Nová doba. Bude formule 1 po technické revoluci atraktivnější?

  11:59
Je rychlejší, robustnější a tím pádem snad i atraktivnější. Však i Toto Wolff, sportovní šéf stáje Mercedes, která v posledních třech letech ovládla F1, tvrdí: „Formule 1 poprvé změnila pravidla tak, aby auta byla rychlejší - aby byla vůbec nejrychlejší v historii. Podle testů se to zřejmě podařilo.“

Jak se tým Mercedes vyrovná se změnou pravidel? A jak si v něm povede Waltteri Bottas? Napoví už úvodní závod v Austrálii. | foto: Reuters

Ano, F1 v zimě otřásla revoluce! Změnila tvář, přidala na zvuku, slibuje očistu sebe sama. A tak, jestli už jste v minulých letech formuli kvůli nudě zatratili, zkuste jí teď v neděli nad ránem, až se v Melbourne rozjede nový ročník, dát znovu šanci. Monoposty jsou rychlejší, obzvlášť při průjezdech v zatáčkách. „Když jimi projíždím, tak si připadám jako kluk na horské dráze,“ tvrdí Lewis Hamilton.

Je to dokonce taková rychlost, že netrénovaní lidé by v některých zákrutách kvůli přetížení ztráceli vědomí. I proto piloti přes zimu dřeli v posilovně, šoférování bude mnohem náročnější. A po dlouhých letech, kdy vinou nízké minimální váhy monopostu drželi přísné diety a jejich hmotnost hraničila s podvýživou, konečně směli přibrat.

Největší změny ve formuli 1

Pneumatiky se zvětšily. Zadní nyní mají šířku 40,5 centimetrů oproti původním 32,5, přední nabyly z 24,5 na 30,5 cm. Gumy tak budou mít o 25 procent vyšší přilnavost a více vydrží. Rychleji se tak budou projíždět zatáčky.

Monoposty jsou o 20 kg těžší (722 kg) a o 20 cm širší. Kvůli vyšší hmotnosti byl navýšen také limit paliva ze 100 na 105 kg. Podle kritiků to ale nemusí stačit a v závěru některých závodů to může vést k šetření benzinu.

Díky lepšímu přítlaku může být letošní F1 rychlejší až o dvě vteřiny na kolo. Díky lepší přilnavosti pak o další dvě vteřiny.

Maximální výška zadního přítlačného křídla byla snížena o 15 centimetrů (měří teď 80 cm), naopak je širší o 20 cm a je i oproti loňským autům o 20 cm více vzadu. Přední přítlačné křídlo je širší o 15 cm. Zadní difuzor je vyšší (17,5 cm), širší (105 cm), rovněž i delší. A bude mít vyšší účinek než v minulosti.

„Máma mi pořád říkala, že jsem jako kostra, ale teď je spokojená,“ říkal Carlos Sainz, pilot Toro Rosso. A Nico Rosberg přidal: „Teď jezdci vypadají jako opravdoví gladiátoři. Sáhnou si na dno sil a někdo klidně prohraje, protože mu dojdou síly.“

On - ač je úřadující mistr světa - novou éru nezažije. Skončil. A klidně může skončit i neporazitelná éra Mercedesu. Už předsezonní testy ukázaly, že Ferrari s Vettelem a Räikkönenem je Hamiltonovi a Bottasovi (nástupci Rosberga) v patách. Mark Webber, bývalý pilot F1, tvrdí: „Letos to vyhraje Vettel.“

Proč ne? K pádu hegemonie může přispět právě technická revoluce. Koneckonců i Wolff přiznává: „Ještě žádný tým si neudržel náskok také po velké změně pravidel. Každý totiž začíná na nule, každý má nové možnosti.“

A odvolává se na poslední technické proměny z roku 2009, kdy k titulu nakonec dokráčel Brawn, tým před krachem.

Toto všechno dává naději, že tento ročník bude atraktivnější, napínavější, plný ryzího závodění. Jediné varování zní: Možná ubude předjížděcích manévrů. Vždyť i Felipe Massa, doyen na startu, míní: „Bude těžší někoho předjet. Auta jsou větší, a když za někým jedete, tak ztrácíte mnohem víc přítlaku.“

Ale neděste se. Předchozí roky byla F1 často plná „umělých“ předjetí, ke kterým pomáhaly vychytávky jako DRS. Teď Alex Wurz, další z expilotů F1, tvrdí: „Nepotřebujeme mnoho manévrů, ale potřebujeme napětí. Musíte sedět u televize a ptát se: Zvládne to, nebo ne? Jako při fotbale, když se mužstvo dostane do šestnáctky a vy netušíte, jestli dá gól, nebo ne.“

Pomohou změny technických pravidel atraktivitě formule 1?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 30. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 591
Ne
Ne 205

Po zimě je jinak i další spousta věcí. Z F1 odešel dosavadní boss Bernie Ecclestone, teď už šampionátu vládnou noví majitelé. Počet stájí se snížil na deset a relikvie včetně monopostů po zkrachovalém týmu Manor jsou v dražbě. Poprvé od roku 1994 nebude na startu obhájce titulu, kromě šampiona Rosberga svět F1 opustil i Jenson Button, jezdec McLarenu.

Právě tam je leccos pořád stejně. Stáj se technicky trápí, dál hasí požár za pochodu, nejspíš bude znovu ráda za občasné body. I proto je otázkou, jak dlouho to strpí Fernando Alonso. „Má 20 milionů dobrých důvodů,“ narážel britský komentátor Martin Brundle na jeho dolarový plat. „Ale bude dělat všechno pro to, aby se dostal do Mercedesu a získal Bottasovo místo.“

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Program a výsledky MS v hokeji 2024: Češi si doma zahrají o světový titul

10. května 2024,  aktualizováno  25.5 21:19

Česká hokejová reprezentace zahájila domácí světový šampionát vítězstvími nad Finskem a Norskem,...

Švédsko - Česko 3:7. Národní tým je ve finále MS, má jistou medaili

24. května 2024  8:25,  aktualizováno  25.5 17:20

Na tento okamžik čekali čeští hokejisté čtrnáct let. Národní tým slaví postup do finále mistrovství...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kanada - Česko 4:3P. Nejdřív vyrovnání, pak rozhodla chyba v přesilovce

21. května 2024  15:26,  aktualizováno  19:17

Defenzivně zodpovědné výkony nakonec vystřídala ve třetí třetině zběsilá přestřelka. Čeští...

Oslabení před finále. Dodatečná stopka pro Ruttu, Krejčík musel do nemocnice

25. května 2024  22:15,  aktualizováno  22:50

Národní tým se ve finále domácího mistrovství světa bude muset obejít bez Jana Rutty. Český obránce...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hokejisté zabojují s Kanadou o první místo. Kdo jim hrozí ve čtvrtfinále?

18. května 2024  23:27,  aktualizováno  21.5 1:44

Pohodově si došli už pro pátou výhru na turnaji. S patnácti body si také pojistili nejhůře třetí...

Začíná Roland Garros. Bouzková smetla nasazenou Rusku, nastoupí Siniaková

26. května 2024,  aktualizováno  12:54

Aktualizujeme Paříž (Od našeho zpravodaje) Na antukových dvorcích ve francouzském hlavní městě se rozbíhá Roland Garros, druhý grandslam...

OBRAZEM: Památné momenty oceněného Jágra. Salut, masáže i čtení z Bible

26. května 2024  12:38

Výrazně vynikal na ledě i mimo něj, také v reprezentačním dresu ho charakterizovaly dlouhé ruce,...

Ztráta pro Oktagon v Edenu. Kincl se zranil, souboj s Peňázem zrušen

26. května 2024  12:27

Měl to být hlavní předzápas večera. Tahák pro MMA fanoušky. Jenže souboj Patrik Kincl versus Matěj...

Krejčíkův start nejistý, pečují o něj lékaři. Kalous: Trest pro Ruttu se nám nelíbí

26. května 2024  12:05,  aktualizováno  12:24

Ihned vyloučil, že by národní tým odehrál finále jen s pěti obránci. Zároveň ale Jiří Kalous zatím...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...