Bude rychlejší Enge, či Janiš? Ukáže se ve Spa

Spa - Netradiční závod a z českého pohledu netradiční souboj. Tomáš Enge proti Jaroslavu Janišovi. Slavný okruh v belgickém Spa-Francorchamps totiž o víkendu hostí 24 hodinový závod vozů GT. Půjde v něm o body do MS gétéček. Enge a Janiš zde vůbec poprvé při velké mezinárodní akci usednou do vozů největších favoritů závodu. A budou velkými rivaly.

Janiš s vozem Saleen týmu Zakspeed letos sbírá úspěchy v seriálu FIA GT a Enge s Aston Martinem září v zámořském seriálu ALMS. Mimo to před několika týdny se stejným vozem dojel na šestém místě i ve slavné dvacetičtyřhodinovce v Le Mans.

"Okruh ve Spa se mi moc líbí, je to jeden z mých nejoblíbenějších", říká Janiš. „Není jednoduchý, ale já se tam těším. Saleenu by měl profil trati vyhovovat a i když jsme nestihli předzávodní testy, myslím, že bychom neměli mít žádný velký problém." 

A co říká Janiš na svého nového soupeře – Tomáše Engeho? "Je to asi poprvé co pojedeme proti sobě, ale jinak je to pro mě soupeř jako každý jiný. Oba se při jízdě budeme prostě soustředit jen na svou práci...," usmívá se Janiš.

Každopádně Tomáš Enge a jeho tým BMS Scuderia Italia se dvěma vozy Aston Martin DBR 9 bude těžkým soupeřem. Astonům se letos na tratích daří a tak si zde budou chtít vynahradit neúspěch z loňského roku. Na rozdíl od Janiše měl Enge příležitost si vůz na zdejší trati před čtyřiadvacetihodinovým závodem otestovat.

"V testu jsme se soustředili hlavně na výběr pneumatik pro závod," vysvětluje Tomáš Enge. „Auto znám velmi dobře a s týmem BMS jsem v minulosti spolupracoval, takže se vzájemným seznamováním jsme neměli problémy. Snažili jsme se vybrat tři nejvhodnější sady pro závod, což nám trochu zkomplikovalo počasí, ale vše důležité jsme nakonec stihli. Do Spa se těším hned z několika důvodů. Je to jezdecky hodně zajímavá trať, nastoupím v kvalitním týmu a pojedu s vozem, se kterým závodím celou letošní sezonu." 

Závod 24 hodin ve Spa, je hned po závodu v Le Mans nejznámější vytrvalostní závod na starém kontinentu. Je také jedním z nejstarších – jeho historie sahá až do roku 1924. Od roku 2001 je pravidelnou součástí světového klání vozů GT. Vzhledem k délce a náročnosti je považován za nejvýznamnější událost seriálu. A také nejnavštěvovanější.

Atraktivní podívaná pravidelně přiláká více jak 100 tisíc diváků – například v loňském roce závod navštívilo 124 tisíce fanoušků. Taková událost je atraktivní i pro jednotlivé týmy a jejich sponzory. A tak se na startu slavného závodu pravidelně objevuje i spousta nových účastníků se zajímavými typy vozů.

Nejinak tomu bude i letos a na startovním roštu se tak seřadí 45 nablýskaných závodních speciálů, renomovaných značek jako jsou Maseratti, Corvette, Aston Martin, Saleen,  Ferrari a Porsche. V závodě se představí i dvě napjatě očekávané novinky. Tou první bude nový vůz Porsche 997 GT2, který by již v příštím roce měl nahradit stávající model 996. Druhou novinkou, také z německé produkce je vůz BMW M3 GTR, se který do Belgie přiveze i v Česku dobře známý tým Duller Motosport.

Letos je největším favoritem závodu dosavadní leader šampionátu, loňský vítěz a ex-pilot formule 1 Michael Bartels s vozem Maserati MC 12 GT1 vlastního týmu Vitaphone Racing. V posádce jej doplní Ital Bertolini a další z bývalý jezdec F-1, domácí Eric van de Poele. Mezi hlavní favority ale patří i vůz Saleen německého týmu Zakspeed, se kterým si zatím velmi úspěšně vede náš Jarek Janiš.

Na trati se ale kromě Engeho a Janiše představí ještě další dva Češi. Pojedou v doplňkových závodech, ale i tam mají šanci na dobré umístění. V seriálu světové série Formule Renault 3.5 bude o mistrovské body bojovat zlínský jezdec Tomáš Kostka a v evropském mistrovství vozů GT3 opět Jaromír Jiřík.

24 hodinový závod vozů GT bude odstartován v sobotu 16.00 hodin.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž