Kopáč, nebo závodník? Auto z muzea přineslo Zapletalovi šťastnou sedmičku

Miroslav Zapletal, Dakar

23 2009
Před pár dny vjížděl na rampu obklopenou tisícihlavým davem, z kapoty vozu mu trčela česká vlajka a v uších znělo oslavné "Republika Čeka". Ve čtvrtek už seděl v Praze a po 10 tisících kilometrech za volantem si poprvé vydechl. Miroslav Zapletal přivezl z Dakaru fantastické sedmé místo.

Dávno před startem se hovořilo o tom, že Zapletal má v nejprestižnější kategorii osobních vozů největší šance v historii české účasti. Ale sedmé místo překonalo všechna očekávání. S mitsubishi, které před více než rokem koupil v portugalském muzeu, porazil kompletní tovární sestavu automobilky se čtyřmi nejnovějšími modely.

"Myslet si, že je můžeme trvale porážet, je bláhové," říká nejlepší český offroadový závodník. "Měli sice silná, ale nevyzkoušená auta, což se projevilo řadou závad. Ale především měli smůlu, nemyslím si, že by se mi to jako soukromníkovi mohlo ještě někdy podařit."

Možná ano, ale s autem, které bylo postaveno v roce 2001 ve Francii a vývojově je ve srovnání s továrními stroji o pěr generací zpátky, asi ne. "Bohužel v současnosti není na světě moc lepších vozů, které by se daly normálně koupit, tovární týmy je neprodávají. Možná jeden dva, ale nevím, jestli pro nás budou cenově dostupné."

Pomohlo mu, že byl zrušen loňský ročník. "To bychom určitě nedojeli," prozradil Zapletal. "Jenže během letošní sezony se nám na tom autě podařilo díky mnoha startům vyřešit tři zásadní závady a nyní na Dakaru jsme už jen prováděli rutinní údržbu."

Největší krize? Při nesoutěžním přejezdu

Jedenáctou etapu Dakaru pořadatelé kvůli předchozímu hromadnému nočnímu dojezdu a předpokládané vysoké obtížnosti zcela zrušili. Miroslav Zapletal přesto málem v soutěži nepokračoval.

Závodníci v poklidném tempu přejížděli nejvyšší bod trasy 31. ročníku, průsmyk Svatého Františka v Andách, kde se silnice šplhá do výšky 4 750 metrů.  A právě zde potkaly Miroslava Zapletala zdravotní problémy.

"Motala se mi hlava a chtělo se mi spát. Při průjezdu kontrolním bodem jsem vyhledal lékaře a nechal si změřit kyslík v krvi. Nebylo to tak hrozné, ale doporučili mi chvíli si odpočinout a dali mi kyslíkovou masku," popisoval český jezdec. "Nikdy v životě jsem tak vysoko nebyl a asi se to projevilo."

Při vzpomínkách na veleúspěšnou jízdu se mu první vybaví lopata. Bez nekonečného vyhrabávání auta zapadlého v písku se letos neobešel nikdo. Argentinské duny jsou zákeřnější než africké, což poznala nejlepší česká posádka zejména v páté etapě, kdy bez upuštěných pneumatik zapadla celkem šestkrát. "Připadal jsem si jako kopáč, a ne závodník. V dalších zkouškách se to už naštěstí neopakovalo"

"Při jízdě v těch ohromných dunách se naplno projevila Mirkova zkušenost," přidal se navigátor Tomáš Ouředníček. "Projeli jsme tam, kde jiní zapadli."

Ale metráky přeházeného písku jsou jedním z mála negativ, které se zkušenému harcovníku Zapletalovi při vzpomínkách na premiérovou Rallye Dakar v Jižní Americe vybaví. Na rozdíl od českých posádek kamionů, které o nové lokaci soutěže hovoří spíše s despektem a spílají nepřesné organizaci, si Zapletal argentinsko-chilské trasy hned oblíbil.

"Možná to je také tím, že jsme uspěli, v každém případě mám momentálně při porovnání afrického Dakaru a jihoamerického výš ten druhý."

A největší rozdíl? Jednoznačně fanoušci. Ve srovnání se saharskými pustinami působily desetitisíce nadšených lidí u tratí jako živá voda. Fandili každému a Rallye Dakar pro ně byla událostí, na kterou budou ještě dlouho vzpomínat.

"Takové davy jsem ještě nikde, na žádné soutěži, neviděl. Sálala z nich obrovská energie," říká Zapletal, který sílu jihoamerických nadšenců poznal již těsně před startem, kdy se v centru Buenos Aires prodíral po náměstí Republiky půlmilionovým davem. "Je to prý největší náměstí na světě, byl to zvláštní pocit."

Autor:

Sport v roce 2019

31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Plzeň jen remizovala, Jablonec uhájil druhé místo. Tři body má i Sparta

Jan Kopic z Plzně (v bílém) fauloval Jakuba Mareše z Teplic.

VIDEO Už tři ligová utkání v řadě se svěřencům Pavla Vrby nepodařilo vyhrát. V šestém kole fotbalové...

Plíšková podlehla Kuzněcovové a po Cincinnati jedničkou nebude

Karolína Plíšková v duelu se Světlanou Kuzněcovovou.

Česká tenistka Karolína Plíšková prohrála ve čtvrtfinále v Cincinnati se Světlanou Kuzněcovovou z...

Teplice - Plzeň 1:1, hosté nevyhráli potřetí v řadě, remízu zařídil Hora

Tepličtí fotbalisté Petr Kodeš (ve žlutém vlevo) a Tomáš Kučera hájí míč před...

Plzeňští fotbalisté neprožívají nejpovedenější týden. Navzdory vítězství vypadli ve čtvrtek ze hry...

Dva roky do vstupu, Seattle se přesto pilně připravuje na NHL

KeyArena rozkládající se pod Space Needle projde rozsáhlou rekonstrukcí za 660...

VIDEO Do premiéry Seattlu v hokejové NHL zbývají ještě dva roky, ale klub začíná naplno fungovat už nyní....

Tys mě zničil, říkal Pozzovivo řidiči. Cyklistů sražených auty přibývá

Domenico Pozzovivo

V pátek podstoupil šestatřicetiletý Domenico Pozzovivo další operaci, druhou během týdne. Lékaři...

Další z rubriky

Patnáctý start na Barum Rally. I tak nemůžu nic podcenit, ví Kopecký

Jan Kopecký při Rallye Český Krumlov

Usiluje o pátý triumf v řadě (a osmý celkově) na Barum Czech Rally Zlín i v domácím šampionátu,...

Co ukáže Lukjaňuk? Barum Rally mi sedí, ale Kopecký je tu doma, ví

Alexej Lukjaňuk při Barum Rallye

Pokud je sedminásobný vítěz Jan Kopecký králem Barum rally, ruskému jezdci Alexeji Lukjaňukovi...

Třeba na mě za osmnáct let naváže junior, smál se šampion Kopecký

Posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler (uprostřed) si na stupních vítězů...

Na začátku ho proháněli ruští rychlíci Lukjaňuk s Grjazinem. Ale pak na rozdíl od něj chybovali,...

Najdete na iDNES.cz