Sebastien Loeb

Sebastien Loeb - Sebastien Loeb. | foto: AP, ČTK

Král rallye: Rád bych zkusil formuli 1

  • 14
Bostalsee, Německo - (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Je jako legendární piloti formule 1 Ayrton Senna nebo Jim Clark, prohlásil o něm bývalý mistr světa v rallye Ari Vatanen. Rallyový Schumacher, píše se na oficiálních stránkách šampionátu. Tak se ve světě mluví o dvojnásobném mistru světa Sébastienu Loebovi.

Nezadržitelně míří za třetím titulem za sebou. Francouzský jezdec je doslova strojem na rekordy.

O víkendu v Německu oslavil triumf číslo 26. V žebříčku vítězství se už posunul na první místo. Zatím se o něj dělí s Carlosem Sainzem. Ovšem legendární Španěl potřeboval 15 let, zatímco rodákovi z Alsaska stačilo pouhých pět let.

"Carlos patří mezi největší jména v rallye a je úžasné, že jsem ho vyrovnal," řekl Loeb v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES.

Jak těžké pro vás bylo vybojovat rekordní vítězství v Německu?
Hodně jsme vydělali na tom, že v proměnlivém počasí první etapy jsme nasadili správné gumy. Získali jsme náskok a pak už jen stačilo ho udržovat.

V Německu se o světové body jelo popáté a vy jste popáté všechny porazil a vytvořil další rekord. Je to vaše nejoblíbenější soutěž?
Je nejblíž od mého rodného kraje, ale nemůžu říct, že je moje nejoblíbenější. Je dost těžká, protože se tu často mění podmínky.

Na kolik triumfů v mistrovství světa byste mohl dosáhnout? Je ve vašich silách 40 nebo 50 výher?
Nemám žádný konkrétní cíl. Vždycky chci vyhrát. Ani moc dopředu neplánuju, všechno se může změnit během chvilky. Například Petter Solberg vyhrál v roce 2004 hodně rallye, ale teď se mu nedaří. Uvidíme až na konci kariéry, kolik výher budu mít.

Sébastien Loeb

Narozen 26. února 1974 v alsaském Hagenau. Nyní žije ve švýcarském Rolle s manželkou Severine.

Jezdec týmu Kronas Total Citroën, spolujezdec Daniel Elena.

Mistr světa v rallye 2004 a 2005, juniorský mistr světa 2001 (vždy s citroënem).

Vítěz 26 soutěží MS (o první místo se dělí s Carlosem Sainzem).

V sezoně 2005 vyhrál 10 soutěží, z toho 6 v řadě (předtím byl rekord 6 výher celkem a 4 v řadě).

Vyhrál jednu rallye 5x v za sebou (Německo), což dosud nikdo nedokázal.

Začínal jako sportovní gymnasta, zajímá ho vše, co se týká motorů.

Na který ze svých úspěchů nejraději vzpomínáte?
Na ten první, i když ve statistikách chybí. V Monte Carlu 2002 jsem dostal spornou penalizaci dvě minuty a přišel o první místo. Ale nejhezčí vzpomínky mám na Korsiku 2004. Dojel jsem sice druhý, ale stačilo to na první titul mistra světa.

A který triumf byl nejtěžší?
Bylo to zrovna tady v Německu, v roce 2003. Marcuse Grönholma jsem porazil o necelé čtyři vteřiny.

Jak výhry oslavujete?
Záleží na situaci. Někdy nijak, někdy si sedneme s přáteli do restaurace.

Hravě překonáváte všemožné rekordy, jako by to nebyl žádný problém. Co považuje za svou hlavní výhodu?
Myslím, že pro závodění v rallye je nejdůležitější sehranost s autem. Musíte v něm být spokojený.

V minulých sezonách jste jezdil za tovární tým Citröen, letos reprezentujete soukromou stáj Kronos. Je mezi nimi velký rozdíl?
Ne. Dělám to samé jako předtím, nadále testuju pro Citröen. Jediný rozdíl spočívá v tom, že na závodech není Frequelin (šéf sportovního oddělení Citröenu – pozn. aut.), jsou tam jiní mechanici a inženýři.

Léto jste si zpestřil startem doma ve Francii, kde vás navigovala vaše žena. Jaké to bylo?
Jeli jsme spolu jako předjezdci už několikrát, teď to bylo prvně s vozem WRC. Doufám, že to pro ni bylo něco mimořádného. Strávili jsme hezký víkend a viděli spoustu přátel. Navíc jí to šlo.

Takže váš tradiční spolujezdec Daniel Elena se musí obávat o práci?
Ne, to ne. Moje žena to dělá jen pro zábavu. Stejně bych s ní nechtěl závodit v mistrovství světa. Spolujezdec nečte jen poznámky, stará se o spoustu jiných věcí. I když jsem si jistý, že Severine by to zvládla.

Taky jste uspěl v Le Mans. Jak se lišilo okruhové závodění od rallye?
Stejné je jen to, že řídíte. Všechno ostatní se liší. Jedete jinak, hodně využíváte aerodynamiku, auto skvěle sedí. Je úchvatné, když předjíždíte soupeře. Proto se mi to líbí.

A co jízda v noci?
Není to problém, v rallye jsem byl v noci vždycky dobrý. Na okruzích je to jednodušší, protože všechny zatáčky jsou stejné. Vidíte toho sice míň než ve dne, ale víte, co máte dělat. V rallye neznáte cestu, tam je to mnohem těžší.

Od Le Mans je jen krůček do formule 1. Láká vás i tato disciplína?
Rád bych ji někdy zkusil, snad to vyjde.

Vzhledem k vašim rekordům vás přirovnávají k Michaelu Schumacherovi.
Je hezké slyšet taková slova. Michal Schumacher je nejlepším jezdcem formule 1, a přestože už je starší, pořád jezdí velice rychle. Jsem rád, že mě srovnávají zrovna s ním.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž