Susie Wolffová, manželka šéfa stáje Mercedes a bývalá testovací pilotka Williamsu, míní: „Měli bychom pokračovat v povzbuzování žen a ve vytváření příležitostí pro to, aby závodily na stejné úrovni jako muži.“ | foto: AP

Hledá se žena, která bude závodit ve formuli 1. Existuje ovšem?

  • 102
O titulu je víceméně rozhodnuto - už v neděli večer ho může v americkém Austinu definitivně získat Lewis Hamilton - a přece teď svět formule 1 žije jedním „kontroverzním“ tématem. Jde v něm o ženy. Nikoliv o ty spoře oděné, které vyhnalo vedení šampionátu ze startovních roštů, ale o ty za volantem.

Ono je to s nimi tak trochu jako s paní Columbovou. Leckdo tvrdí, že na světě rozhodně žije žena, která by na okruhu „přejela“ většinu z mužských soků, potíž je v tom, že ji zatím nikdo nikdy neviděl.

Ženy pojedou svůj formulový seriál, závodnice vybere i Coulthard

A tak se David Coulthard, někdejší pilot a v minulosti i lamač dívčích srdcí, rozhodl, že pro ženy uspořádá vlastní formulový seriál. „Momentálně je pro ženské závodnice strop někde na úrovni GP3 či F3. Příčinou, proč na špičce bojuje s muži tak málo žen, je v nedostatku příležitostí, ne v nedostatku schopností a talentu. Roli hrají i finance,“ uvedl Coulthard.

Šampionát nazval Sérií W. Místo v něm bude mít 18 až 20 žen a závodit budou v identických monopostech formule 3 Tatuus T-318 s turbomotorem o obsahu 1,8 litru. V prvním ročníku, který startuje na jaře, absolvují na šesti evropských okruzích - Brno mezi nimi není - půlhodinové závody. Oproti zvyklostem z motorsportu nemusí přinést žádné sponzorské peníze, na- opak je tu balík 1,5 milionu dolarů, který bude mezi pilotky rozdělen.

KOMENTÁŘ: Když z formule 1 zmizí krása kvůli korektnosti

KRÁSKY A ZVÍŘE. Je neporazitelný? Sebastian Vettel slaví triumf ve Velké ceně

Vítězka získá 500 tisíc a prémii dostane i ta 18. v pořadí. Coulthard tvrdí, že ty nejlepší na sebe upozorní šéfy týmů z elitních sérií, a navíc vydělají peníze na to, aby si sedačku mohly i koupit, jak velí současné formulové zákony. Říkáte si, že tady není co namítat? A že marně hledáte tu zmíněnou kontroverzi?

Britka Pippa Mannová, která závodí třeba ve slavných 500 mil Indianapolis, na Twitter napsala: „Smutný den pro motorsport. Ti, kteří mají peníze na pomoc ženám, se rozhodli pro jejich segregaci. Jsem strašně zklamaná, že jsem se dožila takového historického kroku zpět.“

10.října 2018 v 07:25, příspěvek archivován: 17.října 2018 v 10:05

What a sad day for motorsport. Those with funding to help female racers are choosing to segregate them as opposed to supporting them. I am deeply disappointed to see such a historic step backwards take place in my life time. https://t.co/8ZrKqaADwx

Susie Wolffová, manželka šéfa stáje Mercedes a především bývalá testovací pilotka Williamsu, přidala: „Měli bychom pokračovat v povzbuzování žen a ve vytváření příležitostí pro to, aby závodily na stejné úrovni jako muži.“

Zní to od nich vznešeně, genderově fér. Coulthard a spol. svou sérií rozhodně ženám nezakazují ani nikterak nekomplikují vstup do F1, je přesto na místě si položit otázku: Mají na to vůbec?

V historii formule 1 se do samotného závodu kvalifikovaly jen dvě ženy: Maria Teresa de Filippisová na sklonku padesátých let a další italská jezdkyně Lella Lombardiová v sedmdesátých letech. Další trio žen, které se objevilo v kvalifikacích, se do závodů nedostalo.

Italka Lella Lombardiová v roce 1976.

Nejdřív čísla: Do závodů F1 zatím nastoupilo 761 jezdců, z toho jen dvě byly ženy! A ač dlouhé roky týmy prahnou - nejen z marketingového důvodu - po tom, aby skutečně našly výtečnou pilotku, zatím kandidátky končí jen na úrovni testovacích (vývojových) jezdkyň.

A při vší úctě jsou pouze atraktivní „ozdobou“ při závodech.

Proč? Motorsport - snad jen vedle dostihů - je jediným vrcholovým smíšeným sportem. Ač se to možná laikům nezdá, není jen o prostém točení volantu, nýbrž o značné fyzické zátěži. Hodinu a půl na vás působí silné přetížení, jste pod psychickým tlakem, a zvlášť v nižších sériích je i ono točení volantem těžkou dřinou. I proto ženy v juniorkách F1 často dokážou držet tempo tři čtyři kola, pak uvadají.

Neznačí to nic o jejich řidičských schopnostech, ale o fyzických limitech. Ale je tu ještě jedna věc: vědomí fyzické nerovnosti řadu mladých dívek a jejich rodičů od vstupu do motokár odrazuje a právě Série W má být motivací.

Kdo ví, třeba i díky ní nakonec paní Columbová získá reálnou tvář.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž