali, mi pak Toni nabídl trvalou spolupráci, kterou jsem s radostí přijal.“
  
Tajemství úspěchu posádky Gardemeister-Lukander spočívá v jejich neobyčejném vztahu. „Vycházíme spolu výborně jako lidi, což je důležité. Toni bere svoji práci, stejně jako já, velmi vážně. Já však nikdy nemám problém být uvolněný a to si myslím Tonimu hodně pomáhá.“

Náročný program současné rallye znamená pro Paava s Tonim velký zápřah. Ve čtvrtek, týden před soutěží, začínají s několikadenním testem. Od pondělí do pátku si projíždějí soutěžní tratě a další čtvrtek je čeká shakedown, po kterém večer obvykle následuje slavnostní start. Mezi tím musejí absolvovat také tiskové konference a akce se sponzory.       

„Je to vážně tvrdá práce, ale miluji to,“ říká Paavo. „Někdy si přeji, abychom měli mnohem více odpočinku, ale času myslet na takové věci stejně člověk moc nemá! Při průzkumu tratí trávíme ve voze patnáct hodin denně. Několik dalších hodin pak v hotelovém pokoji ještě kontroluji a přepisuji naše poznámky.“   

Podle Paava jsou důležitým faktorem jejich úspěchu Toniho detailní poznámky o trati. Lukander vysvětluje: „Zatímco by si někteří jezdci například napsali zatáčku jako ´střední levá´, Toni by řekl něco jako ´zvnějšku vjezd do střední levé, držet se vlevo, neubírat, pozor na skálu na vnější straně, při výjezdu se držet vpravo.“ To je neskutečné množství informací, které je třeba podat. Ovšem Paavo říká, že je naučený hovořit rychle a nemá s tím vůbec žádný problém!    
 
Paavo s Tonim jsou ve své první sezóně v týmu Škoda Motorsport velmi spokojeni. „Oba máme z týmu dobrý pocit. Octavia WRC má velký potenciál a myslím, že vyhovuje Toniho stylu,“ říká Paavo Lukander.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž