"Ahoj, já jsem Timo."
Rozpaky brzy mizí.
Mladík obejde s úsměvem stůl a s každým si zdvořile potřese rukou.
Teprve pak se posadí a rukou mimoděk urovná záhyb na ubruse. Večeře s Timem Glockem, pilotem formule 1, může začít.
Krok za kulisy |
Na začátku tohoto týdne pozvala stáj Toyota do španělské Valencie několik novinářů, aby jim umožnila neformální setkání se svými jezdci.
U jednoho stolu trůnil zkušený Jarno Trulli, vedle nováček Glock, náhrada za Ralfa Schumachera.
"Nejste snad vy a Jarno bratři?"
Pokud jsou u debaty s Glockem ještě zbytky napjaté atmosféry, po tomhle dotazu mizí. Vskutku, ti dva – 25letý zelenáč a o 8 roků starší mazák – vypadají jako sourozenci. A narážka na jejich podobu se vymkne z obvyklého typu otázek "co pro vás znamená angažmá v týmu F1?"
Na takovou větu Glock okamžitě spustí: "Formule 1 byla mým snem několik let. Pro jeho splnění jsem tvrdě pracoval, takže je skvělý pocit, že se mi vyplnil."
Ne že by mu člověk nevěřil. Zároveň si může být jist, že tohle vyjádření Glock opakoval už tolikrát, že je má naučené jako repliku na divadle.
Zato zmínka o Trullim jako o bratrovi vyžaduje od zaskočeného pilota improvizaci. Nejdřív pracně hledá slova, pak se místo nich rozchechtá.
Už zase se směje! Jestli letos plánuje Toyota – jejíž ambice byly v minulých letech o poznání větší než výsledky – pronikavé zlepšení, pak se jí první krok povedl dřív, než v březnu v Austrálii sezona vypukne.
Těžko si představit, že by šlo nad předkrmem žertovat s Glockovým odměřeným předchůdcem Ralfem Schumacherem. Ten by se při podobných narážkách (natož o starším bratrovi, že...) nejspíš tvářil, jako by měl v ústech místo vybrané delikatesy kyselý citron.
Ta arogance se navíc podle všeho nevztahovala jen na reportéry. "Už v prvních dnech po jeho příchodu jsem s Timem mluvil víc než s Ralfem za celé tři roky, co jsme byli v týmu kolegové," přiznal Trulli.
Stejně jako Schumacher je i Glock národností Němec, ale tím jsou veškeré shody vyčerpány. Pokud nová tvář Toyoty zvážní, pak jen v okamžiku, kdy přemýšlí, jak pokračovat v dialogu.
"Timo, kolik vlastně znáte okruhů, na nichž se F1 pojede?"
Glock v duchu počítá, mezitím si ulomí kus housky a druhou rukou odmítá víno, neboť ho zítra čeká náročné testování nového vozu.
"Nové pro mě budou dva tři okruhy, ale to není problém. Projíždím je na počítači, navíc se učím rychle."
I v tuhle chvíli by Glock nejspíš mnohem raději hrál playstation nebo "mastil" poker, což je jeho neřest. Místo toho s neznámými lidmi pojídá mořskou rybu se zeleným hráškem. Přesto z něj okatě nevyzařuje, že je to pro něj nutné zlo.
Není tomu tak vždy. Když před pár lety vozil současný mistr světa Kimi Räikkönen novináře v autě po trati v Barceloně, těžko skrýval nudu. Teprve poté, co rutinu přehnal a vjel ve velké rychlosti do štěrku v bezpečnostní zóně, křičel v divoce tancujícím voze nadšením: "To je rallye, co?!"
Ve valencijské restauraci, kde kulisu tvoří šumění moře, si dá Glock i dezert. Trulli se loučí a jde spát, on neúnavně probírá vše, na co si ostatní hodující vzpomenou.
Druhý den vstává dřív než oni, aby se připravil k tvrdé práci pro tým, jenž mu dal možná životní šanci.
Mohou ho povzbuzovat příznivá znamení. Kariéru začínal roku 1998, nyní, v dalším roce končícím osmičkou, jezdí za japonskou stáj, jejíž jméno se v kaligrafických znacích vyjádří osmi tahy štětcem, a osmička v Japonsku symbolizuje cestu k úspěchu.
"Chci mít co nejúspěšnější sezonu, v níž budu pravidelně bodovat," přál si mladík nad plným talířem.
Víno si k němu nedal.
Jednou by se jím však rád sprchoval na stupních vítězů.