Mercedes vyrovnal rekord. Pošesté za sebou získal Pohár konstruktérů F1

Valtteri Bottas si užívá triumf ve Velké ceně Japonska formule 1. | foto: Reuters

13 2019
Dominance, která nemá obdoby, je potvrzena. Tým Mercedes ovládl Velkou cenu Japonska formule 1 a získal pošesté za sebou Pohár konstruktérů pro nejlepší tým sezony. Vyrovnal tak rekord Schumacherova Ferrari z let 1999 až 2004. Závod vyhrál Valtteri Bottas před Sebastianem Vettelem, úřadující šampion Lewis Hamilton se musel spokojit se třetím místem.

Bottas zvítězil poprvé od Velké ceny Ázerbájdžánu. Letos slavil potřetí, celkově již pošesté. Byl to hladký triumf. Kromě krátkého úseku po výměně pneumatik si Fin držel první místo a žádný ze soupeřů se mu ani nepřiblížil.

Fotogalerie

Bottas nemohl po závodě komentovat žádný dramatický moment, ty se ho totiž v japonské Velké ceně netýkaly. „Měl jsem skvělý start, povedlo se mi dostat před Sebastiana a potom jsem jel podle plánu, měl závod pod kontrolou a bylo to možná až nečekaně hladké.“

Od startu postupně svým soupeřům ujížděl a poté si držel konstantní náskok těsně nad deset vteřin. Byl viditelně rád, že oslavy týmového titulu, které ještě před vyhlašováním vítězů vypukly v boxech Mercedesu, mohl doplnit vítězstvím. „Šestý titul v řadě je imponující, všichni v továrně odvádějí skvělou práci a děkuji jim. Doufám, že další triumfy ještě přibudou. Tohle je jeden z nejlepších týmů, který kdy ve formuli 1 závodil.“

Německá stáj měla dobře spočítáno, že k zisku Poháru konstruktérů již čtyři závody před koncem sezony musí v Suzuce porazit Ferrari o čtrnáct bodů. To se díky nepovedenému vystoupení Charlese Leclerca, který se po kolizi probíjel po startu z poslední příčky, povedlo. Monačan dokončil závod na sedmém místě a Mercedes bral hned o sedmnáct bodů víc.

Valtteri Bottas slaví triumf ve Velké ceně Japonska formule 1.

Valtteri Bottas slaví triumf ve Velké ceně Japonska formule 1.

Mercedes byl blízko dalšího double, tedy zisku prvního i druhého místa, ale Hamilton se nedokázal probít před Vettela. V závěru ho sice na mnohem méně opotřebované sadě pneumatik dojel, předstihnout ho však nedokázal. Čtyřnásobný mistr světa dokázal naplno na cílové rovince využívat síly svého motoru ferrrari a úřadujícího šampiona před sebe nepustil. Ten byl také v cíli hodně zklamaný.

Závod jsme sledovali minutu po minutě

„Jsem velmi šťastný za tým, šestý titul je úžasný. Jinak to ale dnes úplně nebyl můj den, to je celé,“ uvedl v Suzuce nečekaně stručný Lewis Hamilton. „V závodě jsem dřel do poslední chvíle, snažil se dostat dopředu, ale nevyšlo to. Nemyslím si však, že bych byl pomalejší než Valtteri.“

Celkem nabroušený Hamilton reagoval zajímavě na dotaz, zda tým Mercedes, když je o Poháru konstruktérů rozhodnuto, nyní nechá svoje jezdce proti sobě závodit. „My spolu ale závodíme,“ odpověděl moderátorovi diskuze, kterým byl na japonském okruhu bývalý jezdec formule 1 Paul di Resta.

To Vettel se k mikrofonu postavil na mnohem pozitivnější vlně. Není divu, na vítězství nemohl pomýšlet ani vteřinu, zbyl mu boj o druhé místo a ten vyhrál. „Na startu to byla moje chyba a potom jsem musel hrát s tím, co mi zůstalo,“ připomněl chybu na startovním roštu, která ho připravila o vedení z kvalifikace. Byl nedočkavý a povolil spojku příliš brzo. Jeho vůz se pohnul dřív, než zhasla červená světla, a tak musel opět zastavit. Stihl to sice ještě ve vymezeném startovním bloku, takže nedostal penalizaci, nicméně se připravil o cenné setiny sekundy.

