"Doufám, že tentokrát do cíle dojedeme, to je hlavní úkol. Ale zároveň jsme i závodníci, takže se budeme snažit o co nejlepší výsledek," řekl Aleš Loprais pár hodin před tím, než se spolu s první částí Loprais Tatra Teamu vydal na cestu do Jižní Ameriky.
PosádkaLoprais Tatra Team Aleš Loprais Josef Kalina Milan Holáň Doprovodný vůz |
"Není lepšího navigátora, než je Pepík," tvrdí Monsieur Dakar, jenž si poslední triumf připsal v roce 2001.
Změna na postu navigátora proběhla ve spěchu. Jedenašedesátiletý Kalina na prezentaci před odjezdem ještě neměl ani týmové tričko.
"Všechno je to hodně narychlo. S Jaroslavem Miškolcim jsem velký kamarád - jdu do toho vlastně hlavně proto, že mi vysvětlil vážné důvody, proč do Ameriky nemůže. Byl to hlavně on, kdo mě přemluvil, abych jel. A týmu můžu slíbit jen to, že budu s vytřeštěnýma očima sledovat, abychom jeli správně," usmíval se Kalina, trojnásobný vítěz Dakaru.
Jinak je vlastně všechno při starém. Oproti konkurenci bude mít český tým mnohem skromnější podmínky. Kromě závodního kamionu vyráží jen jedno doprovodné vozidlo. Dohromady osm lidí.
Nový vůzOčima hlavního mechanika týmu "Auto se nám podařilo hodně odlehčit, a to zhruba o pět set kilogramů. Zaměřili jsme se i na podvozek a motor, který má nyní tisíc koní a dovoluje nám jet o něco větší rychlostí než dřív. Uvidíme, jak to celé dohromady bude fungovat v závodě, ale při testech to vypadalo všechno dobře." |
Se svým novým navigátorem souhlasil i Loprais: "Nikdo nemá dopředu nic jistého. Ani Čagin. V první polovině Dakaru pojedeme víc na jistotu, protože jsou to trochu snadnější etapy, ve kterých až tolik získat nemůžete. Čím víc se bude blížit konec závodu, bude jasnější, která tři nebo čtyři auta budou bojovat o celkové vítězství. A v tu chvíli bychom chtěli být na dostřel."
Rallye Dakar se třetím rokem po sobě jede v Jižní Americe, konkrétně na území Argentiny a Chile s nebezpečnou pouští Atacama. Závod startuje na Nový rok, do cíle jezdci přijedou 16. ledna.
Loprais a spol. si přejí, aby i oni byli mezi těmi, kdo Dakar dokončí celý. "Snad se k tomu přidá i dobrý výsledek," zadoufal jezdec, který má ve slavném závodě na kontě jedno třetí místo z roku 2007.
Rallye DakarProč se jede v Jižní Americe? Poslední Rallye Dakar se jel v Africe v roce 2007. O rok později musel být kvůli bezpečnostním rizikům zrušen, protože pořadatelé nedokázali zajistit bezpečný průjezd územím Mauritánie, kde měly proběhnout klíčové etapy. Dakar ale nezemřel úplně, jen se přesunul na jiný kontinent. V roce 2008 se poprvé jelo v Jižní Americe, kde slavný závod zůstal dodnes. "Myslím, že je to v současné politické situaci v Africe nejlepší možné řešení. Myslím ale, že se brzy Dakar přesune ještě jednou, a to do Ruska. Mají tam peníze a takhle slavný závod by tam měli moc rádi," řekl Aleš Loprais. |