Však i Lewis Hamilton, pár minut poté, co se v neděli v Mexiku definitivně stal popáté šampionem F1, řekl: „Vloni po titulu jsem přemýšlel nad tím, kde se ještě mohu zlepšit. Co udělat, abych byl soustředěnější, jak se stanu ještě lepším jezdcem. A to nejen v autě, ale i v garáži, továrně. Zároveň jsem chtěl být lepší syn, lepší přítel. Ve všem jsem se posunul a osobně mám pocit, že nejlepší výkon jsem podal právě letos.“
A tak se nabízí otázka: Byl tohle vrchol? Nebo Hamiltonova nadvláda ve světě F1 bude dál pokračovat?
Jasně, nikdo nemá kouzelnou křišťálovou kouli a nejspíš ani kávová sedlina na dně hrnku nepopíše dokonale budoucnost. Přesto se v F1 dá leccos předpovědět. Dominantní éry jednotlivých značek či jezdců totiž většinou ohraničují revoluce v technických předpisech.
Jsou zlomem. Nutí týmové konstruktéry a inženýry k novému vývoji vozů. Nejbližší přestavba přijde až v sezoně 2021. Jacques Villeneuve, bývalý šampion, tvrdí: „Vzhledem k pravidlům bude těžké zastavit éru Mercedesu.“
Nico Rosberg, bývalý Hamiltonův parťák a mistr světa, navíc přidává: „Lewis teď může seriózně zaútočit i na rekordy Michaela Schumachera. Smlouvu má ještě na dva roky a Schumi je jen o dva tituly a 20 vítězství dál. To se za ty dva roky dá stihnout. Skutečně se může pokusit být statisticky nejlepším jezdcem všech dob a jsem si jistý, že ho to motivuje.“
Mimochodem – Rosberg je posledním, kdo dokázal Hamiltona v posledních pěti letech v šampionátu zdolat, a dost možná před Britovým odchodem do „penze“ i posledním. Leda že by...
Možní protivníci
Existují nejspíš jen dva muži, kteří by v příštích dvou letech mohli Hamiltonovi tituly sebrat.
Tím prvním adeptem – stejně jako v posledních dvou ročnících – je Sebastian Vettel. Ferrari rozhodně letos co do výkonu vozu nestrádalo, dokonce mnozí odborníci považují monopost za silnější, než se kterým na dráze jezdil Hamilton.
Leč největším soupeřem Ferrari bylo ono samo. Po náhlé smrti Sergia Marchionneho, šéfa automobilky, byly zjevné vnitřní spory. Rozhořel se boj o moc, jenže zároveň chyběla rázná rozhodnutí. Jestliže Mercedes dělal vše pro Hamiltona, ve Ferrari dlouho ne a ne určit, kdo je skutečnou jedničkou. Vettel pochyboval o podpoře, na trati dělal minely a ve druhé půlce sezony bodově ztrácel.
Hamilton a číslo dvě2 závody ještě chybějí do konce sezony 2018. Pojede se v Brazílii (11. listopadu) a Abú Zabí (25. listopadu). |
Příští rok to může být jiné. Odchází Kimi Räikkönen, svébytná osobnost F1, kterého v týmu nahradí mladík Charles Leclerc.
V 21 letech se čeká, že bude pracovat pro Vettela, a uznávaný komentátor F1 Martin Brundle tvrdí: „Leclerc nabije Vettela energií. Ferrari se ale musí uklidnit. Po smrti Marchionneho je ve stáji hodně politiky a oni se musí koncentrovat na skutečného soupeře, kterým je Mercedes, ne oni sami.“
Tím druhým, který může Hamiltona ohrozit, je Max Verstappen. Vítěz posledního klání z Mexika i celá stáj Red Bull s nadějí vyhlížejí příští rok, kdy se konečně zbaví poruchových pohonných jednotek (motorů) Renault, které nahradí Honda.
„Je to začátek nové fáze, kdy Red Bull nebude bojovat jen o vítězství v závodech, ale i o titul mistra světa,“ tvrdí šéf stáje Christian Horner.
Byl to vskutku mnohdy frustrující pohled, koneckonců i v Mexiku kvůli zkratu motoru musel ze druhého místa odstoupit Daniel Ricciardo, což ho potkalo už poosmé v sezoně. Když vystoupil z monopostu, naštvaně tvrdil: „Nevidím důvod, proč bych měl dál závodit. Takže na to kašlu a nechám řídit Gaslyho. Skončil jsem s tím.“
Pierre Gasly je pro změnu 22letý mladík, který po sezoně nahradí odcházejícího Ricciarda. I u něj se čeká, že bude bez protestů sloužit Verstappenovi, a budou-li motory Honda šlapat, rýsuje se pro Mercedes zdatný protivník. Lidé z Red Bullu tomu věří, drží se totiž motta, že už hůř být nemůže.
Ale bude to na Hamiltona stačit?
Odpověď: Soupeři se mu mohou přiblížit, ale chtějí-li zastavit jeho dominanci, potřebují kromě svých výjimečných výkonů ještě něco jiného. Aby Hamilton chyboval a Mercedes si nevěděl rady.
Jenže to jste letos neviděli. A dost možná ani za rok neuvidíte.