Po relativně slibných testech, dobrém začátku sezony a senzačním druhém místě v Monaku však následoval krutý úpadek.
V Budapešti shrnula česká naděje průběh sezony, svou pozici v seriálu GP2 a svěřila se o svých vyhlídkách na závěr roku po srpnové letní pauze.
Kdyby vám někdo v zimě prozradil, kde se ze sportovního hlediska budete v srpnu nacházet, byl by jste spokojen?
Řekl bych to takto: byl bych dnes rád, kdybychom teď byli tam, kde jsme byli začátkem sezony. To nám to ještě jelo.
Tým Arden je jedním z nejzkušenějších v poli. Jak se mohlo stát, že jste nebyli pravidelnými uchazeči o bodovaná místa?
Chtěl bych jasně vyzdvihnout, že si s techniky Ardenu rozumím výborně. V naší spolupráci jistě problém nevězí. Začátek roku hodnotím pozitivně. V Turecku jsem bodoval a Monako bylo zatím vrcholem roku. Dokázal jsem tam relativně lehce udržet za sebou i Grosjeana – a to letos znamená hodně. Pak ovšem přišla Valencie, kde jsem vše pokazil vlastní vinou. Asi jsem tam chtěl body až moc...
Následující podniky v Anglii a Německu byly pravým opakem Monaka.
Ano. Ani nevím, jak to přesně popsat. Nastavení vozu se mi podařilo najít vždy příliš pozdě a to, co jsem považoval ta optimum, bylo pomalé. Skutečně se to dá popsat tak, že mi jednoduše chyběla rychlost.
Někteří jezdci si stěžují na rozdíly ve výkonnosti motorů, bylo to v tom?
Je pravda, že si někdy také myslím, že jsou některé mašiny trošku lepší. Při některých příležitostech byli Grosjean s Bianchim o celou sekundu rychlejší než ostatní a to není normální. Motory si ale týmy před sezonou vylosovaly a po určitém počtu najetých kilometrů smíme jednou za sezonu zabudovat nový. V zásadě ale nevidím důvod našich těžkostí v tomto sektoru.
Pak je to tedy v tom, že se oba piloti Ardenu rozjíždějí do víkendu jaksi pomaleji, než špička?
Ano. GP2 je z velké části o zkušenostech. Romain Grosjean, který je letos jistě třídou sama o sobě, prostě sedne do auta a od prvního kola je nejrychlejší. On dovede s touto Dallarou-GP2 jet jako s autem F1. Zná auto, okruhy a i jeho zkušenosti z F1 mu umožňují hned najít ideální nastavení a nejrychlejší stopu tratě. Zde za ostatními pokulháváme. Začínáme zpravidla konzervativně a páteční ztrátu se nám během víkendu přinejlepším daří jen stáhnout – ale ne vyrovnat. A o výsledku v GP2 rozhoduje v jádru již páteční kvalifikace...
Je pro Vás tedy tento nový vůz pokladničkou plnou tajemství?
Ne, to v žádném případě. Také pneumatikám pirelli, na které si mnozí stěžují, rozumím dobře. V Silverstonu a až do neděle na Nürburgringu jsem našel nastavení, které mi sedělo a měl jsem pocit, že jsem konkurenceschopný. Když mi signalizovali mou pozici, tak jsem myslel, že si dělají legraci. Seděli jsme pak hodiny až do půlnoci nad daty a dlouho nemohli najít řešení. Mohu ale prozradit, že jsme od neděle na Nürburgringu na správné cestě. Jistě, i tam jsem před sebou honil pole a v televizi to nevypadalo dobře, auto ale bylo zase rychlé – to bylo vidět na časech na kolo.
V Budapešti se tento pozitivní trend projevil i ve výsledkových listinách.
Myslím, že jsme tam, kde jsme sezonu začali. Pneumatiky jsem si rozhodil lépe, než ostatní a mohl jsem i koncem závodu atakovat. Body zde byly zcela reálné. Jen být v kvalifikaci ještě o pár míst dále vpředu.
To jsou zase ty pomalé rozjezdy Ardenu... Je při tom další nevýhodou, mít tak nezkušeného týmového kolegu, jakým je nováček Jolyon Palmer?
Určitě. Jolyon se de facto ohledně nastavení vozu spoléhá výhradně na mne. Jeho přínos je opravdu minimální a Arden je jakási one-man-show. Přebírá set-up, který jsem vypracoval já a párkrát mu dokonce sedl lépe, než mě... Se zkušeným kolegou – třeba Grosjeanem (směje se Josef), by i mé výsledky vypadaly mnohem lépe. Podívejte se na Ericssona. Minulý rok jsem jej často porážel. Letos je mnohem dále, než já – a je to hlavně díky tomu, že má v týmu Sama Birda.
V jaké pozici vidíte Josefa Krále v tomhle "koncertu budoucích hvězd F1"?
Sebevědomí mi snad nechybí. Vím, že když mi to sedne, tak mohu s ostatními jezdit úplně vpředu. Musím prostě sbírat zkušenosti, aby to sedlo vždy, všude a hned – tak, jak to letos předvádí Grosjean. Myslím, že mám mezi ostatními dobrou pověst. Dokonce mám fandy i mezi techniky jiných týmů, u kterých jsem testoval. Drží mi palce a někdy nemohou pochopit, proč se mi nedaří.
Jak využijete následujících letních prázdnin GP2?
Bude to můj první týden volna od ledna! Sednu na kolo a budu jezdit po kopcích.
A vyhlídky na poslední čtyři závody roku?
Nálada v týmu je po Budapešti výborná. Víme, že jsme na správné cestě. Okruhy ve Spa a v Monze dobře znám, takže jdu do finálových podniků se zdviženou hlavou a reálnou nadějí na body!