Jako za starých časů byl v cíli dřív než většina ostatních. Jenže tentokrát ne jako vítěz. A už vůbec ne ve svém autě. Michael Schumacher musel nedělní závod formule 1 v Malajsii kvůli uvolněné matici na levém kole vzdát už po devíti kolech. A do cíle tak dojet jen jako spolujezdec na mopedu pořadatelů.
Přesto tvrdil: "Nemá smysl být naštvaný, tohle je součást hry zvané F1." Možná je opravdu nad věcí. Ale spíš věřte, že uvnitř dusí velké naštvání. Jeho comeback zatím není nikterak zázračný, v Bahrajnu skončil šestý, v Austrálii desátý, teď nedojel.
Výsledky a zpravodajství z Velké ceny Malajsie zde |
Celkově drží desátou příčku a na vedoucího Massu z Ferrari ztrácí 30 bodů. "Nesnil jsem o tom, že se po třech letech vrátím a všem nakopu zadek. Nejsem kouzelník a potřebuju čas." Je fér přiznat, že opravdu jen kouzelník by v současné F1 dokázal po tříletém návratu hned vítězit. Motosport ovlivňuje hodně vnějších aspektů a nezáleží jen na genialitě pilota.
"Když se po třech letech bude vracet fotbalista do Premier League, tak si maximálně bude muset přivyknout na nový míč a trochu jiné kopačky. Jinak záleží jen na něm, jakou fyzičku bude mít a do jaké formy se dostane," říká jezdec Josef Král, který závodí v sérii GP2 a s piloty F1 se pravidelně potkává. "Schumacher má možná nejlepší fyzičku ze všech, je to stroj, a stejně to nestačí."
Ptáte se proč? Tak nejdřív zmínka k Schumacherově fyzičce. Byť si 41letý Němec už pět let barví vlasy a je v šampionátu nejstarší, jeho dokonalá kondice je pověstná. Je perfekcionista, takže když potřebuje posílit levé rameno, klidně si nechá kvůli tomu sestrojit speciální stroj.
"Michael je v podobné formě, jako když mu bylo dvacet. A já si dovedu představit, že bude v F1 závodit i v padesáti. V čem by ztratil na reflexech, to kompenzuje zkušenostmi," tvrdí lékař Steve Olvey.
Sportovní šéf Mercedesu, za který Schumacher jezdí, Norbert Haug přidává: "Mohl by se válet na gauči a tvrdit, že je nejlepší. Ale on chce zase závodit. A já vím, že nic ze svého umění neztratil. Má stále tentýž zápal."
Přesto nevítězí a asi hned tak v této sezoně nebude. Schumacherův problém tkví právě v té tříleté pauze, během níž se vůz F1 diametrálně změnil. A zatímco jeho soupeři včetně týmového parťáka Rosberga, s nímž sedminásobný šampion pravidelně prohrává, měli s auty i jejich vývojem dennodenní kontakt, Schumachera se tyto postupné kroky netýkaly. A to je znát.
Jiný je jezdecký styl. Jinak se brzdí i vyjíždí ze zatáček. Zkrátka jako by si geniální IT technik po tříleté dovolené zase sedl k počítači. I on narazí. "Navíc mladíci jako Hamilton, Vettel či Rosberg se naučili s auty dokonale pracovat. Umějí měnit jejich nastavení, připravit se dokonale na kvalifikaci. Tedy přesně to, v čem byl Schumacher tak výjimečný," říká Král. Však i sám Schumacher považuje za hlavního favorita krajana Vettela z Red Bullu, vítěze nedělního závodu.
Navíc je třeba přiznat: Mercedes je letos v rychlosti až za Red Bullem, Ferrari a McLarenem. Těžko se s ním předjíždí. Koneckonců to přiznal i sám Schumacher před týdnem po závodě v Austrálii. "Michael potřebuje silné auto, a to v prvních závodech neměl," tvrdí i vedoucí muž šampionátu Felipe Massa.
Schumacher časem zrychlí. Jenže k titulu ho to nedovede. Letos bude rád za stupně vítězů. Jeho trůn patří jiným.