1992: Bouře, válka, smrt favorita

Praha - Čtrnáctý ročník Rallye Dakar výrazně poznamenala změna trasy. Po neblahých zkušenostech s přepadeními bandity se organizátoři rozhodli vést soutěž napříč Afrikou od severu na jih, až do Kapského města. Záměr se, stejně jako všechny další pokusy odvést Dakar z původní trasy, nezdařil. Rallye narušily písečné bouře, válka v Čadu i třeba rozvodněná řeka v Namibii. Výraznou novinkou bylo zavedení navigačního systému GPS. Jedinečného výsledku dosáhl Francouz Hubert Auriol.

Jako první člověk v historii Dakaru zvítězil ve dvou kategoriích, poté, co byl dvakrát nejrychlejší mezi motocyklisty, triumfoval i v automobilu. "Je to moje největší vítězství, cítím se úžasně," prohlásil. V kategorii motocyklů zopakoval vítězství Stephane Peterhansel.

Závodilo se jen v první třetině soutěže v písečných dunách. Někteří jeli naplno od začátku a ti, kdo vyčkávali s útokem na pozdější dobu, na něj stejně nakonec neměli čas, protože průjezd tropy po úzkých cestách znemožnil jakékoli předjíždění. Průjezd pouští Kalahari už nic nezměnil, vedoucí posádky si dokázaly své pozice uhlídat, navíc některé etapy této části byly zrušeny.

Soutěž do Kapského města měla skvostné jezdecké i technické obsazení, a to i v kategorii kamionů. Tatra nasadila hned tři vozy s novými kovovými nástavbami: vůz č. 502 s posádkou Loprais, Stachura, Kalina, č. 503 měli Kahánek, Macho a Sklenovský (6x6) a č. 504 měli Buchtyár, Kořený a Měřínský (4x4).

Liaz startoval pod patronací známé agentury ART Production K. Vůz s č. 513 jel s posádkou Kakrda, Joklík, Žák, 514 měli Vonšovský, Záleský a Fanta a 515 jako doprovod Fajtl, Ducháček a Filip. Všechny Liazy měly vysoký výkon motoru, prodloužený rozvor. Kromě Vonšovského vítězství v prologu však vystoupení Liazu skončilo velkou smůlou a zklamáním.

Kakrdu postihl už v prologu defekt pneumatiky, v Africe se mu zanášely filtry nekvalitním palivem, což vyvrcholilo zadřením motoru v závěrečné části soutěže. Vonšovský se jen horko těžko držel první desítky a nakonec po havárii dojel až třicátý. Fajtlova posádka zabezpečovala nakonec pozici uzavíracího vozu soutěže, za což, i přes poslední místo, dostala cenu fair play.

Nebyli tu jen naši: Hino nasadilo opět čtyři vozy, které si vedly skvěle a všechny skončily mezi 4. a 10. místem. Kamaz nasadil tři kamiony, ale žádný z nich se nevešel do desítky. Velkými vládci se staly speciály Perlini 105 F, které nechaly za sebou všechny soupeře s velkým odstupem. Tatry nezklamaly: Loprais dojel třetí, Buchtyár po kolostřešním extempore osmý a Kahánek devátý jako nejlepší vůz 6x6.

V kategorii automobilů se konečně prosadily nové speciály Mitsubishi před Citroëny, které zaznamenaly drtivou porážku. Nejrychlejší Citroën byl až čtvrtý se ztrátou 1:20 hodiny. Tragédie poznamenala soutěž motocyklistů. V etapě do Pointe Noire zahynul vítěz 11. ročníku a jeden z největších favoritů soutěže Gilles Lalay.

1992

MOTO: 1. Peterhansel (F/Yamaha) 52:59:14, 2. LaPorte (USA/Cagiva) +24:08, 3. Arcarons (E/Cagiva) +42:20
AUTO: 1. Auriol, Monnet (F/Mitsubishi) 20:42:30, 2. Weber, Hiemer (D/Mitsubishi) +4:53, 3. Shinozuka, Magne (J, F/Mitsubishi) +18:52
CAM: 1. Perlini, Albiero, Vinante (I) +1:05:23, 2. Houssat, De Salieu Bottaro (F, oba Perlini), 3. Loprais, Stachura, Kalina +3:23:25, 8. Buchtyár, Kořený, Měřínský +9:46:43, 9. Kahánek, Macho, Sklenovský (vš. CS/Tatra) + 11:38:15, 30. Vonšovský, Záleský, Fanta (CS/Liaz) + 30:22:29, 56. Fajtl, Filip, Ducháček (CS/Liaz) +131:44:56


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž