Za 78 let se toho změnilo málo. Charakter okruhu přetvořil jen významně prodloužený tunel, několikrát zpevněná přístavní hráz a kvalitnější povrch silnic. Obrázky, kdy hrdinové předválečných tratí mizeli v Monaku v prachu pod mostem s projíždějícím vlakem, jsou už jen nostalgickou vzpomínkou.
Změny ale neubraly okruhu na atraktivitě. Naopak. Nováčci v malém knížectví často jen šokovaně přihlížejí, jak se moderní formule 1 s technologiemi z vývojových laboratoří NASA perou s úzkým profilem 3340 metrů dlouhého okruhu. Jak se je jejich piloti snaží napasovat na milimetry přesně do prudkých zatáček.
Účinnost aerodynamiky je v Monte Carlu vším - čím větší přítlak, tím větší přilnavost pneumatik a tím hladší průjezd zatáčkami. Kvůli rychlosti přesahující v posledních letech i 300 km/h je zde změna pořadí podmíněna chybou pilota vpředu nebo zastávkou v boxech.
Předjížděcí hody Stirlinga Mosse nebo Grahama Hilla ze šedesátých let se budou stěží někdy opakovat.
Přesto zůstává Monako místem, jehož návštěvu si nadmíru cení všichni zúčastnění. Od závodníků samotných přes činovníky Grand Prix po samotné diváky.
Nejde jen o to, že nikde jinde při formuli 1 se kolem vás nepotuluje takové množství celebrit, jsou to hlavně slunné svahy přímořské riviéry, atmosféra nasáklá historií a vzduch vibrující kvičením motorů o 19 tisících otáčkách za minutu, který lze na moderních okruzích odstřihnutých od civilizace stěží poslouchat při šálku kávy v jedné ze stinných kaváren.
Pro jezdce je triumf výjimečný nejen kvůli jedinečné ceremonii na schodech potažených rudým kobercem, ale zejména proto, že zde vítězí jen nezpochybnitelní mistři volantu.
Se šesti prvními místy zde stále historické tabulce vévodí Brazilec Senna, těsně za ním jsou s pěti Graham Hill z Velké Británie a Michael Schumacher, který ale například v letech 2002 a 2004 přenechal vítězství soupeřům s mnohem slabšími stroji.
Monacké knížectví Počet obyvatel: 32 tisíc Rozloha: 1,95 km2 Délka pobřeží: 4100 metrů Rozděleno na: 5 okrsků Průměrná roční teplota: 16,31 °C |
Řada mistrů světa vítěznou trofej z rukou monackého knížete nebo prince nikdy nepřevzala. Z posledních let jmenujme Jaqcuesa Villeneuva nebo Damona Hilla, kterým v letech 1996 a 1997 nebyla v úzkých uličkách výkonnostní převaha jejich williamsů nic platná, nebo mistra světa sezony 1992 Nigela Mansella.
Naopak jiným se zde dařilo, ačkoli na celkový triumf nikdy nedosáhli. Ze současného závodního pole je to zejména David Coulthard, který zde s McLarenem zvítězil dvakrát a minulý rok získal pro tým Red Bull premiérové stupně vítězů.
Letos není moc pravděpodobné, že by se skotský veterán dočkal třetího triumfu, ale není to ani nemožné. Křivolaké asfaltky slavného knížectví připravily už nejedno překvapení a drobná nehoda zde může pořadím zamíchat jako na žádném jiném okruhu. Až k cílovému praporu si nemůže být žádný jezdec ničím jistý. To je největší deviza Velké ceny Monaka.
Formule 1 v ulicích Monte Carla. |