PŘIPRAVEN NA MRÁZ. Vůz Subaru Impreza WRX STi, s nímž Vojtěch Štajf a Petra...

PŘIPRAVEN NA MRÁZ. Vůz Subaru Impreza WRX STi, s nímž Vojtěch Štajf a Petra Řiháková pojedou finskou Arctic Rally. | foto: Vladimír Kuklík, iDNES.cz

Hřeby do ledu a vyhřívané boty. Štajf vyzkouší extrémní finskou rallye

  • 2
Monte Carlo a přímořské Alpy vyměnil za mrazivé Finsko, kde vládnou teploty hluboko pod nulou. Rallye v extrémních podmínkách se rozhodl zkusit český pilot Vojtěch Štajf se svým vozem Subaru. Arctic Lapland Rally přitom není pro cizince vůbec snadným závodem.

"Rozhodli jsme se pro závod, který ještě žádná česká posádka neabsolvovala. Je to pro výzva a také velká neznámá, protože u nás takovou trať nemůžeme nasimulovat," vysvětloval Štajf na tiskové konferenci Subaru Czech Rally Teamu před podnikem, který se uskuteční 26. až 28. ledna v laponském Rovaniemi.

Po dvou účastech na slavné Rallye Monte Carlo tak okusí radikální změnu. "Letos jsme se rozhodli Monte Carlo neabsolvovat, protože je už součástí mistrovství světa, takže pro náš soukromý tým by bylo finančně příliš náročné," uvedl Štajf.

A tak se svou navigátorkou Petrou Řihákovou a dalšími členy týmu vyráží na drsný sever. Ve městě, jež je údajně domovem Santy Clause, dosahují v této době teploty až minus čtyřicet stupňů. Pro rychle jedoucí auto se pochopitelně ještě snižuje - až k minus sedmdesáti.

Vítězové a piloti F1

Od roku 1966, kdy se finská Arctic Rally jela poprvé, vyhrál cizinec doposud jen dvakrát - v roce 2000 se to podařilo Švédovi Thomasi Rådströmovi a před dvěma lety Španělovi Danimu Sordovi. Zbylých čtyřiačtyřicet vítězů byli Finové.

Tradičního závodu se v minulosti zúčastnili také bývalí i současní piloti formule 1: nejlepšího umístění - deváté příčky - dosáhl JJ Lehto, Kimi Räikkönen byl třináctý a Mika Häkkinen skončil nejlépe devatenáctý.

Na závod ve znamení mrazu, sněhu a ledu je potřeba se pečlivě připravit. A to jak vůz Subaru Impreza WRX STi, tak jezdce. Kromě speciálních kapalin a dalších nutných úprav pro skandinávské klima se vůz obuje do pneumatik s hroty.

Vylepšenou obuv bude potřebovat ovšem i pilot.

"V klasických botách na rallye je mi zima i tady, jsou hodně tenké," říká Štajf, jenž bude mít ve Finsku pro tento účel boty vyhřívané pomocí baterií, které se připevní přímo na nohy a vydrží až dvě hodiny. "Proto nebudeme při pauzách jen servisovat auto, ale také měnit baterie do bot."

Na servis vozu dohlíží šéfmechanik Pavel Janoušek: "Jsem zvědavý, jestli bude všechno v pohodě fungovat, pokud tam skutečně budou extrémní mrazy. Konečné nastavení vozu ale provedeme až na místě," podotkl.

Jak vyplývá z vyřčených slov, český tým Subaru nemá v plánu dobývání stupně vítězů, ale především otestování svých schopností v téměř neznámém prostředí. "Budu spokojený s umístěním do dvacátého místa," prohlásil Štajf.

"Přece jen tam bude hodně místních jezdců, kteří mají s tamějšími podmínkami víc zkušeností. Hlavně bych nechtěl skončit hned první den," přeje si sedmatřicetiletý jezdec. "Arctic Rally pro nás nemá tolik význam ze sportovního hlediska, spíš si chceme ukázat, že dokážeme na takový závod nastavit auto."

Jeho o šestnáct let mladší spolujezdkyně Petra Řiháková přiznala, že navigování v “ledové zemi“ bude složité: "Orientovat se tam opravdu nebude lehké, protože to bude samý sníh a jen sem tam nějaký strom."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž