Kimi Raikkonen  v obležení mechaniků při Velké ceně Japonska

Kimi Raikkonen v obležení mechaniků při Velké ceně Japonska | foto: Reuters

Revoluční návrh ve formuli: body za nejrychlejší pitstop

  • 36
Zastávky v boxech ve formuli 1 často rozhodují závod. Už od příštího roku možná budou rozhodovat i celé mistrovství! Asociace formulových týmů FOTA totiž přichází s revolučním návrhem, aby se od roku 2010 dával za nejrychlejší pitstop v závodě jezdci bod navíc.

"Náš sport musí být vzrušující a nepředvídatelný na trati i mimo ni," říká o nápadu Flavio Briatore, šéf stáje Renault.

Je to však jen jeden z nápadů, který má v nejbližších letech oživit F1.

Na čtvrteční schůzce v Ženevě se zástupci týmů shodli i na novém bodování šampionátu. A ten by mohl platit už od letoška. Vítěz Velké ceny by dostal dvanáct proti dnešním deseti bodům. Druhý v pořadí devět (nyní osm) a třetí sedm (šest).

Nápad se líbí i šéfovi F1

"Z průzkumu mezi lidmi jsme se dozvěděli, že fanoušci chtějí větší odměnu pro vítěze, tak aby měl snahu předjíždět. Na druhou stranu, pokud by rozdíly mezi bodovanými místy byly příliš velké, mohlo by být o mistrovství rozhodnuto zbytečně brzy," míní Martin Whitmarsh, nový šéf McLarenu.

Jen pro zajímavost: pokud by tento bodovací systém platil už loni, mistrem světa by byl Felipe Massa, nikoli Lewis Hamilton.

Přesto o novém bodování ještě není rozhodnuto. Návrh formulových týmů musí 14. března schválit Mezinárodní automobilová federace FIA. Dá se však předpokládat, že bude pro změnu. Vždyť nápad se líbí i bossu F1 Bernie Ecclestonovi, jenž ještě před pár týdny chtěl třem nejlepším pilotům v závodě udělovat medaile.  A mistrem světa by byl ten, kdo by získal nejvíc zlatých.

"Návrh týmů se podobá tomu mému. Všichni snad chceme, aby byl mistrem ten, kdo vyhraje nejvíc závodů. A ne ten, kdo byl nejčastěji druhý."  Ovšem bodování není jedinou věcí, kterou chce F1 rychle změnit. Už od prvního letošního závodu, který se jede 29. března v Melbourne, se chce otevřít divákům.

Tak třeba před startem Velké ceny se fanoušci dozvědí, kolik paliva má každý jezdec ve svém autě.

Týmy zase budou mít tiskové mluvčí, kteří by mohli v průběhu závodu objasňovat strategii.

A v neposlední řadě by jezdci měli během závodního víkendu mnohem častěji chodit mezi fanoušky, například na autogramiády. "F1 byla pro obyčejné lidi dlouho nedosažitelná a dostala nálepku luxusního zboží, na čemž si postavila image.

Stala se však sterilní. Nešla s trendy a nenabízela věci, na kterých by se fanoušci mohli podílet, které by se staly interaktivní. Teď přišla doba to změnit," říká český komentátor F1 Pavel Turek.

I proto se týmy ve svém prohlášení zavázaly, že chtějí dění mnohem více zatraktivnit na internetových stránkách. Snad nezůstane jen u slov.

Změny ve formuli 1


Co navrhují týmy

Vítěz by dostal dvanáct bodů místo dosavadních deseti, o bod víc, než by dnes bral i druhý a třetí.

Od roku 2010 by se body mohly dávat i za nejrychlejší zastávku v boxech.

Zveřejnění množství paliva před startem.

Zkrácení závodu na 250 kilometrů nebo maximálně hodinu a čtyřicet minut.

Dát k dispozici tiskové mluvčí během závodu.

Během závodního víkendu uvolnit jezdce na autogramiády. Návrhy musí schválit 14. března Mezinárodní automobilová federace.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž