Kubica, BMW, Singapur

Kubica, BMW, Singapur - Rober Kubica s vozem BMW-Sauber při tréninku na Velkou cenu Singapuru. | foto: Reuters

Za volantem se nadřete dvakrát víc než v Monaku, říká Hamilton o Singapuru

  • 4
Velkolepý, extrémně fyzicky náročný, ale i příliš hrbolatý. Takovými přívlastky častují jezdci formule 1 nový okruh křižující bulváry a třídy přímořského velkoměsta. "Za volantem se opravdu nadřete. Jedno kolo vám sebere stejně sil jako dvě v Monaku," uvedl lídr šampionátu Lewis Hamilton.

Diváci kolem trati i u televizních obrazovek mohli sledovat v pátečních trénincích ve formuli 1 nezvyklý obrázek - monoposty poskakující po hrbolatém povrchu a husté spršky jisker odletující od nárazů karbonu na asfalt.

"V některých zatáčkách to autem hodně hází, ale na druhou stranu má povrch vysoký stupeň přilnavosti - před pomalými zatáčkami jsem brzdil později než obvykle. Každopádně je to fantastické místo," pokračoval v hodnocení jezdec McLarenu a nezapomněl dodat: "Jízda za umělého osvětlení nebyla problémem. Popravdě jsem nepoznal žádný rozdíl."

Nejstarší pilot Grand prix David Coulthard rovněž nový okruh porovnával, ale nikoli s Monakem. Zaměřil se na další letošní novinku - trať ve Valencii - a srovnání dopadlo jednoznačně pro Singapur. Alespoň, pokud jde o diváckou atraktivitu.

"Na rozdíl od Valencie, kde byla jízda hodně plynulá, je tady přejíždění přes obrubníky nesmírně obtížné. Ráno jsme viděli hodně nehod a nebude to jiné po celý víkend. Obzvlášť při samotném závodě," myslí si Skot, který nezapomněl ani na své oblíbené město. "Přišlo mi to jako jízda po dlážděných ulicích Paříže."

Narozdíl od mladíka Hamiltona, zkušenější Trulli se kvůli absenci slunečního svitu s pár problémy setkal. "Je to hodně hrbolatá trať a kvůli pár tmavším místům je nepříjemný i ten večerní čas. I proto je jízda těžší než normálně."

Podle italského jezdce to ale v neděli nebude jezdecké umění, které bude rozhodovat o vítězství. "Abych řekl pravdu, okruh není moc náročný na techniku jízdy. Je to kvůli tomu, že většina zatáček má přesně devadesát stupňů. Ale doufám, že se dobře budou bavit alespoň fanoušci."

Jeho týmový kolega z Toyoty Timo Glock měl na pár místech problémy s ovladatelností auta. Druhý trénink dokonce ukončil nárazem do bariéry, o kterou si ulomil přední křídlo svého monopostu.

"Celý okruh je hodně neobvyklý a rozdíl dělá i jízda za umělého osvětlení. Navíc je všude hodně hrbolů a občas si auto dělá, co chce."

Zato Giancarlo Fisichella z indické stáje Force India byl po úvodních trénincích vyloženě nadšený. Nový okruh je podle něj vynikajícím počinem pro celou formuli 1.

"Je opravdu těžké se tu trať naučit, chvíli potrvá, než se na ni budu cítit jistě. Je hodně nevyzpytatelná, fyzicky náročná a navíc je tady horko a vlhko. Neděle bude hodně tvrdá," vysvětloval své pocity Ital a nezapomněl ani na neobvyklý čas. "Závodění večer mi nevadí, osvětlení je dostatečné, ale ranní trénink v sedm večer je hodně nezvyklá záležitost."

Jeho týmový kolega Adrian Sutil pochválil úžasnou atmosféru ozářeného velkoměsta a na trati ho zaujala zejména její náročnost: "Hrbolů je opravdu hodně, více než na kterémkoli jiném okruhu a jízda bolí, nohy se otloukají o monokok. Závod bude opravdu krušný a navíc je vlhko, jaké známe jen z Malajsie."

Stejně jako Coulthard si Sutil myslí, že závod určitě nebude nudný a to hlavně pro fandy po celém světě. "Není tady žádný prostor pro chybu. Bariéry jsou hodně blízko. Stačí větší přetáčivost a následuje náraz. Bude se na co koukat."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž