Od úterý do čtvrtka měli účastníci nabitého seriálu GP2 předposlední možnost k přípravě na novou sezonu. Český pilot Josef Král byl jedním z pozitivních překvapení 18 hodin testů: bez problémů se usadil mezi nejrychlejšími. Nedobré výsledky z asijské série GP2 jsou vysvětleny a zapomenuty.
Hypermoderní okruh, který v letech 1971 až 1990 hostil francouzskou Grand Prix a dnes patří Bernie Ecclestoneovi, nabídl talentům každým dnem odlišný profil dráhy. Mohli si tedy vyzkoušet jak předlouhou rovinku Mistral, tak i pomalé zatáčkovité vedení, simulující městské okruhy.
Středně rychlá úterní varianta dopoledne jen pomalu osychala a zajet rychlý čas bylo sázkou do loterie. Nejlepší podmínky našel syn motocyklové legendy a pilota F1 Johnny Cecotto jr., startující za stáj Trident. Král rozumně rozhodl, že na polomokré trati není co dokazovat, ujel jen 12 víceméně zaváděcích kol a přeci to stačilo k 11. času, ještě před výbornou dvojicí stáje ART, Bianchi-Bird.
Odpoledne byly podmínky ideální. Na jezdce se smálo za 18stupňového tepla slunce a dráhu konečně vysušil přímořský vítr. Jezdci si téměř tři hodiny hráli s nastavením vozu a technickými triky inženýrů, než v posledních minutách vyjeli "naostro", aby konkurentům ukázali, co dovedou, když půjde o kvalifikaci.
Nejlépe si při tom vedl velmi zkušený Pastor Maldonado. "S formulí 1 to zatím nevyšlo, začínat v IndySeries od nuly se mi nechtělo a tak to ještě jednou zkusím tady," vysvětloval pilot z Venezuely, který po povedených testech pravděpodobně ještě před Barcelonou podepíše u stáje Rapax. Jen desetinu za ním skončila francouzská naděje Jules Bianchi a o ostatní špičková místa se podělili vesměs zkušení jezdci.
I Josef Král si mezi nimi počínal, jako ryba ve vodě. Držel se stále mezi nejrychlejšími deseti a s výsledným osmým časem byli on i tým velmi spokojeni. Na Maldonada ztratil jen 25 setin a o vyrovnanosti pole svědčí skutečnost, že se prvních 21 jezdců vtěsnalo do jediné vteřiny!
"Myslím, že nejeden z kluků přede mnou nazul nakonec i úplně nové pneumatiky – o to více jsem s mým výkonem spokojen. Díky asijské sérii jsem s vozem typu GP2 naprosto splynul. Ano, tohle auto je ještě silnější a fyzicky náročnější, ale mám ho plně pod kontrolou a mohu si pohrávat s jemným doladěním," shrnul Josef sebevědomně. Toto své sebevědomí demonstroval i tím, že zanevřel na večerní zkoušky startů na rovince – co již umí, to nemusí trénovat...
Ve středu si 24 nadějných jezdců mohlo vyzkoušet rychlou variantu trati, přičemž Král na konci rovinky Mistral před zatáčku De Signes dosahoval rychlosti kolem 315km/h. A výsledek mu opět potvrdil, že je na správné cestě. Dopoledne byl nejrychlejší Španěl Clos, Josef ovšem opět držel krok osmým časem a odpoledne si dokonce zapsal za Maldonadou a Closem výborný třetí čas! Najezdil při tom 76 měřených kol a se svým tmavomodrým monopostem již tvoří ničím nerušenou jednotku.
Méně do smíchu bylo Josefově týmovému kolegovi Marcusovi Ericssonovi. Švéd, jehož manažerem je vítěz Indy500 Kenny Brack, havaroval na cílové rovince a poškodil vůz natolik, že nemohl odpoledne jet. V boji o relativně důležité postavení jedničky ve stáji Super Nova tedy má 19letý Čech zatím navrch.
Třetí den poslalo sportovní vedení GP2 vozy na nejpomalejší verzi dráhy. I tento typ okruhu nestavěl Krále před větší problém (‚Vlastně neexistuje typ závodního okruhu, který by mi neseděl – dovedu se přispůsobit každé trati"). Dopoledne ujel jen 26 kol, což stačilo na střed pole a odpoledne se s téměř dvojnásobným počtem kol vyšvihl zase do sfér, ve kterých by se rád pohyboval i během sezony – na šesté místo. Nejrychlejší byl opět Pastor Maldonado, který se tímto testem dostal do role jednoho z největších favoritů sezony.
"Mé realistické cíle pro sezonu 2010? Chtěl bych pravidelně jezdit pro body. No a když pomyslíme na skutečnost, že se v neděli startuje v opačném výsledku sobotního závodu a že je pole opravdu vyrovnané, tak je možná možné i víc," těší se Josef na začátek sezony v rámci květnové GP Španělska.
Na poslední test v Montmelu za dva týdny a na novou sezonu se ovšem těší i jeho 23 konkurentů. Všichni mají stejný cíl: kokpit F1. Ku splnění tohoto cíle má Josef před sebou ještě dlouhou cestu – její nasměrování ale bezesporu sedí.
VýsledkyČasy, úterý dopoledne: Časy, úterý odpoledne: Časy, středa dopoledne: Časy, čtvrtek dopoledne: Časy, čtvrtek odpoledne: |