„Auto jelo dobře, ale Valtteri vpředu doslova letěl a neměl jsem bohužel proti němu šanci. Ale myslím, že bych nevyhrál ani v případě, pokud bych start nepokazil. Když stojíte ve strategickém boji sám proti dvěma soupeřům, většinou nemáte šanci,“ počítá Vettel, že v Suzuce, kde od roku 2014 vyhrává pouze Mercedes, by neměl nárok. Sám zde naposledy triumfoval o rok dřív, to ale ještě seděl za volantem vozu Red Bull.

Charles Leclerc a Sebastian Vettel po Velké ceně Japonska formule 1.

Charles Leclerc a Sebastian Vettel po Velké ceně Japonska formule 1.

Start = průšvih Ferrari

Když v neděli ráno v kvalifikaci, odložené kvůli hrozbě tajfunu Hagibis, vybojoval tým Ferrari dvě první místa na startu, radost „rudých“ v boxech byla obrovská. Už vzhledem k výsledkům tréninků, jimž vládl Mercedes, nikdo jejich vítězství moc nečekal.

Italská extáze však vydržela pouze několik hodin, hned na startu Velké ceny Japonska se naděje na vítězství opět vytratily. Vettel zazmatkoval a ani Leclerc nevyrazil vpřed zrovna na sto procent. Proto se dostal v první zatáčce do střetu s Maxem Verstappenem, který se prohnal kolem Hamiltona a chtěl ještě víc.

Monačan bránil třetí pozici tak vehementně, že neudržel v zatáčce stopu a bokem svého ferrari šťouchl do red bullu Verstappena. „Tak ho snad potrestají, ne? Vždyť to byla jasně jeho chyba,“ vyzvídal ve vysílačce Verstappen, který se po smyku a výletu mimo trať propadl na poslední místo. Navíc s poškozeným monopostem. Sportovní komisaři Leclerca nejprve nepotrestali, přibližně v polovině letošní sezony se hodnocení toho, co je a není zaviněná nehoda, změnilo a trestá se pouze za zcela jednoznačné poškození soupeře. A Verstappen je asi ten poslední, kdo by si mohl stěžovat. Právě kvůli jeho stylu závodění se měnila pravidla.

Důsledek kolize byl brzo zřejmý - s poničeným red bullem se nedalo dál pokračovat, zatímco Leclerc se po opravě vozu prodíral vpřed a nakonec z toho bylo šesté místo v cíli a alespoň nějaké body. A to mu ještě nevyšla závěrečná zastávka v boxech, kam zahnul k mechanikům pro nové gumy, ale na nejrychlejší kolo a tedy bonusový bod stejně nedosáhl.

Zadostučinění pro Verstappena přišlo až po závodě. Leclerc byl za své počínání penalizován celkem patnácti vteřinami a přišel o jednu pozici.

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas a Charles Leclerc po startu Velké ceny Japonska...

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas a Charles Leclerc po startu Velké ceny Japonska formule 1.

Menší drama viděli diváci v pátém kole, kdy se Alex Albon, který se svým red bullem pokazil start, snažil předjet Landa Norrise z týmu McLaren a atakovaný jezdec po kolizi vylétl do únikové zóny. Sice se dokázal vrátit do závodu, ale na body to už nebylo. Při současné výkonnosti McLarenu, který je nejlepším týmem za suverénní trojicí Mercedes - Ferrari - Red Bull, to byla opravdu škoda.

Podobně vypadající incident přišel v posledním kole, kdy po střetu vylétl z trati a dokonce vrazil do bariéry Sergio Pérez s vozem Racing Point. Zůstal stát s nepojízdným vozem vedle trati a přišel tak o šanci na cenné body. Víc dramatických okamžiků nebylo v Suzuce k vidění.

Hamilton se na třetím stupínku na pódiu moc neradoval. Za čtrnáct dní v Mexiku ale může být všechno jinak. Je dost pravděpodobné, že už tam bude slavit šestý titul mistra světa. Pokud britský jezdec zvítězí a získá bonusový bod za nejrychlejší kolo, musí Bottas jako jeho poslední soupeř v boji o titul skončit nejhůře třetí, aby odložil korunovaci týmového kolegy. Už nyní je však jasné, že německá stáj si připíše šestý mistrovský double a překoná výkon italské stáje z let 2000 až 2004.

Výsledky velké ceny Japonska formule 1:
1.Valtteri BottasMercedes1h21:46.755 min.
2.Sebastian VettelFerrari+13.343 sek.
3.Lewis HamiltonMercedes+13.858
4.Alexander AlbonRed Bull+59.537
5.Carlos Sainz Jr.McLaren+1:09.101 min.
6.Daniel Ricciardo
Renault+1 kolo
7.Charles LeclercFerrari+1 kolo
8.Pierre GaslyToro Rosso+1 kolo
9.Sergio PerezRacing Point+1 kolo
10.Nico HulkenbergRenault+1 kolo
11.Lance StrollRacing Point+1 kolo
12.Daniil KvyatToro Rosso+1 kolo
13.Lando NorrisMcLaren+1 kolo
14.Kimi RaikkonenAlfa Romeo+1 kolo
15.Romain GrosjeanHaas+1 kolo
16.Antonio GiovinazziAlfa Romeo+1 kolo
17.Kevin MagnussenHaas+1 kolo
18.George RussellWilliams+2 kola
19.Robert KubicaWilliams+2 kola
20.Max VerstappenRed BullDNF - 14 kol
Pořadí mistrovství světa:
1.Lewis Hamilton338
2.Valtteri Bottas274
3.Charles Leclerc221
4.Max Verstappen212
5.Sebastian Vettel212
6.Carlos Sainz Jr.76
7.Pierre Gasly73
8.Alexander Albon64
9.Daniel Ricciardo42
10.Nico Hulkenberg35
11.Sergio Perez35
12.Lando Norris35
13.Daniil Kvyat33
14.Kimi Raikkonen31
15.Kevin Magnussen20
16.Lance Stroll19
17.Romain Grosjean8
18.Antonio Giovinazzi4
19.Robert Kubica1
20.George Russell0
Pohár konstruktérů:
1.Mercedes612
2.Ferrari433
3.Red Bull/Honda323
4.McLaren/Renault113
5.Renault75
6.Toro Rosso/Honda59
7.Racing Point/Mercedes54
8.Alfa Romeo/Ferrari35
9.Haas/Ferrari28
10.Williams/Mercedes1
Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Los Eura 2020: Češi nejdou k Rusku, Belgii ani Dánsku, Ukrajina hraje s Nizozemci

Fotbalové mistrovství Evropy už zná takřka kompletní složení jedné ze šesti skupin. Výsledky kvalifikace, složitý...

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Bulharsko - Česko 1:0, zmar na závěr, fotbalisty skolil gól z ofsajdu

Čeští fotbalisté nenapsali pěknou tečku za jinak povedenou kvalifikací o Euro 2020. Jako jistý postupující v Bulharsku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Tahle sezona byla zatím nejúspěšnější, pyšní se závodník Mareš

Byť svou poslední letošní soutěž Filip Mareš nedokončil, byl pilot ostravsko-hlučínského ACA Škoda Autoklub Teamu po...

Salač se ve Valencii blýskl šestým místem v kvalifikaci Moto3

Motocyklista Filip Salač dosáhl ve Valencii nejlepšího kvalifikačního výsledku v životě. Po šestém místě se v nedělním...

Do Velké ceny Brazílie F1 vyrazí z pole position Verstappen z Red Bullu

Kvalifikaci na předposlední závod seriálu MS formule 1, kterým bude Velká cena Brazílie, vyhrál Max Verstappen. Pilot...

Marc Márquez dostal v MotoGP nového parťáka. Vlastního bratra

Barvy týmu Repsol Honda bude v příští sezoně MotoGP hájit sourozenecká dvojice. K šestinásobnému šampionovi Marcu...

Najdete na iDNES.cz