Proč vlastně Italové, kteří jsou od letošní sezony exkluzivním dodavatelem pneumatik pro formuli 1, posílali do Barcelony novou směs, když v předchozích závodech byli piloti i týmy spokojeni?
Kvůli zatraktivnění podívané. Každý jezdec musí za závod použít dva druhy pneumatik - měkkou a tvrdou. A tvrdá se od měkké příliš nelišila. Nebyla ani výrazně pomalejší, ani nevydržela o moc déle. Jezdec na tvrdých pneumatikách dostal dvě, tři kola navíc. To bylo málo.
Padlo rozhodnutí, že Pirelli vyrobí pneumatiky, které vydrží déle a budou pomalejší. A tuto novou směs poprvé jezdci zkoušeli v pátečních trénincích ve Španělsku. A povětšinou se trápili.
"Nevím, proč vozili nový druh pneumatik," láteřil Hamilton. "Podle mého odhadu je o dvě a půl vteřiny na kolo pomalejší. Přilnavost je hrozná. Poté jsme přezuli na měkkou směs a auto hned jelo výborně, nedává mi to smysl."
Ale Pirelli splnilo přesně to, k čemu se zavázalo. Rozdíl mezi oběma typy pneumatik bude teď znatelný i pro diváky u televizních obrazovek, kteří navíc uvidí více předjíždění. Ať už pojede na tvrdých gumách Red Bull nebo McLaren, v té chvíli bude pro soupeře snadnou kořistí.
"Ta pneumatika je pomalá. A má menší přilnavost, to je pravda," říká šéf motorsportu pneumatikářské firmy Paul Hembery. "Ale musíte se podívat spíš na její pozitiva. Každý tým si s pneumatikou poradil jinak. Jsou tam obrovské rozdíly. A vydrží o deset až čtrnáct kol déle než měkká směs. Závodní strategie bude teď hodně zajímavá. Když se ohlédnete za Istanbulem, ani jste nepoznali, jestli někdo přezul na jinou směs."
Hambery poté připustil, že dvouvteřinový rozdíl na kolo mezi tvrdou a měkkou směsí je více, než očekával, přesto trvá na tom, že nové gumy jsou spíš přínosem, než průšvihem.
"Splnili jsme zadání a myslím, že ta myšlenka byla dobrá - přinést více napětí do závodů formule 1. O to by nám všem mělo jít především," dodal Hembery.