Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SuperMario slaví osmdesátiny. Andretti utekl před komunisty, aby dobyl svět

  10:00
Legendární americký závodník patří ke generaci bájných hrdinů závodních drah, kteří dokázali vyhrávat s čímkoliv, co mělo motor a čtyři kola. Ve špičkových automobilových disciplínách vítězil ve čtyřech dekádách.
Mario Andretti a talíř pro mistra světa formule 1 pro rok 1978.

Mario Andretti a talíř pro mistra světa formule 1 pro rok 1978. | foto: formula1.com

Bývaly časy, kdy se závodní jezdci podobně jako třeba hráči kolektivních sportů, nespecializovali pouze na jednu disciplínu a co víkend (nebo i během něj) přesedali do jiného stroje a startovali s ním klidně na jiném světadílu. 

Mohli o tom vyprávět borci jako Jim Clark nebo Jackie Stewart, tím největším světoběžníkem pendlujícím mezi evropskými a americkými tratěmi však býval Mario Andretti. Dnes už by takové nepřístojnosti jednak žádný majitel stáje nedovolil, a pak také v 70. a 80. letech létal zázrak, který se jmenoval Concorde, s nímž tyto cesty za prací a vášní byly časově snesitelnější.

Mario byl k takovému způsobu života nejspíš předurčen už od dětství, které bylo úplně jiné, než zažívaly generace mladších závodníků po něm. Na svět přišel se svým dvojčetem Aldem na chorvatské Istrii v městečku, kterému se dnes říká Motovun. V roce 1940 však Istrie přináležela k fašistické Itálii, jejíž porážka ve válce vyústila mimo jiné v jugoslávskou anexi Mariova rodiště. 

Před Titovými komunisty se daly na úprk tisíce italských rodin, Andrettiovi nevyjímaje. Famílie třela v uprchlickém táboře bídu s nouzí a jedním z mála rozptýlení pro sourozence bylo točení prázdnými hrnci za imitace zvuků motorů. Poprvé držel Mario volant v ruce ve třinácti u strýce (jeho otec v té době neměl „ani kolo“) a podle jeho slov mu ten nepopsatelný pocit nikdy nezevšedněl. 

Italská domovina mu dala ještě dva určující zážitky: s otcem se bratři v roce 1954 vydali sledovat závody Mille Miglia a italskou Velkou cenu v Monze. V obou podnicích sehrál klíčovou další ze závodnických titánů a Mariův dětský hrdina Alberto Ascari. Tehdy si vysnil, že se do Monzy jednou vrátí jako závodník formule 1.

Poválečná Itálie však nebyla žádným rájem na zemi, takže když v roce 1955 Andrettiovi konečně získali víza do USA, sbalili svůj skromný majetek a se 125 dolary vyrazili tak jako miliony dalších spoluobčanů hledat štěstí za oceán. 

Angličtiny neznaje, usadili se v pensylvánském Nazarethu, což sice nebylo místo, které by nějak zásadně povznášelo ducha, zato mělo pro motorů chtivé bratry jedno nedocenitelné kouzlo: závodní ovál! Vlastně to byla jen půlmílová hliněná dráha a nejezdily po ní nablýskané monoposty, ale jen lehce upravená obyčejná auta. To však nevadilo. Byla to závodní trať!

Tehdy se Aldo s Mariem rozhodli, že chtějí závodit za každou cenu. Inu, když nemáte moc na výběr, sní se tak nějak zřetelněji a cílevědoměji a pro „válečné“ děti tohle platilo dvojnásob. Díky práci ve strýcově autodílně se dostali jednak k technickým poznatkům, a pak především k penězům na koupi poválečné legendy amerických oválů – vozu Hudson Hornet. To bylo Mariovi osmnáct a během následujících tří let se stal zaznamenáníhodnou postavou závodů stock cars, když dokázal zvítězit takřka v polovině podniků, v nichž startoval.

Stále nevalně anglicky mluvícího závodníka to však táhlo k monopostům, pročež postupně přesedlal za volanty vozů kategorií Midget a Sprintcars, tedy jakýchsi zmenšenin formulí, které kroužily dokola po hliněných oválech. Přiklepnutí amerického občanství v roce 1964 umožnilo Mariovi postoupit až k samotnému vrcholu tamního formulového závodění – seriálu IndyCar. V roce 1965 se po třetím místě ve „Staré cihelně“ stal nováčkem roku, a pak už to šlo ráz naráz – vítězství v seriálu a konečně také v Indy 500. Mezitím ale nepřestával závodit ani ve Stock cars, NASCAR, vytrvalostních vozech, vyzkoušel i dragstery nebo jízdu na Pikes Peak, a vždy patřil mezi vítěze.

S blížící se třicítkou však v Mariovi čím dál intenzivněji bujel dávný sen o závodění ve formuli jedna. Už roce 1965 se v Indianapolisu potkal s bájným Colinem Chapmanem, který mu nabídl svezení v Lotusu, až se na to Andretti bude cítit. Stalo se tak v roce 1968 ve Velké ceně USA ve Watkins Glen. 

Andretti oslnil první startovní pozicí, ale až do roku 1975 se ve formuli 1 objevoval spíš sporadicky, když kromě Lotusu sedlal i vozy March a především Ferrari, za jehož volantem v roce 1971 poprvé zvítězil v závodě F1.

Další setkání s Chapmanem už přineslo kýžené ovoce: na revolučním Lotusu 79 s přísavným efektem dobyl v roce 1978 titul vzdor smrti týmového druha Ronnieho Petersona v osudové Monze. Stal se tak po Philu Hillovi druhým a posledním Američanem, kterému se to povedlo, a Velká cena Nizozemska v roce 1978 byla posledním závodem v F1, který vyhrál americký jezdec.

Andretti vydržel v Evropě ještě tři sezóny, ale vinou nekonkurenceschopných monopostů už na úspěchy nedosáhl. Derniéra se však povedla. Ve dvaačtyřiceti dostal Mario Andretti nabídku, která se neodmítá: startovat na Ferrari ve Velké ceně Itálie v Monze. Scuderia tehdy nutně potřebovala záskok za těžce zraněného Pironiho a zkušený šampion byl po ruce. 

Poprvé v životě se však musel popasovat s turbomotorem a obecně vládly pochybnosti, zda ve svém věku na tempo špičky stačí. Starý lišák Mario všem vytřel zraky v kvalifikaci, kdy rudé Ferrari 126 C2 s motorem 1,5 turbo postavil na první místo roštu. Tifosi šíleli nadšením! V závodě sice vinou slábnoucího tlaku turba dojel až třetí, i tak se však do dějin italské svatyně automobilových závodů zapsal tak, jak si kdysi vysnil.

Za mořem Andrettiho kariéra pokračovala ve velkém stylu, protože Mario závodění prostě miloval. V roce 1984 potřetí dobyl Indanapolis a v roce 1991 se na startu sešla celá dynastie, když kromě sedmého Maria startovali také synové Michael (2. místo), John (5. místo) a Jeff (15. místo). Teprve v roce 1994 zvítězil Mario ve svém posledním závodě IndyCar a s aktivní kariérou se rozloučil o rok později druhým místěm ve 24h v Le Mans.

Kdo by to byl v pětačtyřicátem na Istrii řekl.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...