"Bože, ať prší! Déšť, déšť!" Modlil se Hamilton z McLarenu koncem Velké ceny Belgie, kdy sledoval rudé křídlo vozu vedoucího Räikkönena. A dvě kola před cílem byl vyslyšen - po napínavé kličkované urval cenné vítězství.
Ale jen na chvíli, po dvě a půl hodiny dlouhém jednání vydali komisaři FIA konstroverzní prohlášení, které připravilo Hamiltona o tvrdě vybojované vítězství. Z deseti bodů měl rázem šest, protože po přičtění 25 vteřin k jeho výslednému času se před něj posunul i Heidfeld z BMW-Sauberu.
Podle vedení závodu si britský pilot v souboji s Räikkönenem zkrátil zatáčku, získal tím nedovolenou výhodu, a proto měl být potrestán průjezdem boxovou uličkou. Protože však trest padl po skončení závodu, bylo k jeho výslednému času přičteno 25 vteřin.
Hamilton se sice jednou posunul před Räikkönena díky projetí mimo trať, ale vzápětí ho pustil zpět do vedení. Až chvilku poté se definitivně posunul na první místo. Prohlášení závodních komisařů Deschauxe, Thatthiho a Basquelaineho by potřebovalo obšírnější vysvětlení, jinak bude nadále postrádat logiku.
Tým Vodafone McLaren-Mercedes se vzápětí proti potrestání svého jezdce odvolal.
Po přitažlivé předjížděné úvodních kol mohly prořídlé ochozy v belgickém Spa-Francorchamps sledovat letos nijak nezvyklé kroužení. Tmavá mračna nad okruhem stále vodu nepouštěla. Räikkönen s Ferrari držel vedení, do kterého se prodral dvěma předjížděcími manévry chvíli po startu, více než čtyřicet kol.
Chyběly dva okruhy do cíle, když se náhle na dráze objevila voda. A dvě kola jsou ve Spa 14 kilometrů. Více mokro bylo sice jen v zadní části okruhu, ale i to stačilo, aby se začalo závodit. Hamilton se vrhl na prvního Räikkönnena, neodradil ho první nepovedený pokus, kdy vylétl z dráhy do únikové zóny a po frenetickém kličkování proklouzl do čela.
Finský mistr světa mu předjetí oplatil, ale v zápětí opět ztratil. Pokus o další kontr byl pro něho tragédií - rozmlátil auto o pneumatikovou bariéru a z deseti bodů byla rázem nula - s pneumatikami do sucha je monopost formule 1 na vodě téměř neovladatelný. Fin ztrácí už 19 bodů na Hamiltona a obhajoba jeho titulu se pomalu posouvá do oblasti teorie.
Po závodu ve Spa, kde v minulosti třikrát vyhrál, se dokonce propadl na čtvrtou pozici v mistrovství světa za Poláka Kubicu, který dokončil šestý.
Felipe Massa s druhým Ferrari ztrácel poslední kolo každým metrem, přesto se mu podařilo doklouzat na druhém místě. Měl štěstí, třetí v cíli Heidfeld stihl přezout na gumy do mokra a na Massu najel v posledním kole přes čtyřicet vteřin. Při průjezdu kolem šachovnicového praporu mu chybělo devět. V cíli zářil - s druhým místem byl spokojen. A to ještě netušil, že vyhraje...
Závěrečný průnik německého jezdce BMW-Sauberu připravil o stupně vítězů Fernanda Alonsa, který dokončil čtvrtý. Vettela a Kubicu ale předjel až na cílové čáře - mezi všemi třemi nebylo ani půl vteřiny.
Sedmý Bourdais mohl být po průběhu závodu zklamán, protože dlouho jezdil pátý. Závěrečný déšť ho však srazil na dva body. Ale s Vettelovými čtyřmi určitě nebudou v Toro Rosso po Belgii nespokojeni. I tento výkon je vysoko nad plán.
Osmým místem bodoval díky Webberovi Red Bull.
Další závod se jede už za týden, piloti formule 1 se utkají na tradičním okruhu v Monze při Velké ceně Itálie.
Ferrari - vítězství díky trestu pro Hamiltona
Start na mokru zvládl Massa bez problémů, ale Räikkönen skvěle. Mistr světa se zavěsil těsně za týmového kolegu a ještě v prvním kole ho těsným manévrem na rovince Kemmel odsunul z druhého místa. Vydal se stíhat vedoucího Hamiltona.
