A byť jsou superbiky pořád ve velkém stínu královské MotoGP, 26letý jezdec překvapivě tvrdí: "Do MotoGP bych nešel. Lidi to sice vidí jako krok dopředu, ale pro mě by to byly dva zpět."
Vážně? Vás by nebavilo závodit třeba s Rossim, být víc na očích?
MotoGP je sice víc propagované v médiích, má větší historii, ale motorky jsou třicetkrát dražší. A co se týče závodnické kvality, tak jsou superbiky rozhodně lepší. A já raději závodím, než abych s jistotou dojížděl na bodovaném místě.
Co je tedy na superbicích to nej?
Jsou divácky zajímavější, pořád se tam něco děje. Je to dramatičtější závod. A může za to startovní pole, které je mnohem početnější a vyrovnanější. MotoGP jede sedmnáct lidí, dva spadnou a vy máte body. To je trochu smutné.
MS superbikůNa rozdíl od strojů MotoGP vycházejí superbiky z motorek, které si lze normálně koupit. Liší se jen v pérování a elektronice, i proto jsou výrazně levnější než ty, na kterých jezdí třeba Valentino Rossi. V Brně se jede už desátý letošní závod, každý z nich má dvě jízdy, které se hodnotí samostatně. "Je to náročnější, ale dá se na to připravit," říká Jakub Smrž. "V Brně chci samozřejmě uspět, rád bych stál na stupních," dodává. Program: dnes kvalifikace, zítřejší závody začínají ve 12 (Eurosport 1) a v 15.30 (Eurosport 2). |
Vy jste vůbec ohledně klasického motocyklového mistrovství světa kritický. Třeba o třídě do 250 ccm jste řekl, že je mrtvá.
A není? Vzhledem k tomu, že odešla KTM a zásadně tam nefiguruje ani Honda, tak tam je pět rychlých jezdců. Další jsou už jen ti, kteří si to můžou sami zaplatit. Tovární motorku si může koupit v podstatě každý, takže to postrádá smysl mistrovství světa, kde mají být ti nejlepší. Každý by měl mít motorku podle toho, jak dobrý je.
Právě ve dvěstěpadesátkách spolu vyrovnaně bojují Pešek a Abraham. Kdo je teď podle vás nejlepší český motocyklista?
Teď určitě já. A nepřeháním. Nevím, jestli se dá srovnávat umístění do desítky v superbicích a občas umístění v desítce ve dvěstěpadesátkách, co mají oni. Když ale Lukáš vyhrál závod, tak jsem bral samozřejmě jeho jako nejlepšího.
Říkal jste, že každý by měl mít motorku podle toho, jak dobrý je. Tak kdy vy budete tak dobrý, že se dočkáte té rychlé tovární?
Já bych strašně rád a šance určitě je, ale v tomto sportu je to hodně o politice, o národnosti a byznysu. Je to v řešení, je to zamotané... Příští rok to ještě nebude, ale je možné, že v roce 2011 se dočkám.
Takže to nezáleží na výsledcích?
Ne. Česká republika není obchodně zajímavá jako Japonsko, Amerika nebo třeba Itálie. Proto hraje roli právě národnost. Jezdec se stává důležitým i pro prodejní trh.
Ale váš tým na tom není dobře...
Je to divočina.Hlavní sponzor ještě nedodal peníze, což je asi 20 až 30 milionů korun, takže lidi do týmu přicházejí a rychle zase odcházejí. Naštěstí ti hlavní zůstávají.
Včetně vás. Mimochodem nedávno jste se stal reklamní tváří jednoho pivovaru, takže jaký jste pivař?
Moc velký ne. Ale Platan spolupracuje s tátou, tak si mě vybrali jako propagátora nealkoholického piva. Ale pivko si občas dám, a to protivínské je dobré...
Ptám se proto, že pivo tak nějak k motorkářům patří. I když – jste vy závodníci vůbec motorkáři?
Já vůbec. Motorkář je pro mě člověk, který jezdí normálně po silnici, a to já dělám minimálně. Vyhýbám se tomu a mám z toho respekt. Je to nebezpečné. Spousta lidí jezdí na motorkách, nemá zkušenosti a hodně se přeceňuje...
Takže byste si po dálnici dvě stě padesát netroufl?
Ale to asi jo, ovšem hodnotit to z mého hlediska je zvláštní, protože mám na motorce něco odjeto a měl bych umět lépe reagovat.
Nedávno jste se stal i zaměstnancem Dukly. Jakou máte hodnost? Žádnou. Nemám uniformu a vlastně ani základní vojenskou službu. Jsem tam externě. V rámci dobrých vztahů se mi podařilo dostat se do Dukly a trénuji s panem Janků (otec výškařů). Je zajímavé a prestižní, že se motorky do Dukly vrátily. Ona hlavně vychovává atletické reprezentanty.