Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým palivem, které by mělo pomoci splnit cíl uhlíkové neutrality celého sportu do roku 2030. Nad takovými plány uvažuje Pat Symonds, technický ředitel závodního podniku. Nové pohonné jednotky mají přijít v roce 2025 nebo 2026.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Formuli 1 čeká velká změna pravidel: ta aktuální přijde v roce 2021 a měla by se týkat především aerodynamiky vozů a rozpočtových stropů. Naopak pohonné jednotky zůstanou zachovány ve stávající hybridní podobě šestiválců s objemem 1,6 litru. Právě změny v oblasti pohonných jednotek by pak měly být hlavním bodem další velké chystané změny, která by mohla přijít zhruba v roce 2025 nebo 2026.

Královna motorsportu totiž hledá způsob, jak splnit aktuální požadavky na ekologii, a přitom si zachovat svou tvář. Formule 1 už dříve oznámila svůj cíl stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním podnikem, a právě nový pohon by k tomu měl být zásadním klíčem. Přitom disciplína nechce jít, alespoň prozatím, cestou úplného opuštění spalovacích motorů.

„Jsem velmi nakloněn tomu, aby to byly dvoutakty,“ prohlásil Pat Symonds, technický ředitel F1, na adresu pohonných jednotek na konferenci organizace Motorsport Industry Association (Asociace průmyslu v motorsportu). Ta byla věnována právě energetické efektivitě v motoristickém sportu.

Podle Symondse by řešení, ve kterém by ještě figurovalo syntetické palivo vyrobené z uhlíku zachyceného z atmosféry a přebytečné elektřiny z obnovitelných zdrojů, bylo ekologičtější než Formule E. U ní podle něj tvoří výraznou část uhlíkové stopy sportu výroba baterií. Nové palivo by bylo „ušito“ na míru novým motorům, což by přispělo k další efektivitě. A kromě pohonu formulí by mohlo pohánět třeba i letadla, která vozí „cirkus“ F1 po celém světě.

Dvoutaktní motory nejsou něco, co by si dnešní motoristé spojovali s královskou disciplínou motorsportu a ekologií. Vzpomínky na hlučné kouřící bakelitové zázraky z NDR v podobě ikonických trabantů jsou silné především v Evropě, Symonds přesto věří, že dvoutakty mohou být budoucností motorsportu. „Jsou mnohem efektivnější, jejich výfuk zní skvěle a řada problémů starých dvoutaktů je už dnes dávno vyřešena,“ prohlásil někdejší inženýr a manažer týmů Renault a později Williams. Podle něj jsou moderní dvoutakty efektivní a mají před sebou budoucnost.

Nové dvoutakty by měly být nadále spojeny s hybridním ústrojím. Výhodou dvoutaktních motorů by podle Symondse měla být i vysoká „hustota“ výkonu, kdy píst vykonává pracovní cyklus dvakrát častěji než u stávajících motorů. Jakou konkrétní podobu – od konfigurace přes počet válců až po objem – by motory měly mít, zatím není vůbec jasné.

Pravidla by ale měla být poměrně striktní a mnoho součástí jasně definovaných, aby se podařilo udržet náklady na přijatelné úrovni. F1 by tedy měla připravit základní rámec pravidel podobně, jako tomu bylo u chystaných změn v oblastech šasi a aerodynamiky. Díky tomu, že mají současné pohonné jednotky pokračovat do roku 2025, má podle Symondse formule 1 čas technickou stránku vyřešit.

„Na elektromobilech není nic špatného, ale existují důvody, proč nejsou řešením pro každého,“ dodal Symonds, proč má jít F1 cestou hybridních jednotek. „Domnívám se, že spalovací motory mají před sebou dlouhou budoucnost, myslím, že je delší, než si mnoho politiků uvědomuje, protože oni všechno vsází na elektromobily,“ doplnil Symonds.

Naopak budoucnost fosilních paliv je podle něj nejasná. „Může se stát, že další pohonná jednotka, kterou připravíme, bude tou poslední, která bude fungovat na tekuté uhlovodíky. Je velká šance, že i do budoucna tu bude spalovací motor, ale možná bude poháněn vodíkem,“ prohlásil technický šéf F1 na konferenci.

Jak bude vývoj pohonných jednotek ve formuli vypadat, to ukáže až čas. Jisté je, že vedení sportu v čele s majitelem seriálu Liberty Media se snaží mít nad podobou techniky větší kontrolu než například Bernie Ecclestone v minulosti. Zároveň je ale vedení otevřené širším diskusím s jednotlivými týmy, pro které nemusí být aktuální nápad dvoutaktních motorů zrovna lákavý.

Sport v roce 2024

14. 6. - 14. 7. Fotbalové EURO, Německo
29. 6. - 21. 7. Cyklistická Tour de France
1. - 14. 7. Tenisový Wimbledon

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Program, výsledky a postupový klíč Eura 2024: Češi jdou v úterý na Portugalce

10. června 2024  16:31,  aktualizováno  15.6 17:11

Čeští fotbalisté se v základní skupině mistrovství Evropy 2024 v Německu střetnou s Portugalskem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úspěch? Není Češka! Po obřím vzestupu poznává mladá atletka Manuel také zlo

12. června 2024

Premium Řím (Od naší zpravodajky) Je vám osmnáct let. Jste atletka. Zažíváte fantastické chvíle. Máte životní formu. Takovou, že si...

Tome, nebuď blázen, to je konec, slez. Smrt číhala na Mont Ventoux

12. června 2024

Roger Pingeon se stal roku 1967 nečekaným šampionem Tour de France. Přesto je tento ročník...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hokejový trik, jak obejít DPH. Proč svaz kvůli lístkům na MS založil novou firmu

12. června 2024

Premium Organizátoři letošního světového šampionátu v Česku mohou být nadmíru spokojeni. Hokejové...

Španěl Yamal se proti Chorvatsku stal nejmladším hráčem v historii Eura

15. června 2024  17:35,  aktualizováno  18:01

Na letošním fotbalovém Euru padl první věkový rekord. V utkání proti Chorvatsku nastoupil vůbec...

ONLINE: Španělsko - Chorvatsko 0:0, ve šlágru hraje i šestnáctiletý Yamal

15. června 2024  17:07,  aktualizováno 

Sledujeme online Pořádně atraktivním soubojem začíná skupina B, navíc před největší kulisou na turnaji. Španělští...

ONLINE: Hadamczik zůstává šéfem Českého hokeje, Dědek drtivě prohrál

15. června 2024  10:45,  aktualizováno  17:30

Sledujeme online Suverénní obhajoba. Alois Hadamczik na sobotní volební konferenci obdržel jako jediný kandidát na...

Fuksovy hořké medaile. Na ME získal stříbro na kilometru a bronz na pětistovce

15. června 2024  11:59,  aktualizováno  17:19

Kanoista Martin Fuksa získal na mistrovství Evropy stříbro na kilometru a bronz na pětistovce, ale...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...