Lewis Hamilton startoval do závodu z první příčky, ale začátek neměl nejlepší. Ferrari mělo lepší start a Sebastian Vettel šel v první zatáčce do vedení. Podařilo se mu udržet první místo i těsně po závěrečné zastávce v boxech, kdy v těsném souboji kolo na kolo odrazil nápor Hamiltona, ale nakonec to nestačilo. Ve 43. kole se prohnal Brit kolem svého soupeře. Ukázal, že na rovinkách a v absolutní rychlosti má stále Mercedes obrovskou převahu.
V celkovém pořadí mistrovství světa stále vede Sebastian Vettel, má 104 bodů, ale Lewis Hamilton je s 98 už těsně za ním.
Lewis Hamilton byl na stupních vítězů spokojený, ale nebylo to pro něj snadné vítězství. Dobře si uvědomuje, že v letošním boji mezi Mercedesem a Ferrari rozhodují naprosté detaily. „Sebastian Vettel byl velmi rychlý. Velmi těsný souboj asi rozhodla strategie, kterou jsme měli o něco lepší.“
Jako nejdramatičtější moment hodnotil souboj po druhé zastávce v boxech, kdy ještě proti Sebastianu Vettelovi neuspěl. „Jeli jsme bok po boku a bylo to velmi těsné. Pěkný souboj, rozhodně jsem si to parádně užil. Rád se do Barcelony vždy vracím, jsou zde skvělí diváci a mám rád zdejší trať.“
O nejvýhodnější pozici z kvalifikace přišel hned na startu. „Nevím, co se tam stalo. Měl jsem dojem, že jsem udělal vše správně, ale přesto se mi protočila kola. Příště to snad bude lepší.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Sebastian Vettel si na nic nestěžoval. S výsledkem možná spokojený nebyl, ale se svým výkonem ano. „Po startu jsem našel ideální rytmus, auto jelo pěkně, mohl jsem na to šlapat celou dobu maximum a myslím, že jsem udělal všechno, co jsem mohl, abych zůstal na prvním místě. Nevím o žádné chybě. Snažili jsme se bojovat o vítězství, ale tentokrát to nestačilo.“
„Lewise jsem úspěšně držel za sebou, ale potom kolem mě prostě projel a zmizel v dálce. Nemohl jsem s tím nic dělat. Takže dnes nejsem úplně nespokojený, odvedli jsme naše maximum.“
Další favorité do cíle nedojeli. Valtteri Bottas s druhým Mercedesem doplatil na technickou závodu a Kimi Räikkönen skončil již v první zatáčce, když doplatil na zlomené zavěšení svého stroje Ferrari. Kolize s Bottasem a Maxem Verstappenem, který rovněž musel odstoupit, ho připravila o všechny šance.
Třetí Daniel Ricciardo nebyl daleko od toho, aby ho lídři závodu předjeli o celé kolo, takže mu bylo jasné, že za stupně vítězů děkuje zejména výpadkům soupeřů. „Je to dobrý pocit, měl jsem dnes štěstí, že odstoupil Valtteri Bottas a další jezdci, ale samozřejmě bereme stupně vítězů s otevřenou náručí. Je tady moc krásné počasí a jsem rád, že si mohu zastříkat šampaňským.“
Start nerozhodl
Příznivci stáje Ferrari se startu obávali. Vždyť v letošní sezoně pokaždé jejich jezdci po zhasnutí červených světel ztráceli. Tentokrát to však bylo naopak. Sebastian Vettel vyrazil vpřed zcela bezchybně a jinak na tom nebyl Kimi Räikkönen ze čtvrté příčky. Ale zatímco Vettel šel v první zatáčce do vedení, Fina zablokoval Valtteri Bottas.
Räikkönen musel šlápnout na brzdy a vyjel si vlevo od Bottase. Byl o půl auta vpřed, když jeho krajan neudržel auto u vnitřního okraje a trknul předním kolem do jeho zadního. Ferrari odletělo do strany, kde ke smůle jednoho i druhého projížděl Max Verstappen s vozem Red Bullu. Náraz zlomil zavěšení jak jeho tak Räikkönena, a z kolize tak vyšel nejlépe ten, kdo ji začal - Valtteri Bottas.
Zatímco v čele uháněl Vettel pronásledovaný Hamiltonem, za třetím Bottasem a čtvrtým Danielem Ricciardem se seřadily růžové vozy stáje Force India. Barvu mají možná trochu nezvyklou, nicméně jsou opravdu rychlé. Indický tým dokáže zacházet se zákaznickými motory Mercedesu lépe než například Williams a výkonnostně se blíží Red Bullu. A nejen výkonnostně, také v celkovém pořadí mistrovství světa.
Než v patnáctém kole zatočil pro nové pneumatiky, najel Vettel na Hamiltona minimální náskok 2,5 vteřiny. Nic moc. Ale rozhodovat se začalo poté, co se vrátil na dráhu. Na nových gumách Němec doslova letěl, a když pro pneumatiky zatočil o šest kole později Hamilton, byl rozdíl mezi nimi již devět vteřin.
V té chvíli pomohl Hamiltonovi jeho týmový kolega. Vettel se totiž na měkkých pneumatikách dostal za Valtteriho Bottas, který se svou zastávkou vyčkával. Mercedes takticky nechával Bottase na dráze a Vettel se dlouho nemohl před jezdce s vyšší rychlostí na rovinkách dostat. Povedlo se mu to až ve 25. kole a mezitím se k němu Hamilton dostal na rozdíl méně než pěti vteřin. Dobrá práce, Valtteri.
Jaký by mezi nimi jinak byl rozdíl, se ukazovalo poté. Vettel dokázal svému soupeři ještě poodjet na téměř devět vteřin. S měkčí a rychlejší směsí pneumatik to bylo snadné, Hamilton se na tvrdší sadě s bílým značením trochu trápil. V posledním úseku závodu to ale mělo být naopak a Mercedes se chystal na závěrečný útok.
Před ním pomohl mistrovské stáji druhý jezdec McLarenu Stoffel Vandoorne. Belgičan najel v první zatáčce do Williamsu Felipeho Massy a poškodil svůj vůz. Se zlomeným zavěšením zůstat stát v únikové zóně a byl spuštěn virtuální safety car. Všechna auta na okruhu musela povinně zpomalit a řada jezdců se odhodlala k poslední výměně pneumatik, která byla za těchto podmínek o něco výhodnější. Z vedoucího dua to byl Hamilton, který zatočil k mechanikům, a ušetřil tak pár vteřin.
Ferrari muselo rychle zareagovat, povolalo do boxů Vettela, ale bylo to těsné. Virtuální safety car pomohl Hamiltonovi získat zpět ztracený čas, takže na výjezdu z boxů to už byl souboj kolo na kolo. Hamilton na vnějšku, Vettel při okraji dráhy a strkanice jak má být. Ani jeden z jezdců neustoupil, ale Vettel nakonec těžil z výhodnější pozice. Rádi byli však oba, k poškození jejich strojů nebylo daleko.
V té době, ve 38. kole, už Hamilton věděl, že mu týmový kolega znovu nepomůže. U Mercedesu nepříliš častá závada vyřadila Valtteriho Bottase, kterému nezbývalo nic jiného než odstavit auto vedle trati. Druhý Mercedes zatím stínoval za Sebastianem Vettelem, kterému auto na tvrdších gumách moc rychle nejelo. „Dejte mi maximální výkon, chci kvalifikační nastavení motoru!“ žádal Hamilton svůj tým. A bylo mu vyhověno. Ve 43. kole se prohnal na cílové rovince kolem Ferrari Sebastiana Vettela. Vypadalo to, jakoby předjížděl auto o kolo zpět. „Vůbec jsem ho nečekal, nevěřil jsem tomu, jak rychle projel kolem,“ prozradil později Vettel.
Dvojnásobný šampion si okamžitě udělal mírný náskok, který poté udržoval až do cíle. Vettel neměl na tvrdší směsi šanci. Závod tak vyšel strategicky lépe týmu Mercedes, zbavit se v polovině závodu nevýhodné, ale povinné sady, byl dobrý tah.
Na dalších příčkách za úspěšnými jezdci Force India bodoval pro Renault Nico Hülkenberg, za ním dojel Pascal Wehrlein s vozem Sauberu, ale kvůli pětivteřinové penalizaci za prohřešek při zastávce v boxech spadl o pozici za Carlose Sainze z Tora Rossa. Devátý dojel jeho týmový kolega Daniil Kvjat. Bod získal pro tým Haas Romain Grosjean.
Další závod mistrovství světa se jede za 14 dní v Monaku.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h35:56.497 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +3.490 sek. |
3. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +1:13.978 min. |
4. | Sergio Pérez | (Force India) | +1 kolo |
5. | Esteban Ocon | (Force India) | +1 kolo |
6. | Nico Hülkenberg | (Renault) | +1 kolo |
7. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +1 kolo |
8. | Pascal Wehrlein | (Sauber) | +1 kolo |
9. | Daniil Kvyat | (Toro Rosso) | +1 kolo |
10. | Romain Grosjean | (Haas) | +1 kolo |
11. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +2 kola |
12. | Fernando Alonso | (McLaren) | +2 kola |
13. | Felipe Massa | (Williams) | +2 kola |
14. | Kevin Magnussen | (Haas) | +2 kola |
15. | Jolyon Palmer | (Renault) | +2 kola |
16. | Lance Stroll | (Williams) | +2 kola |
17. | Valtteri Bottas | (Mercedes) | DNF - 38 kol |
18. | S.Vandoorne | (McLaren) | DNF - 32 kol |
19. | Max Verstappen | (Red Bull) | DNF - 1 kolo |
20. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | DNF - 0 kol |
1. | Sebastian Vettel | 104 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 98 |
3. | Valtteri Bottas | 63 |
4. | Kimi Raikkonen | 49 |
5. | Daniel Ricciardo | 37 |
6. | Max Verstappen | 35 |
7. | Sergio Perez | 34 |
8. | Esteban Ocon | 19 |
9. | Felipe Massa | 18 |
10. | Carlos Sainz | 17 |
11. | Nico Hulkenberg | 14 |
12. | Romain Grosjean | 5 |
13. | Pascal Wehrlein | 4 |
14. | Kevin Magnussen | 4 |
15. | Daniil Kvjat | 4 |
16. | Marcus Ericsson | 0 |
17. | Lance Stroll | 0 |
18. | Fernando Alonso | 0 |
19. | Antonio Giovinazzi | 0 |
20. | Jolyon Palmer | 0 |
21. | Stoffel Vandoorne | 0 |
1. | Mercedes | 161 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 153 |
3. | Red Bull/Renault | 72 |
4. | Force India/Mercedes | 53 |
5. | Toro Rosso/Renault | 21 |
6. | Williams/Mercedes | 18 |
7. | Renault | 14 |
8. | Haas/Ferrari | 9 |
9. | Sauber/Ferrari | 4 |
10. | McLaren/Honda | 0 |