Armin Schwarz, Škoda Fabia WRC

Armin Schwarz, Škoda Fabia WRC - Armin Schwarz s navigátorem Klausem Wichou s fabií skončili na dvanáctém místě v úvodní etapě Mexické rallye. | foto: ČTK

Auto řídí mě, přiznává Schwarz

  • 1
Mladá Boleslav - Trápení jen s občasnými náznaky zlepšení, tak lze označit působení mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport v úvodních třech podnicích světového šampionátu v automobilových rallye. Rozpaky fanoušků, ale i odborníků, vyvolávají především výkony týmové jedničky Armina Schwarze.

Německý jezdec se v letošní sezoně trápí a v mistrovství světa se mu nedaří. Přitom měl útočit na umístění na stupních vítězů. Alespoň tak to plánovalo vedení mladoboleslavské automobilky, když před lety oznamovalo projekt účasti v rallyeovém šampionátu.

Schwarz na úvod sezony v Monte Carlu havaroval, ve Švédsku ze zdravotních důvodů chyběl a naposledy v Mexiku za ostatními továrnímu jezdci výrazně zaostával. Vlastní výkon také podrobil tvrdé sebekritice.

"Jestli zůstane moje výkonnost stejná i v dalších soutěžích, bude se muset něco dramaticky změnit," uvedl Schwarz nyní v rozhovoru pro časopis Svět motorů. Jaké změny má na mysli, však Schwarz nespecifikoval.

Coby jednička týmu může podle pravidel Mezinárodní automobilové federace uvolnit místo jinému jezdci pouze v případě "vyšší moci" a zdůvodnit to před komisí. Důvodem mohou být například zdravotní problémy, kvůli kterým nestartoval na severu Evropy.
 
"Jsem velmi nespokojen s tím, co jsem předvedl. Neřídím auto, auto řídí mě. Přitom funguje bez potíží, což je dobré pro tým," prohlásil Schwarz v Mexiku. Důvody současné špatné formy mu ale nejsou jasné. Odmítl, že by souvisely s narozením jeho druhého potomka, syna Fabia.

Šéf týmu Škoda Motorsport Martin Mühlmeier Světu motorů řekl, že v silách týmu není dosahovat stupňů vítězů. To přitom byla podmínka předsedy představenstva mladoboleslavské automobilky Detlefa Wittiga pro existenci týmu v dalších sezonách.

"Musíme být realističtí. V současné době se vlastními silami nedokážeme pravidelně umisťovat na stupních vítězů. Nejezdí za nás úplně top jezdci. Nedisponujeme tak vysokým rozpočtem jako ostatní týmy. Ale to nejsou omluvy, musíme pravidelně sbírat umístění od čtvrtého do šestého místa, kterých můžeme dosáhnout, aniž bychom spoléhali na odpadnutí soupeřů," míní Mühlmeier.
 
Nicméně věří v budoucnost týmu. "Nevidím to tak dramaticky. Komunikace s představenstvem je velmi dobrá, jen čekají na lepší výsledky. Kdybych byl panem Wittigem, také nám při současných výsledcích účast v příštích letech nepotvrdím," uvedl Mühlmeier.
 
Škoda zatím ze tří soutěží letošního ročníku šampionátu získala pouhé čtyři body a v pořadí značek je s velkou ztrátou poslední, když na pátý Citroën ztrácí dvanáct bodů. Nejlepším umístěním byla devátá místa Francouze Alexe Benguého (Monte Carlo), Fina Janiho Paasonena (Švédsko) a Schwarze (Mexiko).

Přesto je z výsledků jednotlivých rychlostních zkoušek patrné, že fabia WRC proti loňsku výrazně zrychlila a zmenšila odstupy na ostatní vozy. Například v Monte Carlu Francouz Bengue dvě erzety vyhrál, ve Švédsku byl Fin Paasonen druhý a Švéd Ekström třetí. V Mexiku dokázal Paasonen v úvodním měřeném úseku zajet slušné šesté místo.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž