Na druhém místě se radoval Max Verstappen ze stáje Red Bull. Opravdu radoval, protože porazil alespoň jeden z vozů Mercedesu. Na pokoření šestinásobného šampiona tentokrát nemohl ani pomýšlet.
„Závod se nám povedl, vyšlo všechno, co jsme plánovali. Jsme spokojený s druhým místem. Bylo to maximum, Lewis byl zcela bezkonkurenční. Museli by udělat nějakou velkou chybu, abychom je tady porazili,“ přiznal populární nizozemský pilot.
A jak před dalšími závody? „Budeme se dál zlepšovat, na autě celý tým tvrdě maká a určitě se nevzdáme,“ slíbil mladík svým četným fanouškům.
Na Valtteriho Bottase jakoby už padal splín z dalšího triumfu stájového kolegy. Před sezonou plánoval boj o titul, ale zase je v Mercedesu pouze číslem dva. Navíc prohrává také s Maxem Verstappenem, který nemá k dispozici tak dobrou techniku.
„Chtěli jsme porazit Maxe, přiblížit se mu, ale nepovedlo se. Je to škoda, ale musíme příště vymyslet něco jiného. V Barceloně to bylo těžké, na této trati se hodně špatně předjíždí,“ popisoval finský závodník.
V sobotní kvalifikaci vybojoval druhé místo, ztratil ho však už těsně po zhasnutí červených světel. V prvních zatáčkách se kolem něj prohnali hned dva soupeři. „Nejsem si jistý, co se na startu stalo. Lewis byl vpředu, já se chtěl za něj pověsit, ale nepovedlo se. Jiní byli jednoduše agresivnější. Dostal jsem se do sendviče soupeřů a musel jsem se vracet zpět.“
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Lewis Hamilton podobné myšlenky nemá, po druhé pozici před týdnem na Silverstonu je zpátky na místě, na které je zvyklý. Je opět první. Na okruhu v Barceloně triumfoval počtvrté za sebou. Obhájce titulu si v této sezoně připsal čtvrté vítězství a upevnil si vedení v průběžném pořadí šampionátu. Hamilton vede se ziskem 132 bodů, druhý Verstappen jich má na kontě 95 a Bottas 89.
„Za mým vítězstvím stojí fantastická práce týmu a bylo pro mě trochu překvapením, jak snadné to bylo. Obával jsem se, jak vydrží pneumatiky, ale problémy, které mě zpomalily před týdnem, se neopakovaly. V závodě jsem ani nemusel jet naplno, jen jsem si hlídal stav vozu,“ usmíval se za rouškou úřadující šampion, který dosáhl na 88. vítězství kariéry.
Absolutní rekord Michael Schumachera je stále blíž. Legendární Němec vyhrál celkem 91 velkých cen formule 1. Již v záři by ho mohl Hamilton dostihnout. V další statistice ho překonal již v Barceloně - vybojoval 156. stupně vítězů, čímž se osamostatnil na prvním místě historické tabulky.
V Barceloně před prázdnými tribunami se nejel příliš zajímavý závod. O jeho dramatičnosti vypovídá i fakt, že trojice lídrů nadělila svorně zbytku startovního pole jedno kolo.
Za stupni vítězů vládla růžová barva. Loňské vozy Mercedes v barvách stáje Racing Point jsou nejrychlejší ze zbytku startovního pole a potvrdily to také na katalánském okruhu. Sergio Pérez, který se vrátil po dvou závodech pauzy kvůli nákaze koronavirem, projel cílem na čtvrté příčce, ale kvůli penalizaci pěti vteřin za nerespektování modrých vlajek spadl na páté místo. Syn majitele stále Lance Stroll tak už letos poněkolikáté dokázal stájového kolegu porazit. To v minulosti pravidlem nebývalo.
Šestou příčkou potvrdil Carlos Sainz sílu McLarenu a sedmá pozice potěšila Sebastiana Vettela. Po startu se sice pohyboval mimo bodované příčky, ale díky strategii jediné zastávky porazil soupeře na silnějších vozech, než je Ferrari. Jeho týmový kolega Charles Leclerc kvůli technickým problémům závod nedokončil. Za Vettelem zůstal i Alexander Albon s vozem Red Bullu, který po šestém místě v kvalifikaci prožil další zklamání. Ačkoliv neměl v závodě žádný vážnější problém, týmový kolega mu nadělil celý jeden okruh. To není dobrá vizitka.
Kromě desátého Norrise s druhým mclarenem si připsal body také Pierre Gasly ze stáje AlphaTauri. Letos pravidelně ukazuje, že vyhazovav z A-týmu Red Bullu byl možná unáhleným krokem.
Start a konec
Pokud měla letošní Velká cena Španělska nějaký napínavý moment, byl to start. Za suverénním Lewisem Hamiltonem se to na dráze docela „mlelo“. Valtteri Bottas měl horší odpich a zaváhal v nájezdu do první zatáčky, vnějškem se kolem něj dostával Max Verstappen a zespodu ho překvapil Lance Stroll, který měl asi nejlepší start ze všech a po týmovém kolegovi Pérezovi si troufl i na mercedes. A úspěšně, Bottas souboj s ním v prvních zatáčkách prohrál.
To byl pro šampiony problém, mladý Kanaďan nestačil tempu vedoucí dvojice a za ním ztrácel i Bottas. „Musíš ho předjet, co nejdřív,“ slyšel Fin ve sluchátkách. Moc to nešlo, musel čekat na povolení systému DRS, který ho zrychlí na rovince, ale v pátém kole už byl před Strollem. Vydal se stíhat Verstappena, a protože vedoucí Hamilton v prvních kilometrech závodu hlavně šetřil auto a pneumatiky, bez potíží lídry dotáhl.
Max Verstappen se držel na dosah vedoucího jezdce, jenže poté se přiblížily výměny pneumatik a Hamilton zabral. Ukázal skutečnou sílu svého stroje - přidal o více než vteřinu na kolo a utrhl se všem soupeřům. Než zajel k mechanikům, poodjel na devět sekund a Red Bullu nic nepomohlo, že Verstappen zatočil do pitlane mezi prvními.
Hamilton vedení udržel, Bottas na Verstappena pár vteřin ztratil, ale na umístění se nic nezměnilo. A stejně tak při druhých výměnách pneumatik. Tentokrát mezi nimi nedošlo ani k náznaku útoku. Nepředjížděl ani Alexander Albon s druhým vozem Red Bullu, který se po nepovedeném startu probíjel celým startovním pole. Měl útočit na jezdce Racing Pointu, místo toho nezvládl se svým inženýrem strategii, pokus dojet s jedinou zastávkou v boxech mu nevyšel a z osmého místa se neuměl vydrápat ani předjížděním na dráze.
Ve středu pole zachytila kamera pár zajímavých situací, které by zvedly diváky ze sedaček, kdyby na okruhu nějací byli. Sainz, Stroll nebo Pérez párkrát předjížděli pomalejší soupeře, kteří se před ně posunuli díky odlišné strategii. Nejzajímavější byl asi moment ve 32. kole, kdy na konci cílové rovinky předjížděl Sainz s vozem McLaren Extebana Ocona s renaultem a zároveň na jejich úroveň vyjel z boxů Sergio Pérez s vozem racing point - přetlačovanou vyhrál Sainz, Ocon spadl nejen za něj, ale i za Péreze.
Aktérem asi nejhezčího souboje kolo na kolo byl opět Carlos Sainz, který se porval v úzkých zatáčkách s Alexem Albonem. A jak je vidět z výsledkové listiny, byl to pro budoucího jezdce Ferrari boj úspěšný.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje 30. srpna Velkou cenou Belgie.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h31m45.279s |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | +24.177s |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +44.752s |
4. | Lance Stroll | Racing Point | +1 kolo |
5. | Sergio Perez | Racing Point | +1 kolo |
6. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +1 kolo |
7. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1 kolo |
8. | Alexander Albon | Red Bull | +1 kolo |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | +1 kolo |
10. | Lando Norris | McLaren | +1 kolo |
11. | Daniel Ricciardo | Renault | +1 kolo |
12. | Daniil Kvyat | AlphaTauri | +1 kolo |
13. | Esteban Ocon | Renault | +1 kolo |
14. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | +1 kolo |
15. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kolo |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +1 kolo |
17. | George Russell | Williams | +1 kolo |
18. | Nicholas Latifi | Williams | +1 kolo |
19. | Romain Grosjean | Haas | +2 kola |
20. | Charles Leclerc | Ferrari | DNF - 38 kol |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 132 |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | 95 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 89 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | 45 |
5. | Lance Stroll | Racing Point | 40 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | 40 |
7. | Lando Norris | McLaren | 39 |
8. | Sergio Perez | Racing Point | 32 |
9. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | 23 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | 20 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | 16 |
12. | Esteban Ocon | Renault | 16 |
13. | Pierre Gasly | AlphaTauri | 14 |
14. | Nico Hülkenberg | Racing Point | 6 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
16. | Daniil Kvyat | AlphaTauri | 2 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
1. | Mercedes | 221 |
---|---|---|
2. | Red Bull | 125 |
3. | Racing Point | 63 |
4. | McLaren | 62 |
5. | Ferrari | 61 |
6. | Renault | 36 |
7. | Alpha Tauri | 16 |
8. | Alfa Romeo | 2 |
9. | Haas | 1 |