A ve druhém kole to přišlo. Kimi Räikkönen využil široké dráhy ve Spa a přeskočil překvapeného lídra. Mokrá dráha s nízkou přilnavostí mu seděla nejlépe ze všech. K jeho smůle ale asfalt rychle osychal. Brit s McLarenem se ho vytrvale držel a dokonce začal zajíždět nejrychlejší kola.
První zastávky v boxech pořadí neměnily, jen Räikkönen díky návratu na prázdnou dráhu navýšil vedení. Massa si držel za druhým Hamiltonem uctivý odstup a první, ani druhé dotankování na tom nic nezměnilo. Jakoby se Brazilec smířil se třetím místem.
Ani vedoucí Räikkönen neměl posledních dvacet kol nijak pohodlných, jeho pronásledovatel ve žluté přilbě byl rychlejší a krok po kroku se blížil k jeho zadnímu křídlu. Když začalo dvě kola před cílem pršet, byl už těsně za ním. A rychlejší byl i na mokru.
První pokus nevyšel - před Räikkönenem se vynořil z únikové zóny a musel Fina pustit zpět do vedení, ale jakmile bylo jeho přední křídlo za zadním Ferrari, zaútočil znovu. Pár trhnutí volantem a byl definitivně první.
Räikkönen se nemínil vzdát, ale snahu přehnal. Předek auta byl po nárazu do bariéry tak zničen, že nemohl pokračovat.
Massa za ním zvolil strategii hlavně dojet. Pomalinku se doploužil na druhém místě. Vzhledem k průběhu závodu mohl mít radost, ale pokolikáté v sezoně už Ferrari nedokázalo dostat obě auta do cíle?
S pomocí Mezinárodní automobilové federace FIA ale i jedno auto Ferrari na trati dokázalo zvítězit. Otázka zůstává stejná - pokolikáté už?
McLaren - Hamiltonovi pomohlo počasí
Lewis Hamilton potřeboval povedený start, jestli měl udržet vedení získané v kvalifikaci. A povedlo se, Massu udržel za sebou. Jenže zezadu přilétl Kimi Räikkönen, stačil mu jeden pokus o předjetí a McLaren přišel o první místo.
Parťák Hamiltona Kovalainen prožil další smolný závod, po pokaženém startu vypadl z desítky nejlepších, ale dravě postupoval vpřed. Heidfelda i kubicu nechal za sebou a útočil na sedmého Webbera. Byl o téměř vteřinu a půl na kolo rychlejší, a tak to zkusil o něco dříve, než měl. V pravotočivé zatáčce nabral předkem auta Australanův Red Bull a poslal ho do hodin.
Oba ztratili nějaký čas, ale v závodě pokračovali. Jenže komisařům závodu se nelíbilo, že Kovalainen chtěl předjíždět. Snažil se závodit, a to mu měli za zlé. Za nepovedený předjížděcí manévr byl potrestán průjezdem boxy. Musel do dlouhé pit lane jen jedno kolo po plánované zastávce v boxech a spadl na patnácté místo. Ve 14. kole začínal znovu závodit. Jenže na body to už nestačilo.
Hamilton stíhal Räikkönena v těsném závěsu až do prvního dotankování, z něj se vrátil těsně za týmovým kolegou Kovalainenem a hlavně Polákem Kubicou. V závěsu ztratil přibližně čtyři vteřiny. Když se Räikkönen ve 12. kole vrátil od mechaniků, měl na první pozici už slušný náskok. Rozdíl kolem pěti vteřin si drželi až do druhého zastavení.
Na poslední sadě pneumatik byl Brit rychlejší, ale kdyby nepřišel déšť, těžko by postoupil na první místo. Jenže na vodě měl nad Räikkönenem navrch a po nejpohlednějším souboji o vítězství v sezoně se plným právem radoval z pátého letošního triumfu.
Dvě a půl hodiny po závodě ho ale radost přešla. FIA ho trestem srazila na třetí příčku. V závodě byli minimálně kontroverzně potrestáni oba jezdci Mclarenu. FIA se v oficiálních vyjádřeních ohání sportovními pravidly a paragrafy, ale spíše to vypadá, že její penalizace směřují k neustálému snižování bodových rozdílů mezi nejlepšími jezdci, což v posledních dvou letech jinými slovy znamená pomoc týmu Ferrari.
BMW-Sauber - na plný plyn i na mokru
Páté a osmé místo v kvalifikaci bylo trochu nad plán a to v německo-švýcarské stáji netušili, že v neděli to bude ještě o pár míst lepší. A v roli tahouna týmu tentokrát zastoupil Kubicu letos tolikrát nevýrazný Heidfeld.
Po startu z pátého místa sice nezvládl začátek a nebylo o něm celý závod slyšet, ale díky předvídavému strategickému rozhodnutí mohl vedle vítěze poskakovat na stupních vítězů.
Dvě kola před cílem zabočil do boxů a nazul pneumaziky do mokra. Jako první z celého startovního pole. Pak už jen dotlačil plyn na podlahu a svištěl kolem všech soupeřů, kteří se po asfaltu s gumami na suché podmínky motali jako v dětských autíčkách.
Heidfeld byl mezi šesti jezdci, kteří dostali ve 42. kole pneumatiky s hrubým vzorkem a naložil s nimi nejlépe ze všech. Šest bodů mu bylo odměnou. Po potrestání Hamiltona dokonce osm.
Kubica se podobně zariskovat neodvážil a rozhodl se držet bodovanou pozici. Šesté místo nebylo vzhledem k podmínkám tak špatné. Na posun na celkové třetí místo stačilo.
Renault - závěrečný risk
Renault bez Fernanda Alonsa nic neznamená. Nespolehlivý Piquet rozbil monopost o bariéru z pneumatik už ve 13. kole a jízdu svého zkušenějšího týmového kolegy mohl sledovat jen na obrazovce v boxech. Sice se ještě pokoušel rozjet po nárazu monopost, ale s polámaným zavěšením to nešlo.
Alonso po šestém místě v kvalifikaci pozici hned po startu vylepšil. Na trojici nejlepších před sebou neměl, ale všichni ostatní jezdci na něj ztráceli. Zastávky v boxech se povedly a zdálo se, že si jednička Renaultu pohodlně dokrouží pro zasloužených pět bodů.
Ale tak snadné to nebylo. V závěrečném dešti tým zaváhal, když nechal Alonsa na trati s pneumatikami do sucha, zatímco soupeři za ním přezouvali dvě kola před cílem na mokré gumy.
Renault okamžitě poznal, že chyboval - jejich hvězdě hrozilo, že dokonce spadně z bodů. Ale přezout kolo před cíle a ztratit tím skoro půl minuty? Muselo se to povést.
Alonso ve finálovém kole stíhal jezdce, kteří se mezitím dostali před něj - povedlo se mu to za pět minut dvanáct, přesněji pár metrů před cílem. Vettela a Kubicu předjel až za poslední zatáčkou.
Alonsovi se ve Spa-Francorchamps dařilo od prvních tréninků, druhý páteční dokonce vyhrál a po čase upozornil, že ve formuli 1 exituje také francouzský tým.
Toro Rosso - body i na vodě
Jestli někdo čekal, že výborné časy z tréninků a umístění v první desítce kvalifikace nedokáže Toro Rosso přetvořit v body, hluboce se mýlil. Šest bodů v jednom závodě formule 1 je pro zákaznický tým s rozpočtem do sto tisíc ročně výsledek z říše snů.
Bourdais výborně vyrazil z devátého místa na startu a usadil se za Alonsem na pátém místě. A na něm by také projel cílem, jenže závěrečný déšť udělal B-týmu Red Bullu čáru přes rozpočet.
Ani Vettel, ani Bourdais nedostali gumy do mokra. Sice dokázali udržet auto na vodě až do cíle i s tvrdší směsí, ale Francouz spadl na sedmé místo. Naopak Vettel se radoval z páté příčky. V celkovém pořadí soutěže týmů už Toro Rosso předstihlo Hondu a je na úrovni týmu Williams.
Konečné pořadí Velké ceny Belgie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:22:59,394 |
2. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +9,383 |
3. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +10,539 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +14,478 |
5. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +14,576 |
6. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +15,037 |
7. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +16,735 |
8. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +42,776 |
9. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1:07,045 |
10. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
11. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
12. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
13. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
14. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1 kolo |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1 kolo |
16. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
17. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1 kolo |
18. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +2 kola |
19. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +23 kol |
20. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +31 kol |
Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:47,930
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 76 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 74 |
3 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 58 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 57 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 49 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 43 |
7 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 26 |
8 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 23 |
9 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 19 |
10 | Timo Glock | Německo | Toyota | 15 |
11 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 13 |
12 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 13 |
13 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
14 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 9 |
15 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 8 |
16 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 4 |
18 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 131 |
2 | McLaren | Velká Británie | 119 |
3 | BMW Sauber | Německo | 107 |
4 | Toyota | Japonsko | 41 |
5 | Renault | Francie | 36 |
6 | Red Bull | Rakousko | 25 |
7 | Williams | Velká Británie | 17 |
8 | Toro Rosso | Itálie | 17 |
9 | Honda | Japonsko | 14 |