A zase problémy. Snad to defekt na dálnici změnil, věří Abraham

  8:48
Donington (Od našeho zpravodaje) - Změnil tým, motorku i celý seriál. Ale problémy se na šestadvacetiletého závodníka Karla Abrahama lepí dál. Smůlu chce brněnský rodák zlomit v prosluněném Doningtonu, který o víkendu hostí šampionát superbiků.
Modré barvy vyměnil Karel Abraham za červeno-černou, v superbicích jezdí za tým...

Modré barvy vyměnil Karel Abraham za červeno-černou, v superbicích jezdí za tým Milwaukee BMW. | foto: Mara Paulíček, mpafoto

Na stylově střižený anglický trávník v okolí závodiště dopadají sluneční paprsky, jemný vítr v britském Doningtonu příjemně chladí. A Karel Abraham doufá, že mu o víkendu přivane výsledkovou vzpruhu. V premiérové sezoně v mistrovství světa superbiků se spíš trápí.

„Zatím je to tragédie,“ přiznává 26letý brněnský jezdec. „Máme na to jezdit výrazně líp, ale kvůli množství technických problémů se nám to nedaří,“ štve Abrahama, jenž závodí za tým Milwaukee BMW.

A jako by věčné lapálie, které ho provázely už v MotoGP, přesahovaly i závodní okruhy.

Při cestě z londýnského letiště do Donington Parku, která za pohodového provozu trvá necelé dvě hodinky, s vypůjčeným autem píchl. „Je to taková hloupost, ale když mi řachla pneumatika, říkal jsem si, že je to prů...“ povídá Abraham.

Že by byl defekt na dálnici špatné znamení? Kdepak! „Věřím tomu, že počet technických závad, které můžu za víkend mít, se tím srovnal a už žádné další nebudou,“ doufá český pilot před sobotním a nedělním závodem.

Nepřemýšlel jste, že zavedete nějaké rituály, abyste se problémů zbavil?
Nic takového jsem nezkoušel a popravdě se od toho držím co nejdál. Něco udělám dvakrát třikrát a bude z toho dobrý výsledek. Může se ale stát, že počtvrté to neudělám. Když výsledek bude špatný, dokážu do toho spadnout. Nechci skončit tak, abych si dával záležet, co dělám před závodem.

Karel Abraham v roce 2015

Vypadalo to, že v Anglii by mohlo být lépe. V pátečních trénincích jste obsadil deváté a třinácté místo.
Vidím to relativně dobře, rozhodně o hodně líp než v minulých závodech. Od začátku sezony jsme měli strašnou smůlu, nebo nevím, jak bych to nazval... Motorka prostě nefungovala. Dvakrát jsem nedojel kvůli pádu. Jednou jsem měl závodní incident, druhý byl kvůli elektronice, která mně vypověděla v Imole. A tohle mě provází celý rok. V každém závodě máme řadu technických problémů, spoustu tréninků třeba ani neodjedeme. Teď byl výsledek na pátek relativně dobrý.

Dodává vám sebevědomí i to, že jedete na okruhu, který znáte z MotoGP?
Nemyslím si, že to hraje roli. Není to tak, že bych tu byl poprvé, ale jedu tady prostě na čerstvo. Ostatní kluci tady závodili několik sezon, trať znají perfektně, zatímco já tu byl naposledy asi před sedmi lety a navíc jsem jel ve dvěstěpadesátkách. Trať mezitím zestárla, je tu víc hrbolů. Rozhodně si nemyslím, že je to pro mě výhoda.

Na rozdíl od MotoGP se v superbicích závodí v sobotu i neděli. Je to velký nezvyk?
Je to dobré i špatné. Špatné v tom, že máme kvalifikaci a chvíli po ní se jede závod. V posledních kolech kvalifikace do toho člověk jde na 110 procent, jede za hranou a může spadnout. Potom může být velký problém opravit motorku, pokud by třeba byla poškozená. Na MotoGP se připravuje všechno dopředu, pak se jede závod a člověk ve druhém kole spadne a celá práce jde vniveč. Tady má jezdec šanci to ještě napravit.

Je pro vás lepší, že závodní adrenalin dávkujete?
Neřekl bych, že se to dávkuje. Není to tak, že mám dvě padesátiprocentní dávky adrenalinu. Je to závod jako každý jiný a je jedno, jaký je den. Jsou to prostě dva regulérní závody.

Jak je těžké mezi nimi vyčistit hlavu?
Nemyslím, že by to v zásadě bylo náročné. Těžší to je, pokud se vůbec nepovede první závod, což může být víc stresující. Ale když se trošku daří, není to žádná tragédie.

Vám se ale zatím extra nedaří. Jak vaše dosavadní výsledky hodnotí tým?
(přemýšlí) Berou to špatně. Ale nemyslím si, že se to týká výsledků jako takových, ale spíš špatně snáší, že motorka nefunguje. Kolikrát nevědí, co s tím. Cítím ale, že mechanici dělají maximum. Problém je hlavně v elektronice. S tím bohužel oni nic nesvedou, to musí obstarat elektronik přímo z továrny BMW.

Přitom na prvních závodech jste skončil jedenáctý. Další posun už nešlo udělat?
Stoprocentně jsem čekal, že se budu posouvat k desítce, ale bohužel to tak zatím není. Z velké části za to můžou právě technické závady.

Karel Abraham zdraví fanoušky při Velké ceně Brna.
Karel Abraham ve Velké ceně Brna.
Karel Abraham ve Velké ceně Brna.

Karel Abraham ještě v MotoGP při Velké ceně Brna.

V MotoGP jste se jednu dobu často porovnával s Japoncem Aojamou. Už jste si i tady našel, s kým se měřit?
Moc zatím nemám s kým. Zkouším to třeba s týmovým kolegou Joshem Brooksem. Občas zajedu líp, ale celkově jsem daleko za ním kvůli technickým problémům. Poztrácel jsem už spoustu bodů. Bylo několik závodů, kdy jsem se na něj díval z boxů, jak si jede pro výsledek a v celkovém pořadí mi odskakuje. Nejde sice o nějaký velký bodový zisk, ale většinou dojíždí kolem desítky, což mu vždy něco přinese.

Dlouhé roky jste neměl týmového kolegu. Jaká je to změna?
Myslím si, že je to dobré hlavně pro tým. Pro mě je zajímavý fakt, že můžeme srovnávat naše výsledky. Já se snažím být před ním, on zase přede mnou. V nějaké zatáčce třeba jede Josh rychleji a my pak můžeme zjišťovat, proč tomu tak je. Porovnáme, kdy brzdí, jak do ní najíždí a další věci. V tomhle je dobré mít kolegu.

Vaše sezona je také přelomová z toho důvodu, že jste po letech opustil rodinnou stáj. Jaké to je, nemít za sebou otce?
Zrovna sem do Doningtonu poprvé v sezoně přijel. (usměje se) Vyrazí ještě do Ameriky do Laguna Seca, kam vezme mámu a sestru, a spojí to s dovolenou. Jinak jsem ale na závodech sám za sebe. Samozřejmě mi stále v nějakých věcech pomáhá. Účastnil se například různých jednání, která se týkala mojí budoucnosti.

Chybí vám něco z „rodinného týmu“?
Zázemí máme stejné a z bývalého týmu se mnou do Milwaukee přešlo i několik kluků. Mám stejné tři mechaniky, řidiče kamionů a jsou tu i další lidé, kteří s námi dřív spolupracovali. I v okolí znám spoustu lidí, hodně z nich přešlo z MotoGP.

Po úvodních závodech jste se do srovnávání nechtěl moc pouštět. Nyní se sezona přehupuje do druhé poloviny. Jak na vás působí mistrovství světa superbiků?
Za pár závodů už na to mám jasný názor. Superbiky jsou klidnější, víc v pohodě a panuje v nich kamarádštější atmosféra. Lidé se tady míň vytahují. V MotoGP bylo všechno obrovské, týmové zázemí i vše okolo. Třeba parkoviště v italském Misanu bývá při MotoGP totálně narvané. Také u superbiků je v podstatě plné, ale pořád zbývá dost místa. Ani v paddocku se nepohybuje takový zástup lidí. Na jednu stranu je to pro diváky z tohoto pohledu míň zajímavé, na tu druhou se mohou potkávat s jezdci. Zázemí je mnohem přístupnější.

A atmosféra při závodech?
Naštěstí mi můj fanklub zůstal věrný. Do Imoly za mnou přijel celý autobus, podpora příznivců je fantastická. Nakoupili si trika a mikiny a byli celí v červeném, prostě perfektní. V Doningtonu možná půjde o specifický závod. Lidé v Anglii jsou na superbiky vysazení. Logicky jsou však tratě výrazně prázdnější, což lze pochopit. Je to jako když srovnáváte F1 s MotoGP. Superbiky prostě stojí pod MotoGP.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kaderka z krunýře nevyleze. Velké kluby mlčí, hráči zklamali, říká kritik

2. května 2024

Premium Policisté v rozsáhlém spise uvádějí, že když Ivo Kaderka začal tušit, že se na něj vyšetřovatelé...

Kolik minut se vlastně (ne)hraje? Bída ve srovnání s Evropou, z ligy zaujme Zlín

4. května 2024

Premium Není to údaj, nad kterým by fotbalový fanoušek běžně přemýšlel. Dokud nevidíte data černá na bílém,...

Kvalifikaci na sprint F1 v Miami vyhrál Verstappen před Leclercem

3. května 2024  20:17,  aktualizováno  23:52

Kvalifikaci na sprint ve Velké ceně Miami formule 1 vyhrál lídr mistrovství světa Max Verstappen z...

Bilbao i bez dvou vyloučených hráčů a trenéra vyhrálo na půdě Getafe

3. května 2024  23:16

Fotbalisté Bilbaa zvítězili v předehrávce 34. kola španělské fotbalové ligy 2:0 na hřišti Getafe....

Boloňa hrála v Turíně bez branek, dál ale drží čtvrté místo v italské lize

3. května 2024  23:01

Fotbalisté Boloni uhráli v předehrávce 35. kola italské ligy jen bezbrankový výsledek na hřišti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...