Sebastien Loeb (vpravo) slaví společně s Danielem Elenou titul mistra světa 2009

Sebastien Loeb (vpravo) slaví společně s Danielem Elenou titul mistra světa 2009 | foto: AP

Šestý titul byl můj nejtěžší, přiznal rallyový král Loeb

  • 2
Cardiff (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Mezi novináře přišel s červeným šátkem na hlavě, na němž dominovala číslice 6. Ještě výraznější bylo aroma šampaňského, které jej obklopovalo. Ale nelze se divit, že první chvíle po zisku dalšího titulu mistra světa v rallye si Sébastien Loeb užil. Vždyť vyhrál už pošesté v řadě.

"Ale tak těžké to nikdy nebylo,‘ upozornil Loeb, který už 6. listopadu přijede do Česka.

Proč považujete titul za nejtěžší?
Protože poprvé jsem přijel na poslední závod sezony a bojoval o titul. Je to něco jiného, než když ho můžete získat tři závody před koncem. Tato rallye rozhodovala o všem, byl jsem pod velkým tlakem.

Zvládl jste to úžasně. Rozhodující náskok jste si vytvořil během dvou testů druhé etapy, v nichž jste svému rivalu Hirvonenovi odskočil o 22,1 vteřiny. Jak jste to dokázal?
Byl jsem naštvaný, že mě Mikko na předchozí zkoušce porazil a náskok stáhl. Věděl jsem, že když nezareaguju, můžu celý závod ztratit. Začal jsem rychle, našel dobrou přilnavost, test mi vyhovoval. Když jsem na mezičase zjistil, že mám náskok, snažil jsem se ho ještě zvýšit.

Jste už šestinásobný šampion. Jak se cítíte?
Jsem moc šťastný. Během sezony jsem měl dobré i špatné chvíle. Začal jsem pěti výhrami, ale pak přišlo mizerné období a já chyboval. Poslední závod byl moc těžký, jelo se v extrémních podmínkách. Ale zvládli jsme to.

Sezonu jste si měl zpříjemnit startem v závodu formule 1 v Abú Zabí, jenže jste nedostal superlicenci. Zklamalo vás to?
Ne. Bylo by příjemné zkusit si závod formule 1, protože jsem ho nikdy nejel. Ale nikdy to nebyla má priorita. Tou je rallye.

Je zima a stěrače nestíhají. Tohle byla pravá Britská rallye


I když pohled na oblohu naznačuje, že pršet nebude, buďte si jistí, že déšť přijde. To by totiž nebyla pravá Britská rallye, kdyby závodníci nepoužili stěrače.

Ve velšských lesích, které hostily poslední díl mistrovství světa, často prší tak hustě, že nestíhají odvádět vodu z čelního skla. K tomu přidejte silný boční vítr s mlhou a máte dokonalou představu, v jakých podmínkách se rozhodovalo o titulu.

Sebastien Loeb, Citroën

Místní diváci jsou na podobné počasí zvyklí, u tratí je jich dost a dost. Vůbec jim nevadí, že před deštěm a větrem není úniku.

Závodníci jsou na tom mnohem líp, chrání je auto. Ale ani pro ně není britské počasí příjemné. A dokonce je to méně bezpečné, než byste čekali.

Pro trať plnou bláta si totiž nemůžou vybrat a upravit pneumatiky podle svých představ. Na šotolině všichni musí použít stejný typ, k dispozici mají 36 kusů na závod.

"Podle pravidel FIA nemůžeme pneumatiky nařezat, aby lépe zvládaly vodu, ani zahřívat, aby na cestě lépe seděly. Na blátě to pak dost klouže," popisuje George Black, který má na starosti pneumatiky v továrním týmu Ford.

Volba správného obutí bývala v podmínkách typu Walesu klíčovou součástí rallye. Jezdci i technici do poslední chvíle čekali na předpověď počasí a podle toho vybírali optimální typ. Tyhle rošády jsou minulostí.

"Dřív to bylo zajímavější, protože každý tým měl víc možností, jak závod rozhodnout," vzpomíná Black, považovaný za jednoho z největších znalců v oboru. "Ale nedá se nic dělat, podmínky jsou pro všechny stejné."

Téměř všichni jezdci ze špičky se vypořádali s náročnými podmínkami v pohodě – bez defektů i bez vážnějších havárií. Přitom nikdo neubral plyn, pokud to opravdu nebylo nutné. "V každé druhé zatáčce jste mohli vyletět a skončit v příkopu," popsala jednička Fordu Mikko Hirvonen. "Ale to je tady normální."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž